طرح سهمیه‌بندی بنزین به هر فرد در مرحله کارشناسی است

چاپ

به گزارش رامسرنوین به نقل از مهر، صبح امروز قرارداد خط لوله فراورده‌های نفتی از رفسنجان به مشهد میان شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی و بانک ملت منعقد شد.

در حاشیه انعقاد این تفاهمنامه جواد اوجی، وزیر نفت اظهار داشت: این خط لوله به طول ۹۵۰ کیلومتر که از رفسنجان شروع می‌شود و به مشهد مقدس می‌رسد توانایی انتقال ۱۵۰ هزار بشکه در روز را دارد. در واقع سورس (منبع) این فراورده‌ها پالایشگاه ستاره خلیج فارس به رفسنجان است و با احداث این خط به سه استان را طی می‌کند و به مشهد می‌رسد.این پروژه هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ امنیت انرژی بسیار حائز اهمیت است.

وزیر نفت با تأکید بر اهمیت سوخت‌رسانی به منطقه شمال شرقی گفت: اگر این خط لوله نباشد روزانه بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ تانکر باید این میزان فرآورده را حمل کند.

وی ضمن تشکر از وزیر اقتصاد افزود: روز پنجشنبه هم افتتاح یک پالایشگاه را در منطقه قشم داشتیم که آن هم با مشارکت بانک پاسارگاد تأمین مالی شد و امروز هم بانک ملت تأمین منابع ارزی ۳۷۰ میلیون یورو منابع ارزی تقبل کرده و با نگاه وزیر اقتصاد، بانک‌ها به رسالت اصلی خودشان که تأمین منابع مالی پروژه‌های اقتصادی و حیاتی کشور است، عمل می‌کنند.

وزیر نفت تصریح کرد: به دستور وزیر اقتصاد کنسرسیومی از بانک‌ها برای تأمین مالی پروژه‌های صنعت نفت، از جمله پتروپالایشگاه‌ها تشکیل شده است.

اوجی در رابطه با طرح اختصاص سوخت به افراد گفت: این هنوز در مرحله بررسی‌های کارشناسی است. حدود ده دستگاه در این رابطه دخیل هستند و هنگامی که ابهامات آن رفع شود دولت درباره آن تصمیم می‌گیرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر قیمت نفت برنت گفت: نظر بنده و کارشناسان و همچنین اعضای اوپک و اوپک پلاس بر قیمت حدود ۸۰ تا ۹۰ دلار، چه برای کشورهای صادرکننده و چه برای کشورهای مصرف کننده است.

وزیر نفت درباره تعاملات با کشورهای همسایه گفت: هفته گذشته در دیدار با طرف ترکمن تفاهم‌نامه‌های خوبی در زمینه صدور خدمات فنی مهندسی، صادرات فراورده‌ها و هم بحث نفت خام امضا شد که امیدواریم هرچه زودتر به قرارداد منجر شود. همچنین بحث تمدید قرارداد با ترکیه از اولویت‌های وزارت نفت است و با توجه به اتمام قرارداد در ۲۰۲۶، همین هفته کارشناسان شرکت بوتاش ترکیه و شرکت ملی گاز مذاکرات را شروع می‌کنند.

وی در رابطه با برنامه‌های وزارت نفت در سفر رئیس جمهور به روسیه گفت: همانطور که می‌دانید رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور بر عهده وزارت نفت است و در این رابطه برنامه‌های خوبی داریم که ان‌شاءالله سر فرصت اعلام خواهیم کرد.