شفافیت مالی مهمترین مسئله در فضای اقتصادی است/ ضرورت توجه به نهادینه شدن حرفه حسابداری در سازمان‌ها

چاپ

به گزارش رامسرنوین به نقل از بلاغ ، قدرت‌الله برزگر به‌مناسبت هفته جهانی حسابدار در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: حسابداری یا به تعبیری زبان تجارت، روش‌هایی قراردادی است که توسط استادان، کارشناسان و یا انجمن‌های حرفه‌ای حسابداران تدوین شده و به تدریج مورد قبول همگان قرارگرفته و قابل تصحیح و تغییر است.

وی افزود: حسابداری، فرآیند تشخیص، اندازه‌گیری و گزارش اطلاعات اقتصادی است که برای استفاده‌کنندگان اطلاعات مزبور، امکان قضاوت و تصمیم‌گیری‌های آگاهانه را فراهم می‌سازد و در واقع، حرفه‌ای که با فراهم کردن اطلاعات مالی مورد نیاز مدیران، پرداخت‌کنندگان مالیات، اداره‌کنندگان و سایران جهت تصمیم‌گیری‌های آگاهانه انجام می‌پذیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران تصریح کرد: امروزه رعایت دیدگاه‌های اقتصادی و مالی در حسابداری، بحثی مهم و کلیدی به‌شمار می‌رود چراکه حرفه حسابداری با مقوله اقتصادی و مالی بیگانه نیست.

برزگر خاطرنشان کرد: عوامل بسیاری در شفافیت اطلاعات مالی نقش دارند که مهم‌ترین و اثرگذارترین آن‌ها مؤلفه‌های مالی می‌باشند.

وی ادامه داد: شفافیت مالی، پایه و اساس تصمیم‌گیری‌های اقتصادی سرمایه‌گذاران بالقوه و بالفعل است چراکه یکی از الزامات رقابت سالم، دسترسی همه مشارکت‌کنندگان بازار به اطلاعات شفاف است.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران اظهار داشت: از این جهت می‌توان شفافیت اطلاعات را پدیده‌ای اجتماعی دانست که بر روابط اجتماعی متقابل افراد در بازار به‌شدت اثرگذار است؛ طبیعتا در بازاری که اطلاعات مالی و اقتصادی از سطح شفافیت لازم برخوردار نباشند، تصمیم‌گیری صحیح و مناسب برای سرمایه‌گذاران و فعالان کسب‌وکارها دشوار است.

حسابداری نوین؛ شکل تازه‌آی از ارتباطات اقتصادی

برزگر گفت: در دنیای امروز که هر روز شکل تازه‌ای از ارتباطات اقتصادی به وجود می‌آید و افراد، شرکت‌ها و موسسات با یک‌دیگر در ارتباط می‌باشند، تغییرات مالی آن‌ها بر یک‌دیگر تأثیر دارد و روزبه‌روز این فعالیت‌ها پیچیده‌تر می‌شود.

وی بیان کرد: این عوامل باعث می‌شود که نقش حسابداری به‌عنوان فراهم‌کننده اطلاعات مالی با استفاده از استانداردهای حسابداری برای استفاده‌کنندگان بیشتر مشخص شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران تاکید کرد: نیاز روز افزون موسسات و سازمان‌ها به اطلاعات صحیح و به‌هنگام جهت به‌کارگیری در فرآیند تصمیم‌گیری مدیران، مقوله‌ای اجتناب ناپذیر است و سیستم اطلاعات حسابداری به‌عنوان مهم‌ترین زیرمجموعه این سیستم، اطلاعات مالی متنوعی را در اختیار استفاده‌کنندگان این نوع اطلاعات، خصوصا مدیران هر سازمان قرار می‌دهد.

برزگر تصریح کرد: در حقیقت، حسابداری یک فناوری و مجموعه‌ای از مقررات بوده که همه سیستم‌های مالی بر مبنای آن است و هر رویدادی در جامعه به سیستم مالی بستگی دارد.

وی خاطرنشان کرد: حسابداران (حسابدار رسمی)، کارشناسانی هستند که قوانین و مقررات را به‌عنوان مرجع رویدادهای مالی به‌کار می‌گیرند و امروزه نقش موثر حسابداران تقریبا در تمامی تصمیمات داخلی و بین‌المللی غیرقابل انکار است.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران افزود: آن‌ها مشاورانی امین برای کارهای اجرایی هستند و انواع ویژگی‌های مورد نیاز برای موفقیت در این عرصه شامل خلاقیت، راه‌حل‌یابی برای مشکلات، تفکر راهبردی، اخلاقیات، تسلط و مهارت در روابط شخصی است.

