پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ , Thursday 28 March 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 20238
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۲۳ آذر, ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۶
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    معاون وزیر بهداشت:

    ۳ واکسن ایرانی کرونا در انتظار دریافت کد اخلاق

    معاون وزیر بهداشت گفت: نگرانی چندانی بابت شیوع آنفلوآنزا در کشورنداریم، واکسن بیماری پیش از این در مهرماه به کسانی مثل بیماران صعب‌العلاج و زنان باردار به صورت رایگان تزریق شده است.

     به گزارش رامسر نوین به نقل از فارس ، ایرج حریرچی در گفت‌وگویی در خصوص ورود یکی از واکسن های کرونای ایرانی به مرحله کارآزمایی انسانی گفت: با تلاش مضاعف دانشمندان ایرانی در تولید واکسن کرونا، یکی از این واکسن ها مجوز کمیته ملی اخلاق و پژوهش را برای ورود به فاز تست انسانی دریافت کرده و دو یا سه واکسن دیگر هم تا اواخر دی ماه این مجوز را دریافت خواهند کرد.

    وی با بیان اینکه واکسن ایرانی کرونا از اول دی ماه تزریق می‌شود اظهار داشت: خط تولید این واکسن ها همزمان با آزمایش بر روی نمونه انسانی و اثبات اثر بخشی کامل در حال را اندازی است و با تایید معیارهای بالینی و علمی به تولید انبوه می رسند.

    وی درباره خرید ۲۰ میلیون دوز واکسن کرونا از شرکت های خارجی تا نیمه دوم اسفند ۹۹ اظهار داشت: خرید از کشورهای خارجی از طریق کواکس قطعی شده و با شرکت های مختلف تولید واکسن از دو راه خرید مستقیم یا تولید مشترک واکسن در ایران در حال رایزنی هستیم اگرچه با آپارتاید تحریمی از سوی کشورهای غربی مواجه هستیم. به ظاهر ما تحریم دارویی نیستیم ولی در کوچکترین انتقال ارز مانع ایجاد می شود و واکسن کرونا مورد نیاز مردم تامین خواهد شد.

    حریرچی درباره کیفیت واکسن داخلی در رقابت با نوع خارجی اظهار داشت: ما برای تولید واکسن داخلی از تکنولوژی های متفاوت مبتنی برMRNA ، ویروس ضعیف شده و ویروس منتقل شده ژنتیکی بر روی یک ویروس دیگر استفاده می کنیم. هر کدام از واکسن های ما مشابه نوع خارجی است و اثربخشی آن هم قابل مقایسه با نوع خارجی خواهد بود.

    وی درباره وضعیت شیوع آنفلوآنزا گفت: در نیمکره جنوبی زمین با استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی ابتلاء به بیماری آنفلوآنزا ، ۹۵ درصد کاهش پیدا کرد. چون این بیماری از طریق تنفس منتقل می شود به واسطه استفاده مردم از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی، شستشوی دست و کاهش ترددها ابتلاء به آن کاهش می یابد بنابراین ما نگرانی چندانی بابت شیوع این بیماری در کشورمان نداریم. این واکسن پیش از این و در مهرماه به کسانی مثل بیماران صعب العلاج و زنان باردار به صورت رایگان تزیریق شده است.

    معاون وزیر بهداشت با اشاره به فرا رسیدن شب یلدا گفت: تا جای ممکن مردم از برگزاری این مراسم و دورهمی ها پرهیز کنند و بدانند دور همی های خانوادگی یکی از دلایل اصلی شیوع این بیماری است و با برگزاری دورهمی ها زحمات کادر بهداشت و درمان هدر می‌رود.