عدم مقاوم‌سازی ۴۰ درصدی خانه‌های روستایی در مازندران/ اصول مهندسی در بلند مرتبه‌سازی رعایت شود

چاپ

به گزارش رامسرنوین به نقل از بلاغ؛ علی‌اصغر احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ اظهار کرد: ۵ دی سالروز زلزله بم، بهانه‌ای شد تا دولت به این مناسبت به کاهش مخاطرات طبیعی و مقاوم‌سازی مسکن خصوصا در مناطق روستایی که عموما کم دوام تر هستند؛ بپردازند.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد مسکن در روستاهای مازندران مقاوم هستند، افزود: در شهرها وضعیت به جهت مقاوم سازی و بلندمرتبه سازی و نظارت دقیق تر و بهتر انجام شده است.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران از وجود ۲ گسل در این استان خبر داد و گفت: مازندران پتانسیل خطر زلزله را دارد و ما باید خود را با این شرایط تطبیق کنیم، با رعایت اصول فنی و نظارت بیشتر ساختمان ها ساخته شوند، جان، مال و سرمایه ملی باید حفظ شود.

احمدی ادامه داد: در مازندران با بحران‌های زیادی روبه رو هستیم، با ۷ هزار کیلومتر مجاورت رودخانه، خطر سیلاب همیشه در کمین است و با یک میلیون و ۷۰۰ هکتار اراضی جنگلی و مراتع خطر ایجاد آتش‌سوزی وجود دارد که می‌تواند بحران آفرین باشد، مشکلات باد و طوفان نیز از دیگر آسیب‌ها است که به این استان کمین کرد.

وی با تاکید اینکه در بلند مرتبه‌سازی باید اصول کامل مهندسی را رعایت کنیم، خاطرنشان کرد: در بلند مرتبه‌سازی از لحاظ سازه براساس طراحی و مهندسی اصولی باید ساخته شود، تجهیزاتی چون نردبان بلندمرتبه برای مهار اتش نداریم، اما باید قوانین کامل مهندسی ساختمان برای اطفای حریق انجام شود.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران تصریح کرد: خوشبختانه در استان دستگاه‌های شورای مدیریت بحران همکاری خوبی دارند، همه دستگاه‌های دولتی، نظامی و سپاه همیشه کمک کار بودند.

احمدی در پایان گفت: اقدامات پیشگیرانه و فراوانی برای سیل انجام شد، احداث دیوارها با مصالح بخشی از رودخانه، بخش عمده ایمن‌سازی شد، مخصوصا در نقاط بحران که شناسایی کردیم اما با این وجود احتمال زیاد شدن آب رودخانه پیش‌بینی شده است.