نیما از ۲۲ مهر تا ۲۲ آذر/ دار مجازات؛ پایان کار لیدر اغتشاشات

چاپ

به گزارش رامسر نوین به نقل از مهر ، روح الله زم، که از سال ۹۶ تحت پیگیری و رصد بود، نهایتاً ۲۲ مهر ۹۸ بازداشت و پس از ۱۴ ماه و برگزاری چندین جلسه بازجویی و محاکمه صبح امروز اعدام شد.

طبق کیفرخواستی که زمستان سال گذشته صادر شده بود، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به عنوان شعبه رسیدگی کننده تعیین شد. از آنجایی که زم پیشتر هم در این شعبه پرونده داشت، به موجب قانون باید به اتهامات این فرد در همین شعبه رسیدگی می‌شد. البته در این پرونده به غیر از زم ۵ متهم دیگر هم بودند.

اما اتهامات اصلی روح الله زم چه بود؟ طبق کیفرخواستی که از سوی دادستانی تهران و پس از ماه‌ها تحقیق صادر شد عناوین کیفرخواست شامل ۱۷ بند اتهامی به این شرح بود؛

۱- افساد فی الارض
۲- تشکیل و اداره کانال معاند آمدنیوز و صدای مردم با هدف بر هم زدن امنیت کشور
۳- جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی اسرائیل به واسطه سرویس اطلاعاتی یکی از کشورهای منطقه
۴- جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی کشور فرانسه
۵- همکاری با دولت متخاصم آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران
۶- اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور
۷- مشارکت در فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف نظام به طور گسترده
۸- عضویت و مدیریت پایگاه خبری معاند سحام نیوز با هدف برهم زدن امنیت کشور
۹- مشارکت در اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار به قصد برهم زدن امنیت کشور
۱۰- مشارکت در جمع آوری اطلاعات طبقه بندی شده به قصد ارائه به دیگران با هدف برهم زدن امنیت کشور
۱۱- مشارکت در نشر اکاذیب به طور گسترده
۱۲ – تحریک مؤثر نیروهای رزمنده و اشخاصی که به نحوی در خدمت نیروهای مسلح هستند به عصیان، فرار، تسلیم یا عدم اجرای وظایف نظامی
۱۳- توهین به مقدسات اسلام
۱۴- توهین به امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران (ره) و مقام معظم رهبری
۱۵- توهین به مقامات و مأمورین در حال انجام وظیفه یا به سبب آن
۱۶- تحصیل مال از طریق نامشروع جمعاً به میزان ۹۷ هزار و ۵۵۰ یورو
۱۷- و شکایت برخی اشخاص حقوقی و حقیقی.

شکایت مسئولان کشور از زم

در اولین جلسه دادگاه که ۲۱ بهمن سال گذشته برگزار شد، حسب محتویات پرونده متهم روح الله زم فرزند محمدعلی با اسم مستعار نیما، متولد ۵۷.۵.۵ صادره از ری، متأهل، دارای دو فرزند، فوق دیپلم، مدیر کانال معاند آمد نیوز، بازداشت و دارای یک فقره سابقه کیفری به استماع کیفرخواست صادره پرداخت.

در یکی از جلسات ابتدایی دادگاه، نام شکات از جمله کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح، مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضائیه، معاونت حقوقی ریاست جمهوری، عباس جعفری دولت آبادی دادستان پیشین تهران، کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، غلامرضا کاتب نماینده مجلس، حسن یوسفی مطلوب و خانم بهاره صادقی و تعداد دیگری از شکات مطرح شد.

از حج تا مالزی

در جلسه دوم دادگاه زم در رابطه با نحوه خروج خود از کشور گفت: سال ۹۰ به همراه پدرم و خانواده قصد سفر حج را داشتیم اما من به حج نرفتم و عازم مالزی شدم.

قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: یعنی شما به نیت حج عمره از کشور خارج شدید که زم پاسخ داد: خیر؛ بین سفر من به مالزی و سفر خانواده ام به حج دو الی سه روز فاصله بود و تا یک روز بعد از آنکه به مالزی برسم، خانواده ام از من خبری نداشت.

رئیس دادگاه از متهم پرسید: در مالزی مشغول چه اموری بودید؟ که زم پاسخ داد: در آنجا مشغول تور لیدری بودم و یک ماشین خریده بودم و امور گردشگری مرتبط با توریست‌های ایرانی را انجام می‌دادم.

