ارز ۴۲۰۰ تومانی عامل رانت در بخش نهاده‌های دامی/ پیگیر حل مشکل بازارگاه هستیم

چاپ

به گزارش رامسرنوین به نقل از فارس ، حجت الاسلام احد آزادیخواه در گفت‌وگویی در ملایر با بیان اینکه نهادهه‌ای دامی از ۱۲۰ تا ۴۶۰ درصد افزایش قیمت داشته که متاثر از چند متغیر است اظهار کرد: یکی از مهمترین عوامل در این افزایش قیمت،‌ رانت و بازار سیاهی بود که اتفاق افتاد.

 وی گفت: ما در ایام تدوین بودجه ۱۴۰۰ به دولت گفتیم ارز ۴۲۰۰ تومانی را از نهاده‌ها بردارید تا قیمت آن آزاد شود و یارانه را از پنهان به پیدا تبدیل کنید و به زنجیره مصرف‌کننده و سرپرست خانواده بدهید که اقدام خوبی برای حمایت از تولیدکننده است اما متاسفانه قبول نکرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه نتیجه این اتفاق، رانت و سوء استفاده بود، یکی دیگر از عوامل و مشکلات افزایش قیمت نهاده‌های دامی را خشکسالی‌ دانست و تصریح کرد: با خشکسالی‌ها تولید داخل از جمله علوفه، جو،کاه و… به حداقل رسیده و این خود میزان تولید داخلی را کم کرده است.

آزادیخواه با بیان اینکه برای حل مشکل نیاز به واردات داریم که مستلزم ارز دارد گفت: این مشکلات باعث گرانی قیمت محصولات لبنی، گوشت قرمز و بقیه فرآورده‌ها شده و امروز دامداران با این افزایش سنگین  قیمت نهاده‌ها متضرر شده‌اند.

وی با بیان اینکه باید در شرایط کنونی با راه‌ حل و چند پیشنهاد یک ماه آینده کشور را مدیریت کنیم  تصریح کرد: در حوزه نهاده‌های دامی باید کشاورزان را در اصلاح الگو انگیزه بدهیم تا کشت مرتبط تولید کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: باید قیمت و خوراک دام و طیور را متناسب با اقلیم تغییر داده و با استانداردهای ملی خودمان خوراک دیگری را برای دام و طیور جایگزین ذرت و سویا کنیم تا نیاز نباشد این میزان نهاده را از کشورهای دیگر آن هم با فاصله دور وارد کنیم.

وی یادآور شد: راه حل دیگر در حوزه ارز ۴۲۰۰ تومانی است که اگر بتوانیم این نوع ارز را در این حوزه حذف کنیم حتما رانت و این اختلاف تورم و انباشت نهاده در گمرک به حداقل ممکن می‌رسد.

 با جدیت پیگیر رفع مشکل نهاده‌های دامی و سامانه بازارگاه هستیم

آزادیخواه با اشاره به پیگیری مشکلات دامداران تصریح کرد: در همین راستا طی هفته جاری بازدیدی از شرکت تعاونی دامداران ملایر داشتیم و مسایل و مشکلات این حوزه با اعضا و فعالین حوزه دامداری شهرستان بررسی شد.

وی گفت: برگزاری جلسات مستمر فصلی برای رفع مشکلات و مطالبات دامداران، اخذ سهمیه نهادهای دامی برای دامداران ملایری در آینده نزدیک، مهیا بودن بستر سرمایه‌گذاری در حوزه خوراک دام و اختصاص تسهیلات مورد نیاز در این زمینه در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه بسیاری از مشکلات در سطح کلان است خاطرنشان کرد: بسیاری از مشکلات این حوزه در مجلس و رسانه‌ها مطرح شده و همچنان پیگیری آن مورد تاکید است.

وی با اشاره به اینکه به طور جد پیگیر رفع مشکل تامین نهاده‌های دامی و سامانه بازارگاه هستیم تأکید کرد: در این رابطه ۹ ایراد به فرآیند نهاده‌های دامی مطرح شد و با ساماندهی و حل مشکل بازارگاه، بسیاری از مسایل در حوزه نهاده‌ها به زودی حل خواهد شد.