پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ , Saturday 20 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 23724
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۳۰ بهمن, ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۸
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی: دلالان قیمت برنج را طی ۴ماه سه برابر گران کردند

    مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: در حالی که امسال مرغوب‌ترین نوع برنج طارم هاشمی در شمال بین ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان توسط کشاورز فروخته شد اما دلالان ظرف ۴ ماه آن را به سه برابر افزایش دادند.

    به گزارش رامسرنوین به نقل از بلاغ؛ اسماعیل قادری‌فر افزود: به دلیل غفلت از اقتصاد کشاورزی، صنعتی و دانش‌بنیان در حال حاضر سهم کشاورزی از اقتصاد ناچیز است و متأسفانه میزان ضایعات کشاورزی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد و در برخی اقلام تا ۴۰ درصد هم می‌رسد.
    وی این نکته را هم گفت:‌ در حالی که جمعیت کشور در ابتدای انقلاب ۳۰ درصد شهری و ۷۰ درصد روستایی بود در حال حاضر این نسبت برعکس شده و ۷۰ درصد در شهرها و ۳۰ درصد در روستاها حضور دارند. و یکی از چالش‌های اقتصاد مسئله حاشیه‌نشینی‌ها و معضلات اجتماعی است. در این زمینه شبکه دلالی و غیرضروری شکل گرفته و محصولات کشاورزی را به قیمت ارزان از تولیدکنندگان خریداری و به قیمت گزاف به مصرف‌کنندگان می‌فروشند.
    وی همچنین گفت: عدم اجرای الگوی کشت در کشور باعث شده است یک سال سیب‌زمینی و یکسال پیاز مشکل پیدا کند و در حالی که باید استراتژی الگوی کشت اجرا شود و کشاورزی مبتنی با قرارداد اجرا شود، یعنی کشاورز بذری نکارد، مگر اینکه از قبل قرارداد فروش آن تنظیم شده باشد و این مستلزم گذر از تعاونی‌های سنتی نسل اول به تعاونی‌های مدرن و امروزی است.
    به گفته مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از مهر ماه که کشت پاییزی گندم در ۱۵ استان شروع شد کشت مبتنی بر قرارداد در ۱۰ استان با سازمان تعاون روستایی و در ۵ استان دیگر با شرکت بازرگانی دولتی به مساحت ۲۵۰ هزار هکتار منعقد شد که ۱۳۰ هزار هکتار مربوط به تعاون روستایی و بقیه مربوط به بازرگانی دولتی بوده است که پیش‌بینی می‌شود، از این سطح بین ۱٫۵ تا ۲ میلیون تن گندم برداشته شود و ما طبق تفاهم‌نامه و قرارداد کود و بذر مورد نیاز کشاورزان را تأمین می‌کنیم و با افزایش سطح تعهدات بیمه، حق بیمه کشاورزی را هم به میزان ۱۰ درصد کاهش داده‌ایم و با این روش کشاورز خیالش از بابت فروش گندم راحت می‌شود.
    قادری‌فر همچنین به مسئله افزایش قیمت برنج ایرانی اشاره کرد و گفت:‌ از ابتدای فصل کاشت برنج ایرانی در نظر داریم حداقل یک سوم از برنج کشور به میزان ۴۰۰ هزار تن را در سه استان شمالی کشور در قالب کشاورزی قراردادی با کشاورزان منعقد کنیم که به این روش می‌توانیم الگوی کشت کشاورزی را دنبال کنیم و از ورود واسطه‌ها و اخلال در بازار جلوگیری ‌کنیم.
    وی گفت: در سه هفته گذشته برنج ایرانی در بازار با افزایش قیمت همراه شد در حالی که امسال مرغوب‌ترین نوع برنج طارم هاشمی در شمال بین ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان توسط کشاورز فروخته شد اما دلالان ظرف ۴ ماه آن را به سه برابر افزایش دادند و به قیمت ۹۰ تا ۹۵ هزار تومان در بازار رسید.
    به گفته مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران دولت با وارد کردن ۱۵۰ هزار تن برنج ظرف دو ماه گذشته و تزریق به بازار باعث عقب‌نشینی قیمت دلالی شد و هفته گذشته هم ۳۰ هزار تن برنج جدید وارد بازار شد و به وسیله شبکه هوشمند و توزیع اینترنتی با سامانه بازرگام انجام شد که بدین وسیله آرامشی در بازار حکمفرما شد. در مورد محصولات باقی هم از اردیبهشت سال آینده که درختان به شکوفه بنشینند قرارداد با باغداران را منعقد می‌کنیم.
    مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در مورد گران خریدن میوه شب عید گفت: بر اساس مصوبه شورای کمیته راهبردی قرار شد برای میوه شب عید وارد عمل شویم البته زمانی که دولت کنونی تشکیل شد میوه سیب روی درخت نبود و ما میوه را به همان قیمتی که مباشر از کشاورز خریده بود با هزینه‌های جانبی مانند بسته‌بندی، انبارداری، سورتینگ خریداری کردیم
    وی افزود: ۵ استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد و فارس به عنوان قطب‌های تولید سیب و نیز سه استان گیلان، گلستان و مازندران برای پرتقال تامسون و استان‌های جنوب فارس، جیرفت و کهنوج و هرمزگان برای پرتقال والنسیای جنوب انتخاب شدند و قیمت مصوب طبق کارگروه قیمت‌گذاری به میزان ۱۳۹۰۰ تومان بهای تمام شده هر کیلو پرتقال تامسون شمال و والنسیای جنوب و ۱۴۵۰۰ تومان قیمت تمام شده سیب درجه یک در نظر گرفته شد که این نرخ‌ها با یک هزینه سردخانه، حمل و نقل، بازاررسانی در شبکه مویرگی به علاوه سود معقول برای توزیع‌کننده در بازه زمانی ۲۰ اسفند امسال تا ۱۵ فروردین سال آینده در نظر گرفته شده که برای مصرف‌کننده توزیع می‌شود.

    برچسب ها :