پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ , Saturday 20 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 23710
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۲۸ بهمن, ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۴
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    ورود مجلس به مشکلات توزیع برنج در کشور/ ۱۴۰ هزار تن برنج در راه رسیدن به استان‌های هدف

    رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به مشکلات به وجود آمده در حوزه توزیع برنج گفت: در هفته آینده وزیر و معاونان مهمان کمیسیون کشاورزی خواهند بود و اصلاح این روند بررسی خواهد شد.

    به گزارش رامسرنوین به نقل از بلاغ، محمدجواد عسکری در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره التهابات این روزهای بازار برنج و افزایش افسارگسیخته این کالای اساسی اظهار کرد: پیگیری‌های ما نشان از این دارد که کشور ما سالیانه حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج مصرفی نیاز دارد که بسته با بارش و شرایط جوی هرساله حدود دو تا دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج را خودمان در کشور تولید می‌کنیم.

    میزان تولید و واردات برای پوشش مصرف داخلی برنج

    وی گفت: وی گفت همه‌ساله حدود ۸۰۰ هزار تن تا یک میلیون تن از برنج کشور از طریق واردات پوشش داده می‌شود و این در حالی است که جلسات ما با تولیدکنندگان و مسئولان اجرایی سه استان شمالی نشان از این دارد که خود ما امکان و توان پوشش کامل برنج مصرفی کشور فقط در سه استان شمالی را داریم.

    عسکری گفت: البته مشکلاتی برای رسیدن به این میزان تولید از جمله اصلاح زه‌کشی و … داریم که ما در کمیسیون کشاورزی پیشنهاد دادیم این اعتبار در بودجه ۱۴۰۱ دیده شود و همه اینها در حالی است که در استان‌های فارس و اصفهان هم این امکان وجود دارد که به‌صورت صنعتی اقدام به کشت برنج را در راستای کار قرار دهیم، بنابراین ظرفیت تولید بالقوه نیاز داخلی وجود دارد.

    بی‌تدبیری‌ها و سوءمدیریت‌های موجب تشدید مشکل توزیع برنج در کشور شد

    رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: متأسفانه بی‌تدبیری‌ها و سوءمدیریت‌های ۸ سال اخیر در کنار خشکسالی‌ها موجب شده ما نتوانیم به حداکثر توان تولید در محصول برنج برسیم ولی نکته اینجاست که برای تأمین این ۸۰۰ هزار تن کسری نیاز برنج مصرفی درگذشته بر اساس قانون وزارت کشاورزی موظف به تأمین به‌موقع و توزیع به‌موقع و در زمان افزایش قیمت را داشته که پس از لغو قانون انتزاع ما در پایان سال گذشته این بهانه را از وزارت کشاورزی گرفتیم و مسئولیت برنامه‌ریزی و اجرای کامل آن را از وزارت صمت به وزارت کشاورزی برگرداندیم.

    وی توضیح داد: وزارت اقتصاد باید سه ماه پیش این کسری را خریداری و در انبارهای مقصد دپو کرده و به‌محض زمزمه‌های گرانی به بازار تزریق می‌کرد که متأسفانه این اتفاق با تأخیر افتاد و در زمان نوسان به میزان کافی برنج به بازار عرضه نشد و عدم توازن عرضه و تقاضا موجب گرانی این کالای اساسی شد و موجب شد اخلال‌هایی در بازار برنج رقم بخورد.

    ۱۴۰ هزار تن برنج تخلیه، و مستقیما به استان‌های هدف ارسال شد/ورود قوه قضائیه به حوزه نظارت بر توزیع

    محمدجواد عسکری گفت: این مشکلات تا جایی ادامه پیدا کرد که خود بنده در روزهای اخیر شخصاً به بندرعباس و اسکله شهید رجایی رفتم تا هم تخلیه را با هماهنگی‌های لازم تسریع کنیم و هم‌روند انتقال را تا این ۱۴۰ هزار تن برنج تخلیه شده مستقیم به توزیع‌کنندگان و به بازار برسد و به انبارها نرود

    وی از جلسه‌ای در هفته آینده با حضور وزیر کشاورزی و معاونان و مسئولان اجرایی داد و گفت: در این جلسه توضیحات لازم از این مقامات خواسته خواهد شد و پس از بررسی مشکلات و به جد پیگیر حل آنها خواهیم بود تا جایی که از ریاست قوه قضائیه استان هرمزگان نیز هماهنگ کرده و درخواست کرده‌ایم بر این روند ناظر باشند که با دستور فوری ایشان آهنگ تخلیه و حمل برنج به استان‌هایی که نیاز در آنها حس می‌شد سرعت گرفت.

    وی درباره قیمت برنج گفت: اشکال وقتی تشدید شد که در اشتباهی دیگر در همین بازه زمانی واردات ممنوع شد و کمبود برنج در بازار تشدید شد و موجب شد تا سودجویان با انبار و عرضه بالای قیمت به این مشکلات دامن بزنند.

    روند قیمت‌گذاری برنج در شورای اقتصاد

    این نماینده مجلس گفت: قبلاً قیمت‌گذاری برنج از بالابه‌پایین بود ولی مجلس و کمیسیون کشاورزی با تشکیل شورای اقتصاد برای این کالا تصمیم‌گیری را به این شورا سپردند که در آن ۶ تن از تولیدکنندگان آگاه و خبره حضور دارند که در کنار وزیر کشاورزی و وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه بیشترین رأی را تولیدکنندگان خواهند داشت و روند قیمت‌گذاری توسط آنها پیشنهاد و تصویب خواهد شد که در حضور دو نفر از نمایندگان که حق رأی ندارند و صرفاً نظارت بر این روند را دنبال می‌کنند.

    وی گفت: این اتفاق امروز به نفع تولیدکنندگان افتاده و خود آنها هستند که با آنالیز هزینه‌های مراحل کاشت و داشت و برداشت قیمت هر کیلو برنج و سود تولیدکننده را مصوب می‌کنند که در کنار تصویب خرید تضمینی و طرح امنیت غذایی که در ۱۵ ماده به تصویب رسیده کمک خواهد کرد تا بازار محصولات غذایی تنظیم شود و وزارت کشاورزی مکلف شده تا پیش از هر نوسانی کالای موردنیاز را خرید، دپو و به‌محض نیاز عرضه نماید.

    مبارزه با فضای فساد نهادینه شده، در حوزه‌های مختلف در راس کار وزارت جهاد کشاورزی است

    عسکری گفت: متأسفانه در ۸ سال اخیر فضای فساد در وزارت کشاورزی نهادینه شده و همه مسئولان از جمله خود ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا این فضا را بازسازی کنیم و تا کنون از میزان فساد موجود در حوزه نهاده دامی و واردات کود و سم و بذر بسیار کاسته شده و امید داریم با ادامه این روند این مشکلات حل و آرامش به کالاهای اساسی موردنیاز مردم بازگردد.

    رئیس کمیسیون کشاورزی در پایان از جلسات این هفته با وزیر کشاورزی برزیل خبر داد و گفت: در این جلسات موضوع تهاتر کالا و تعویض کود اوره با نهاده‌های دامی و تهاتر در کالاهایی مثل خشکبار و زعفران دنبال خواهد شد که البته از پیش نیز به توافقاتی رسیده بودیم و اتفاقات خوبی در این راستا دیده خواهد شد.

    برچسب ها :