شکست کرونا تنها در گرو عزم عمومی است

چاپ

به گزارش رامسرنوین به نقل از بلاغ؛ اینکه کرونا یک بلای طبیعی و یا ساخته دست بشر است، شبهاتی وجود دارد؛ تحقیقات علمی نشان می‌دهد با توجه به اجزاء HIV این ویروس، نمی‌تواند از بلایای طبیعی باشد و حال کدام کشور و با چه هدفی کووید  ۱۹ را تولید و منتشر کرد‌، زمان لازم است تا متهم و مجرم یا مجرمین این پدیده شناسایی شوند.

طی دو سال اخیر با شیوع ویروس کووید ۱۹ همهمه‌ای در دل دنیا به پا شد؛ مسئولین ستاد کرونا توصیه اکید به رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشته و مردم هم رعایت کردند، اما آمار جان باختگان افزون بر روز گذشته می‌شد تا اینکه با نخستین خط تولید واکسن در جهان، روزنه‌ای از امید در وجود مردم هویدا گشت و اضطراب‌ها نیز گاهش یافت.

آنچه که در علوم بشری معلوم است، بیش از دو قرن قبل یعنی حدود ۱۷۹۶ نخستین واکسن برای مقابله با بیماری آبله ساخته شد و حدود ۱۰۰ سال است که جهان با بیماری‌های ناشناخته در وجود انسان مواجه بوده که برای هر کدام تدریجا واکسن تولید و تزریق شد، اما هنوز هم برای پیشگیری از همان بیماری‌ها به نوزادان در ماه‌های ابتدای تولد در چند نوبت تزریق می‌شود.

در ایران اما با توجه به جمعیت سال ۹۸، کووید ۱۹ اپیدمی شد و تقریباً تمام شهرها به رنگ قرمز در آمد و تمهیداتی نیز برای پیشگیری از ابتلاء انجام گرفت؛ مسئله تحریم موجب شد تا ایران برای وارد کردن واکسن با معضلات سخت روبرو شود که این مسئله بار دگر نخبگان ایرانی را برآن داشت تا خود کمر همت بسته و نسبت به تولید واکسن کرونا اقدام کنند که بحمدلله و با حمایت رهبر فرزانه موفقیت‌های قابل ملاحظه‌ای بدست آمد.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، کنترل این بیماری و وارد کردن واکسن مورد نیاز در اولویت دستور وزارت امور خارجه (به‌منظور هماهنگی) و وزارت بهداشت و درمان و… قرار گرفت که تاکنون بالغ بر ۸۷ درصد از مردم شریف کشورمان واکسینه شدند و نکته مهم در گذر این بیماری، انعطاف پذیری انسان است.
یکی از ویژگی‌های دین اسلام، انعطاف احکام و آداب آن است و حضرت خالق نیز وجود بشر را با همین انعطاف خلق کرد؛ حال ویروس کرونا، یا ریشه کن می‌شود و یا مانند بسیاری از بیماری‌های پیشین با واکسن مهار خواهد شد، اما در نهایت ‌اهمیت برای عباد خدا صبر است و مقاومت در بستر توکل.‌

میلیون‌ها انسان در جهان واکسینه شدند به امید اینکه خوشحالی نابودی کرونا را روزی جشن بگیرند اما موثر واقع نشد؛ مرحله دوم واکسن نیز صد درصد پاسخ نداد و امروز به مرحله سوم رسید؛ تنها چیزی که روزنه‌ای از امید باقی گذاشته کمتر شدن آمار مرگ و میر در جهان و ایران است.

ملت ایران با عزم جدی وارد میدان شدند و اقدام به تولید واکسن داخلی برای هموطنان؛ کاری که باز هم مدافعان سلامت در آن خوش درخشیدند.

برکت تولید و به‌صورت انبوه در استان‌ها برای تزریق ارسال شد و با این کار همه ما کم‌کم به زندگی عادی و انجام فعالیت‌هایی که از انجام آن‌ها با افرادی که دوست‌شان داریم لذت می‌بریم، نزدیک‌تر شدیم؛ وضعیت رنگ‌بندی کرونا یکی پس از دیگری آبی شد.

در حال حاضر نیز با شیوع سویه جدید با نام اُمیکرون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توان با آمار کمتر درگیری و فوت پیک ششم هم پشت‌سر گذاشت به امید روزی که ریشه‌کن شود.
 بهناز مقدس