جایگاه حرفه حسابداری در سازمان‌ها و شرکت‌ها نهادینه نیست

برزگر ادامه داد: متاسفانه جایگاه حرفه حسابداری در سازمان‌ها و شرکت‌ها نهادینه نیست؛ اغلب مدیران به‌دلیل ناآگاهی قادر به استفاده از ظرفیت‌های علمی و عملی حسابداران در سازمان خود نمی‌باشند و به حسابداری به‌عنوان یک فعالیت خدماتی معمولی می‌نگرند، درحالی‌که حسابداری توانمند با تولید اطلاعات راهبردی و ارایه خدمات مالی موثر، نقش تعیین‌کننده‌ای در تصمیم‌گیری، پایداری و موفقیت بنگاه‌های اقتصادی ایفا می‌کند.

وی اظهار داشت: حسابداری بی‌شک بحثی فنی است و البته فراتر از بحث فنی محض می‌رود؛ این‌که ما چه‌طور و چگونه حسابداری می‌کنیم، بر زندگی همه ما در جامعه تاثیر می‌گذارد؛ یعنی پای منافع عمومی در شیوه حسابداری ما مطرح است.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران تصریح کرد: امروز حسابداران برای گزارش‌دهی در همه این زمینه‌ها استاندارد دارند و در بسیاری از کشورها ناچارند رفتار بنگاه در حفظ محیط زیســت را گزارش کنند.

برزگر خاطرنشان کرد: توسعه پایدار به این معنی است که داشتن پایداری در هر چیزی، مستلزم داشتن منابع و جایگزینی سریع و یک‌دست است؛ به همین منظور، حسابدران نقش بسیار مهمی در حفظ توسعه پایدار بخش صنعتی دارا می‌باشند.

وی بیان کرد: حسابداری توسعه پایدار به‌عنوان حسابداری اجتماعی، حسابداری مسئولیت اجتماعی و زیست محیطی شرکت‌های بزرگ و گزارش مالی و غیرمالی عمل‌کرد یک واحد اقتصادی به دیگر افراد این واحد مانند صاحبان سرمایه، سهام‌داران، اعتباردهندگان و مقامات دیگر است.

حسابداری توسعه پایدار به‌عنوان یک ابزار تلقی می‌شود

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران اظهار داشت: در بسیاری از کشورها گزارشاتی به‌عنوان گزارش مالی همراه با داشتن قابلیت مقایسه با سازمان‌های دیگر تهیه می‌شود و باعث ایجاد اشتراک بین محیط زیست، اقتصاد و جامعه به عنوان سه بخش تشکیل توسعه پایدار می‌شود.

برزگر خاطرنشان کرد: حسابداری توسعه پایدار به‌عنوان ابزاری تلقی می‌شود که سازمان‌ها برای تبدیل‌شدن به وضعیت توسعه و پایداری مورد استفاده قرار می‌دهند و در آن از مفاهیم و اصول شناخته شده‌تری نسبت به سازمان و محیط پیرامون آن به‌طور بسیار گسترده استفاده خواهد شد.

وی تصریح کرد: اندازه‌گیری و گزارشگری پایداری سازمان‌ها به‌عنوان یکی از اصول مهم کسب‌وکارهای امروزی، وظیفه و محصول حسابداری شناخته شد؛ این نقش برای اطلاعات مالی و غیرمالی نشان می‌دهد که چگونه حسابداری نوین با بهبود در شفافیت و پاسخگویی با ارایه گزارشگری مناسب‌تر در مورد اصول و عوامل سه‌گانه جامعه، محیط زیست و اقتصاد به‌عنوان حسابداری به رسمیت شناخته شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران در پایان گفت: چشم‌انداز شغل حسابداری در صنعت حسابداری آشکار است؛ تمام واحدهای اقتصادی، کسب‌وکارها، شرکت‌ها و نهادهای دولتی برای ثبت و گزارش‌گری اطلاعات مالی به حسابداران نیازمندند و فرصت‌های شغلی زیاد برای گسترش حرفه حسابداری وجود دارد و پیشنهاد می‌شود.