مخالفت مجلس با اصلاح قانون منع به کارگیری بازنشستگان

چاپ

به گزارش رامسرنوین به نقل از مهر، در جلسه علنی امروز (دوشنبه ۱۸ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی، بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح اصلاح تبصره (۱) قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در دستور کار قرار گرفت.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۷۳ رأی موافق، ۱۰۳ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع با طرح اصلاح تبصره (۱) قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان مخالفت کردند.

مجید انصاری، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در تشریح این طرح، گفت: بر اساس این طرح، جانبازان ۲۵ درصد و رزمندگان و آزادگان دارای دو سال و بیشتر سابقه حضور داوطلبانه در جبهه یا اسارت و همچنین همسر و فرزندان شهدا و همسر و فرزندان جانبازان بالای ۵۰ درصد از شمول قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان مستثنا می‌شوند.

وی بیان کرد: در قانون قبلی شاهد بودیم که جانبازان بالای ۵۰ درصد از این قانون مستثنا شده بودند، در حالی که اکثر این قشر تحت مداوا یا درمان بوده و عملا امکان استفاده از خدمات آن‌ها در دوران بازنشستگی وجود نداشت.  با این اصلاح از خدمات جانبازان بالای ۲۵ درصد در دوران بازنشستگی می‌توان استفاده کرد. همچنین در قانون قبلی رزمندگان و آزادگان دارای سه سال سابقه حضور داوطلبانه در جبهه یا  اسارت از قانون مستثنا شده بودند و به افرادی که دو سال در صحنه حضور داشتند توجه نشده بود.

باید نیروهای جوان را به کار گیریم

جلیل رحیمی جهان آبادی در مخالفت با کلیات طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان، گفت: قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان که در مجلس قبل به تصویب رسید، فلسفه وجودی داشت اما از همان زمان استثنائاتی در آن ایجاد شد. رسم شایسته‌ای نیست که ما قانونی را تصویب و بعد با بهانه‌های مختلف بخواهیم تبصره به آن اضافه کنیم یا قانون را از مسیر اصلی خارج کنیم.

وی بیان کرد: در این طرح برای ایثارگران و خانواده جانبازان امتیازاتی قائل شده است.  آن‌ها به گردن همه ما حق دارند اما با این طرح چند درصد از خانواده ایثارگران از مزایای آن بهره‌مند خواهند شد؟

عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما باید نیروهای جوان را به کار بگیریم، این طرح کارشناسی شده نیست و با تصویب آن مشکلات زیادی ایجاد می‌شود.  این طرح به اسم خانواده ایثارگران و به کام افراد دیگر است.

رحیمی جهان‌آبادی گفت: خانواده شهدا و ایثارگران تاج سر ما هستند، اما نباید اجازه دهیم که به اسم آن‌ها بروکرات‌های حرفه‌ای اداری در پست‌های خود بمانند.  این طرح باید کارشناسی و به کمیسیون ارجاع شود.

اجازه دهیم گردش نخبگانی در کشور اتفاق بیافتد

در ادامه جلسه مجتبی یوسفی در مخالفت با طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان، گفت: قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان یکی از اقدامات خوب مجلس شورای اسلامی بود تا گردش نخبگانی اتفاق بیافتد. ما در کشور چند میلیون جوان داریم و هرساله چند میلیون نخبه پرورش می‌دهیم. زمانی که استثنائاتی برای این قانون قائل شویم، در واقع راهی برای دور زدن قانون ایجاد می‌کنیم.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود:  چه زمانی قرار است متخصصان و جوانان تحصیل کرده به کار گرفته شوند؟  یکی از ایراداتی که به دولت قبل وارد بود، این بود که میانگین سنی وزرا و مدیران بالای ۵۵ سال بود. بنابراین ما نباید این کار اشتباه را مجددا تکرار کنیم.  ما باید اجازه دهیم که گردش نخبگانی در کشور اتفاق بیافتد.

به کارگیری بازنشستگان بالای ۶۵ سال برخلاف عدالت است

علی خضریان هم در مخالفت با این طرح، گفت:  استثنا کردن گروه‌های جدید با فلسفه تصویب قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان همخوانی ندارد و اصلاح آن به معنای آن است که برای بازگشت تعداد محدودی از افراد به پست‌های مدیریتی از آبروی ایثارگران مایه بگذاریم.

وی بیان کرد:  در ماده ۶۰ قانون جامع ایثارگران این مجوز داده شده که ایثارگران و آزادگان با هر شرایطی می‌توانند تا ۶۵ سال کار کنند و لذا این طرح به دنبال آن است که افراد بالای ۶۵ سال برخلاف سیاست جوان گرایی رهبر معظم انقلاب در پست‌های مدیریتی باقی بمانند. نیروهای جوان انقلابی باید به کار گرفته شوند.

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر اینکه دولت معیشت ایثارگران را از طرق دیگر می‌تواند تامین کند، تصریح کرد: لازم نیست که دولت بار مالی جدیدی اضافه کند، دولت می‌تواند مشکلات معیشتی ایثارگران را به نوعی دیگر حل کند و لازم نیست که با افکار عمومی بازی کنیم. جانبازان به لحاظ معیشتی مشکلاتی دارند و دولت به جای افزودن بار مالی می‌تواند با قوانین فعلی مسائل آن‌ها را حل کند.

خضریان گفت: براساس اسناد بالادستی استخدام‌ها باید بر مبنای عدالت باشد و لذا به کارگیری بازنشستگان بالای ۶۵ سال و کنار گذاشتن جوانان پرتلاش که دنبال شغل هستند عدالت محوری در جذب نیروی انسانی نیست.