پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ , Thursday 25 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 2222
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۲۱ دی, ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۷
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    محدودیت جدید موبایل برای زیر ۱۸ ساله‎ها

    بعد از گذشت چند ماه از راه‌اندازی نسل سوم تلفن همراه در کشور و بلاتکلیفی پیوست فرهنگی مرتبط با آن، رگولاتوری، اپراتورهای تلفن همراه را به ارائه سیم‌کارت کودک و نوجوان با قابلیت محدود کردن خدمات نسل جدید موظف کرد.

    به گزارش نیمه پر ، به نقل از فارس، کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات بر اساس مصوبه اخیر خود، ضوابط صیانت از کودکان و نوجوانان در خدمات تلفن همراه باند پهن تعیین کرد.

    در این مصوبه سیم‌کارت کودک و نوجوان برای افراد زیر ۱۸ سال پیش‌بینی شده است که این نوع سیم‌کارت امکان اعمال محدودیت در دسترسی به بعضی از خدمات تلفن همراه باند پهن (نسل سوم و بالاتر تلفن همراه) و یا اضافه کردن بعضی از خدمات باند پهن تلفن همراه را برای مشترک را فراهم می‌کند.

    بر اساس ماده یک این مصوبه مسئولیت و تکالیف اپراتورها به شرح زیر تعیین شد:

    – اپراتور موظف است سیم‌کارت کودک و نوجوان با قابلیت دسترسی بسته‌های خدماتی جذاب تلفن همراه باندپهن متناسب با گروه‌های سنی کودک و نوجوان ارائه کند.

    – اپراتور موظف است بسته آموزشی استفاده صحیح از خدمات باندپهن تلفن همراه، شامل شیوه بهره‌برداری از فرصت‌ها و مقابله با تهدیدها را در دسترس متقاضیان قرارداده و در این خصوص اطلاع‌رسانی لازم را به مشترکین ارائه کند.

    – اپراتور موظف است خدمت تلفن همراه را با قابلیت اعمال برخی مدیریت‌ها برای استفاده کودک و نوجوان برای یک یا چند دسته از خدمات تلفن همراه از قبیل خدمات صوت، تلفن تصویری، پیام کوتاه، پیام چند‌رسانه‌ای و اینترنت و یا اضافه کردن بعضی از قابلیت‌ها از قبیل امکان تماس خانوادگی و یا گروهی بر اساس درخواست مشترک فراهم کند.

    – اپراتور مجاز به فروش هر گونه سیم‌کارت تلفن همراه با افراد کمتر از ۱۸ سال نمی‌باشد و هر گونه تغییر در قابلیت‌های سیم‌کارت از قبیل محدودیت در دسترسی به بعضی از خدمات و یا اضافه کردن بعضی از قابلیت‌ها صرفا از طریق مشترک امکان پذیر است.

    – اپراتور باید تمهیدات فنی، اجرایی و مالی لازم برای اطلاع‌رسانی، آموزش و ایجاد آگاهی برای کودکان و نوجوانان و نیز ابزارهای مناسب در زمینه کاربردهای خدمات تلفن همراه باندپهن را که حداقل شامل موارد زیر است، فراهم سازد:

    چگونگی بهره‌برداری صحیح از خدمات اپراتور

    شیوه‌های حفظ حریم خصوصی و حفاظت از دادها

    نحوه هدایت، نظارت و کنترل کودکان و نوجوانان درهنگام استفاده از فناوری و خدمات تلفن همراه باندپهن توسط اولیای خانوداده‌ها

    تماس با کدهای خدماتی اضطراری از قبیل ۱۲۳ و ۱۱۰ در صورت مواجهه با ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی

    کمک به آشنایی ذی‌نفعان با قوانین و مقررات در خصوص حقوق کودکان و نوجوانان

    ترویج اخلاق و آداب استفاده مسئولانه و شرعی از خدمات و محصولات تلفن همراه باندپهن در راستای رعایت حقوق شهروندی

    کاربردها و برنامه‌های آموزشی و تربیتی مخصوص کودک و نوجوان

    ماده ۲ این مصوبه مسئولیت‌ها و تکالیف مشترکین را تعیین کرده که به شرح زیر است:

    – کلیه مسئولیت‌های حقوقی و مالی ناشی از استفاده از خدمات تلفن همراه باندپهن به عهده مشترک است.

    – اظهار و یا ایجاد هویت جعلی یا غیر واقعی و یا هر گونه اقدامی که موجب گمراهی از هویت واقعی مشترک در استفاده از خدمات تلفن همراه باندپهن شود، ممنوع است.

    – مشترک موظف به رعایت مقررات و ضوابط متن قرارداد اشتراک و هرگونه مصوبات آتی مراجع ذی‌ اسرع وقت به اپراتور اطلاع دهد.

    – مشترک موظف است در صورت فراهم سازی امکان استفاده از خدمات تلفن همراه باندپهن برای فرزندان کودک و نوجوان خود مسئولیت کاربرد را بپذیرد و بر خدمات‌گیری کودک و نوجوان خود نظارت فعال داشته باشد.

    دانا/