آخرین وضعیت تولید واکسن کرونای «فخرا»/ تلاش برای تولید یک میلیون دُز واکسن در ماه

چاپ

به گزارش رامسرنوین به نقل از فارس ، محمد کریمی‌نیا، معاون قرارگاه پدافند زیستی کشور در گفت‌وگویی درباره روند تولید واکسن فخرا اظهار داشت: با تلاش محققان کارآزمایی بالینی فاز یک این واکسن به اتمام رسیده و نتایج خوبی حاصل شد که نتایج حاصله به سازمان غذا و داروی کشور اعلام و ارسال شده است.

وی افزود: همچنین کارآزمایی بالینی فاز دو واکسن از اواخر ماه گذشته آغاز شده و به طور کلی کارآزمایی بالینی فاز ۱ بر روی ۱۳۵ نفر و فاز ۲ بر روی ۵۰۰ داوطلب انجام گرفته و خوشبختانه همه این افراد در سلامت کامل به سر می‌برند.

معاون قرارگاه پدافند زیستی کشور ادامه داد: تعداد زیادی شرکت دانش بنیان و افراد نخبه در تولید واکسن فخرا همکاری دارند و ما در حال مذاکره هستیم که با همکاری برخی شرکت‌ها بتوانیم ظرفیت تولید را برای این واکسن افزایش دهیم و به طور کلی ماهانه به صورت میانگین می‌توان یک میلیون دز واکسن فخرا را تولید کرد.

کریمی‌نیا درباره قیمت‌گذاری واکسن فخرا خاطرنشان کرد: مسوولیت قیمت گذاری انواع واکسن در کشور بر عهده سازمان غذا و دارو است و این مسئله نه تنها برای فخرا بلکه برای سایر واکسن‌ها نیز به همین صورت در نظر گرفته شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا واکسن فخرا در مقابل سویه جدید کرونا تاثیر گذار است؟ گفت: معمولاً واکسن‌هایی که با پلتفرم کشته شده این ویروس تولید می‌شوند این امید را ایجاد می‌کنند که نسبت به سویه های جدید تاثیر خوبی داشته باشند و تقریباً موثر است مگر اینکه سویه جدید تغییر جدی داشته باشد.

معاون قرارگاه پدافند زیستی کشور با بیان اینکه در مراحل انتهایی کارآزمایی‌های بالینی فاز دوم هستیم گفت: مستندات که تکمیل شود نتیجه را برای سازمان غذا و دارو ارسال می‌کنیم و این امید را داریم که به سمت استفاده اضطراری این واکسن پیش رویم.