پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ , Saturday 20 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 21127
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۵ اسفند, ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    ساخت مدارس در مناطق مرزی و صعب العبور با کمک سپاه/ ۴ استان زیرخط میانگین سرانه فضای آموزشی

    رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه خیرین از سال ۹۶ تا کنون بیش از ۵۸۰۰ میلیارد تومان مشارکت کردند که در سال ۹۹ به بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است گفت: این آورده توسط ۳۰ هزار نفر از خیرین در سامانه خیرین ثبت شده و با تعریف طرح آجر به اجر امسال این توفیق را داشته ایم که از طریق کمک های خرد، بیش از ۷۰۰ هزار نفر در مدرسه سازی مشارکت کنند.

    به گزارش رامسرنوین به نقل از ایسنا، مهراله رخشانی مهر در بیست و دومین جشنواره خیرین مدرسه ساز کشور با هدف تکریم از ۱۰۰۰ خیر مدرسه ساز که در سالن مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد با بیان اینکه طی ۲۰ سال اخیر بیش از ۱۳۰ هزار کلاس درس توسط خیرین و با مشارکت آنها و دولت ساخته شده که ۳۰ درصد مدارس ما را شامل می شود.

    وی افزود: طی چهار سال اخیر ۵۰ درصد مدارس یا به طور کامل یا با مشارکت خیرین و دولت ساخته شده است.

    رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه خیرین از سال ۹۶ تا کنون بیش از ۵۸۰۰ میلیارد تومان مشارکت کردند که در سال ۹۹ به بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است گفت: این آورده توسط ۳۰ هزار نفر از خیرین در سامانه خیرین ثبت شده و با تعریف طرح آجر به اجر امسال این توفیق را داشته ایم که از طریق کمک های خرد، بیش از ۷۰۰ هزار نفر در مدرسه سازی مشارکت کنند.

    رخشانی مهر ادامه داد: دولت نیز با اختصاص ۲۳۵۰ میلیارد تومان در پروژه های مشارکتی به همراهی شما خیرین ارج نهاده و از سال ۹۶ تا کنون اعتبارات عمرانی بیش از شش برابر رشد داشته است. سهم اعتبارات مدرسه سازی از  ۱.۵ درصد در سال ۹۶ به پنج درصد در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است.

    وی با اشاره به اینکه شمار مدارس نیازمند مقاوم سازی و بازسازی از ۳۰ به ۱۹.۵ درصد رسیده و شاهد کاهش بیش از ۱۰ درصدی مدارس ناایمن هستیم گفت: در زلزله اخیر شهرستان سی سخت نیز از ۱۶۰ مدرسه سی سخت، شش مدرسه نیازمند تخریب و بازسازی کامل است که البته قبلا سه مدرسه جدید را به جای مدارس قدیمی ساخته بودیم اما همکاران ما مدارس قدیمی را تخریب نکرده بودند و ترجیح داده بودند به دانشگاه پیام نور تحویل بدهند که یکی از آنها در اجاره پیام نور بود.

    رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به رشد ۲.۵ برابری اعتبارات استانداردسازی سیستم های گرمایشی و سرمایشی مدارس گفت: این اعتبارات از سال ۹۷ تا کنون هرساله ۲.۵ برابر رشد داشته است و ما امروز کمتر دغدغه مدارس نیازمند تخریب و بازسازی را داریم و کمتر از قبل نگران مدارس دارای بخاری نفتی هستیم.

    رخشانی مهر ادامه داد: در تمام مدارسی که زیرساخت های لازم را داشتند بخاری نفتی جمع شده و اگر هم هنوز بخاری غیراستاندارد وجود دارد مربوط به مناطقی است که زیرساختی وجود ندارد.

    وی با بیان اینکه دغدغه ما امروز سرانه پایین فضای آموزشی استان های البرز، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی و تهران است گفت: میانگین سرانه فضای آموزشی در کشور ۵.۲ متر مربع است که چهار استان نامبرده زیر خط میانگین سرانه فضای آموزشی قرار دارند و باید نسبت به بالا بردن سرانه این استان ها اقدام کنیم که با تعریف ردیف ویژه ای در بودجه تا حدودی نگرانی های ما در سال های آینده برطرف خواهد شد.

    رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با تاکید بر اینکه از این پس یک مسئله مهم ما مدرسه ها در مناطق عشایری هستند گفت: این مدارس جمعیت متغیری بین سه تا ۲۰ دانش آموز دارند و در ایام مختلف جمعیتشان متفاوت است. با توجه به ارتقای سیستم های گرمایشی و کاهش مدارس نیازمند تخریب و بازسازی، افکار عمومی از ما مطالبه می کنند که استاندارد مدارس عشایری را بهبود ببخشیم. دیگر از ما نمی پذیرند که مدرسه سنگی و چادری داشته باشیم.

    رخشانی مهر ادامه داد: یک فراخوان منتشر کردیم که نخبگان علمی به ما پیشنهاد دهند برای جایگزینی مدارس این مناطق چه کنیم. یکی از محورهای همایش مدرسه ایرانی، معماری ایرانی نیز همین است. همچنین با بنیاد برکت توافق کردیم و اسفند ماه تفاهم ساخت ۱۰۰۰مدرسه در مناطق عشایری را منعقد می کنیم.بیشترین مسئله را پیرامون مدارس عشایری در استان های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری داریم.

    وی افزود: همچنین اخیرا تفاهم نامه ای را برای ساخت ۱۰۰ کلاس درس در مناطق عشایری سیستان و بلوچستان با سپاه در مناطق صعب العبور که امکان حضور پیمانکار ما در آنجا نیست، مانند مناطق مرزی و … منعقد کردیم. سپاه امکانات را دارد و در آن مناطق مستقر است. به زودی عملیات ساخت این مدارس نیز شروع می شود.

    برچسب ها :