تولید زودهنگام از میدان نفتی سردار جنگل شاید وقتی دیگر

چاپ

به گزارش رامسرنوین به نقل از بلاغ، شرکت نفت خزر یکی از شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران است که موضوع فعالیت این شرکت، انجام ماموریت‌ها و اجرای قراردادها در زمینه اکتشاف، توسعه و تولید نفت خام و گاز طبیعی و فرآورش و همچنین انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی به مخازن و بنادر مربوط و بارگیری و وظایف دیگری که مجمع عمومی شرکت نفت تصویب می‌کند در «محدوده جغرافیایی دریای خزر» به انضمام استان‌های گیلان، مازندران و گلستان است.
*کمبود منابع مالی شرکت نفت خزر و محدودیت در انجام پروژه‌ها
بررسی صورت مالی شرکت نفت خزر در سال ۹۹ نشان می‌دهد که تقریبا منابع مالی قابل توجهی برای انجام پروژه‌های این شرکت به آن تخصیص داده نشده است.
تصویر ۱ صورت هزینه طرح‌های در جریان این شرکت در سال ۹۹ است. همانطور که مشاهده می‌کنید بودجه مصوب برای این شرکت تنها در بخش اکتشاف و پشتیبانی تولید تخصیص داده شده است که بسیار کمتر از بودجه یکی از طرح‌های توسعه‌ای ساده خشکی در جنوب کشور است.

تصویر ۱
در نتیجه برای انجام انتقال پروژه‌ سکو، پروژه شناورهای ۱ و ۲، پروژه احداث واحدهای مسکونی، پروژه لرزه‌نگاری گرگان، پروژه ژئوفیزیک در دریا، پروژه حفاری در خشکی و دریا و … هیچ منابع مالی به این شرکت اختصاص داده نشده است.
شاید کمبود منابع مالی شرکت ملی نفت در سال ۹۹ در سایه کاهش فروش نفت باعث شده است که شرکت نفت خزر کاملا به حاشیه رود و اولویت تولید بر سایر مناطق نفت‌خیز کشور با هزینه تولید ارزان‌تر متمرکز شود.
*مدیریت و نگداشت سکوی امیرکبیر مهم‌ترین فعالیت شرکت نفت خزر در سال ۹۹
تصویر ۲ و ۳ جزئیات اهداف کمی شرکت نفت خزر را در سال ۹۹ طبق معیار «بودجه مصوب» و «عملکرد» نشان می‌دهد. طبق تصویر ۲ راهبری، مدیریت و نگهداشت سکوی امیرکبیر و اجرای بسته‌های کاری و تعمیراتی از جمله اولویت‌های این شرکت بوده است.
ایران در حوزه خزر فقط دو سکو دارد که شامل سکوی نیمه‌شناور امیرکبیر بوده که مختص آب عمیق است و قابلیت حفاری تا عمق ۱۰۰۰ متر از سطح آب را دارد و دیگری سکوی جک‌آپ الیما متعلق به بنیاد مستضعفان که برای اعماق کم تا حدود ۶۰ و ۷۰ متر می‌تواند حفاری کند که در ۱۵ سال گذشته در اجاره شرکت های نفتی ترکمنستان بوده است.
بخش دیگری از فعالیت‌های شرکت نفت خزر نیز بر راهبری شناورهای پشتیبانی کاسپین، تعمیرات، تامین سوخت و روغن ناوگان خلاصه شده است.

تصویر ۲
*هیچ بودجه‌ای برای تولید زودهنگام از میدان نفتی سردار جنگل تخصیص داده نشد
نکته جالب در تصویر ۳ اینکه هیچ بودجه‌ای برای انجام مطالعات امکان‌سنجی و تفصیلی تولید زودهنگام از میدان نفتی سردار جنگل تخصیص داده نشده است.
میدان نفتی سردار جنگل تنها میدان کشف شده ایران در ساختارهای هیدروکربوری متعلق به ایران در حوزه خزر جنوبی است. این میدان نفتی در سال ۱۳۹۱ کشف شده و تاکنون ایران تولیدی از این میدان نفتی نداشته است و صرفا اکتشاف و حجم مخزن اثبات شده است.

تصویر ۳
پیش‌ از این علی اصولی مدیرعامل شرکت نفت خزر در بهمن سال ۹۸ با اشاره به طرح تولید زودهنگام نفت از میدان سردار جنگل گفته بود: برنامه‌ای برای آزمایش طولانی‌مدت چاه‌های میدان سردار جنگل از سوی متخصصان شرکت نفت خزر برای ارائه به مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران در حال تهیه است که در صورت تصویب، تولید زودهنگام از این میدان در دستور کار قرار می‌گیرد.
*رد حواشی درباره میدان گازی چالوس طبق صورت مالی شرکت نفت خزر
البته هر چند در سال‌های اخیر اندک طرح‌های شرکت نفت خزر نیز به دلیل عدم تخصیص منابع مالی متوقف شده است، اما حواشی رسانه‌ای زیادی پیرامون این شرکت و میدان گازی چالوس و مشارکت این شرکت با روس‌ها و چینی‌ها برای توسعه این میدان ایجاد شده است.
این شایعات درحالی مطرح می‌شود که اولا ایران هیچ میدان گازی کشف‌ شده‌ای به نام میدان گازی چالوس ندارد که بخواهد آن را با مشارکت خارجی‌ها توسعه دهد و ثانیا در صورت مالی این شرکت نیز خبری از تعریف طرح یا پروژه‌ای مرتبط با آن نیست.
*هنوز برنامه دولت سیزدهم درباره توسعه حوزه خزر مشخص نیست
به اعتقاد کارشناسان با توجه به اهمیت منابع هیدروکربوری ایران در ساختارهای حوزه خزر جنوبی، فعال کردن این ظرفیت بالقوه نیازمند رویکردی ملی است. در دولت گذشته وزیر نفت وقت از سال ۹۵ حوزه خزر را مسکوت نگه داشت و بدین ترتیب هیج بودجه‌ای برای مباحث اکتشافی اختصاص داده نشد.
در دولت گذشته بارها طرح تولید زودهنگام از میدان نفتی سردار جنگل و طرح‌های دیگر برای فعال کردن حوزه خزر به هیئت مدیره شرکت ملی نفت برده شد ولی با مخالفت هیئت مدیره صرفا توسعه حوزه خزر با مشارکت خارجی و حضور کنسرسیوم‌های خارجی مشروط شد.
هنوز معلوم نیست که برنامه وزارت نفت دولت سیزدهم درباره ساختارهای هیدروکربوری متعلق به ایران در حوزه خزر جنوبی، همکاری با همسایگان در خصوص تعیین رژیم حقوقی و دیگر مباحث مرتبط به حوزه خزر چیست.