قاسم سلیمانی، نماد زمینی از شاخص‌های آسمانی

چاپ

به گزارش رامسرنوین به نقل از بلاغ، امیرمؤمنان، علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام به همه انسان‌های تاریخ می‌فرمایند که اگر نمی‌توانند همچون آن حضرت در ابعاد مختلف انسانی و زهدگرایی باشند، تلاش کنند تا در مسیر شدن‌های آن حضرت گام نهند. “إنکم لا تقدرو ن علی ذلک ولکن اعینونی بورع و اجتهاد”. (شما نمی‌توانید مانند من باشید، اما مرا با ورع و تلاش یاری کنید) .

سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی به گواه تلاش‌های بیش از ۴۰ ساله خود همه عرصه‌های خدمت از دفاع مقدس گرفته تا تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی در اقصی نقاط جهان و حتی هیئت‌داری و موکب‌داری و تا کمک‌رسانی به سیل‌زدگان ایران و عراق و گرسنگان مظلوم یمن را میدان عمل خود برای اداء وظائف و انجام تکالیف الهی با محوریت امیر و مولای عصر خود، علی زمان، قرار داد.

همچون نائب امام زمان، یار مظلومان و خصم ظالمان و گردن‌کشان جهانی بود. عنصر آگاهی و بصیرت از او، عماری تمام‌عیار ساخته بود که هیچ توطئه و پیچیده‌ترین دسائس شیطان بزرگ و اذناب آمریکا نتوانسته بود کوچک‌ترین خللی در اراده پولادین شهید سلیمانی به وجود آورد به گونه‌ای که تنها راه برخورد با این عمار انقلاب را حذف فیزیکی و ترور جسمانی او قرار دادند.

ابن ابی‌الحدید سخنی پرمغز و زیبا از مولای متقیان علی(ع) درباره مالک اشتر نقل کرده که جامع تمام کمالات و فضیلت‌های مالک است. “رحم الله مالکاً، کان لی کماکنت لرسول‌الله”. (خداوند مالک را رحمت کند، او برای من آن‌چنان بود که من برای رسول خدا(ص) بودم.) (شرح نهج‌البلاغه، جلد ۱۵، صفحه ۹۸) .

مقام معظم رهبری نیز در سوگ از دست دادن سردار شهید سلیمانی اظهار می‌دارند: “سال‌ها مجاهدت مخلصانه و شجاعانه در میدان‌های مبارزه با شیاطین و اشرار عالم و سال‌ها آرزوی شهادت در راه خدا، سرانجام سلیمانی عزیز را به این مقام والا رسانید و خون پاک او به دست شقی‌ترین آحاد بشر بر زمین ریخت.”

رهبر فرهیخته انقلاب در بیان ویژگی این سردار دل‌ها می‌فرمایند: “سردار شهید قاسم سلیمانی، نمونه برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی(ره) بود. او همه عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید. شهادت پاداش تلاش بی‌وقفه او در همه این سالیان بود. . . . شهید سلیمانی چهره بین‌المللی مقاومت است و همه دل‌بستگان مقاومت خون‌خواه اویند”.

رهبر و مقتدای شهید سلیمانی ۱۰ ماه قبل از شهادت این سردار شایسته جهان اسلام به رمز عظمت این درس‌آموز مکتب امام خمینی(ره) اشاره کرده، می‌گویند: برادر بسیار عزیزمان آقای سلیمانی بارها، بارها، بارها جان خودشان را در معرض تهاجم دشمن قرار داده‌اند. در راه خدا، برای خدا و مخلصاًلله مجاهدت کرده‌اند. ان‌شاءالله خدای متعال زندگی ایشان را با سعادت و عاقبت ایشان را با شهادت قرار بدهند.

مولا علی (ع)، که مظهر ولایت الهی و پیروی و تبعیت محض از امام و مقتدای خود، نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی صلی‌الله علیه و آله و سلم بود، نمونه دیگری از وجود پیامبر خاتم(ص) و الهی گردید به گونه‌ای که تاج مرصع خلقت درحق او فرمود که: “یا علی لا یعرف الله تعالی الا انا و انت ولا یعرفنی إلا الله و انت و لایعرفک الا الله و انا”، (ای علی! خدا را نشناخت جز من و تو، و مرا نشناخت جز خدا و تو، و تو را نشناخت مگر خدا و من) (محمدتقی مجلسی، روضه‌المتقین، جلد ۱۳، صفحه ۲۷۳).

در شهادت مظلومانه سردار قاسم سلیمانی یک ملت با هم گریستند و همه محرومان و آزادگان جهان نیز اشک ریختند، اما جانسوزترین اشک را آگاه‌ترین فرد و شخصیت نسبت به نقش و جایگاه او، یعنی سکان‌دار انقلاب، امام خامنه‌ای بر گونه‌های مبارک‌شان جاری ساختند، که نشانه عمق شناخت و پیوند ایمانی و عاطفی امام‌المسلمین نسبت به سردار خویش است و یادآور آن فراز بلند رسول‌الله (ص) نسبت به امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام و بیان نغز امام علی علیه‌السلام نسبت به مالک اشتر می‌باشد.

کوتاه سخن آنکه، شهیدتسخیرکننده دل همه آزادگان جهان، شهید قاسم سلیمانی، مصداق زمینی بلندترین شاخص‌های آسمانی با محوریت ولایت و امامت بود که همین ویژگی، مکتب او را منشأ اتفاقات سرنوشت‌ساز جهانی برای ظهور مهدی موعود عجل‌الله تعالی فرجه الشریف قرار خواهد داد. مکتبی که به برکت فرمانده محبوب شهداء، سلیمانی‌های پرشماری را برای امام عصر(عج) در همه عرصه‌های زندگی با امامت نائب‌الامام آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای تربیت و تقدیم خواهد داشت.
محمداسماعیل امامزاده