قاضی از زم پرسید: تا چه سالی در مالزی بودید؛ زم پاسخ داد: سال ۹۱ بود که از مالزی به ترکیه رفتم و سه ماه در آنجا بودم سپس از طریق یکی از دوستانم که در سال ۸۸ با او آشنا شده بودم به سفارت فرانسه در ترکیه مراجعه کردم و در آنجا با سفیر فرانسه صحبت کردم. از آنها درخواست ویزا کردم که آنها به من ویزای فرانسه را دادند.

قاضی پرسید: چه سالی وارد فرانسه شدید؟ زم پاسخ داد: تقریباً شهریور ۹۱ بود که وارد فرانسه شدم؛ من در مالزی ازدواج کرده بودم لذا با دختر و همسرم به فرانسه رفتیم؛ در سال ۹۳ با سحام نیوز همکاری کردم؛ سال ۹۵ بود که با یک جمعی متشکل از مجید نیک نام ساکن آمریکا، بابک اجلالی ساکن آمریکا، شمس ساکن ترکیه، و سام محمودی سرابی تصمیم گرفتیم که یک سایت خبری را راه بیاندازیم. البته صحبت راه اندازی این سایت از سالهای ۹۲ و ۹۳ مطرح بود اما پول می‌خواست؛ در نهایت سال ۹۵ از سحام بیرون آمدم و آمد نیوز را شروع کردیم.

اعلام ترددهای شهید قاسم سلیمانی

سومین جلسه محاکمه روح‌الله زم ۵ اسفند ۱۳۹۸ برگزار شد. زم در این جلسه دادگاه از یک مأموریت ویژه خود گفت. اعلام عملیات سوریه و ترددهای حاج قاسم و همچنین، ارسال لیست دور زنندگان تحریم به افسر سیا.

در جلسه دادگاه نماینده دادستان گفت: متهم در بخشی از اقرارش گفته که اعلام زمان و مکان عملیات‌های سوریه، تردد فرماندهان مخصوصاً سردار شهید حاج قاسم سلیمانی جزء مأموریت‌هایش بوده است، که زم در پاسخ گفته بود؛ اقرارم را قبول دارم، اما مگر تمام این موارد صورت گرفته است؟

در ادامه نماینده دادستان اضافه کرده بود: به سندی اشاره می‌کنم که متهم زم در زمان ورود سردار شهید سلیمانی به یکی از کشورهای منطقه با ارسال پیامی به افسر سرویس جاسوسی اعلام می‌کند و می‌گوید که فردا یک تیم نظامی وارد می‌شوند که احتمالاً قاسم سلیمانی هم با آنهاست.

پیشنهاد هدف قرار دادن مراکز حساس کشور

در یکی از جلسات دادگاه یکی دیگر از اتهامات زم طرح و رسیدگی شد. در این جلسه موضوع طرح حمله به مراکز حساس کشور بررسی شد که پس از رودررو شدن مدیر فنی آمد نیوز با زم جزئیات بیشتری از این طرح مطرح شد. محمدی از دیگر متهمان این پرونده ضمن معرفی خود در جلسه دادگاه گفت: توانا محمدی هستم. متولد ۲ تیر ۷۴ و مدیر فنی رسانه ضد انقلاب و معاند آمدنیوز. با احتساب مدتی که حبس هستم حدود ۵ سال است که با روح الله زم و آمدنیوز در ارتباط بوده‌ام و همکاری‌های زیادی داشته‌ایم. از مهم‌ترین مسائل همکاری قضیه موشک بود. من راکت‌های کوچکی را درست کرده بودم. روح‌الله زم به من پیشنهاد داد یک سری مکان‌های حساس کشور را بزنم.

وی ادامه داد: به دستور روح‌الله زم قرار بود برای زدن یک پایگاه سپاه به صورت پایلوت ۵۰۰ هزار دلار و پس از آن برای بقیه جاها ۲ میلیون دلار دریافت کنم.

حمایت از محکومان امنیتی، خاندان پهلوی و فرق ضاله

زم که از وکیل هم برخوردار بود در برخی جلسات از این حق قانونی خود استفاده کرد. در یکی از جلسات وکیل وی در مورد نشر اکاذیب با ادعای حمایت از محکومان امنیتی، خاندان پهلوی، فرق ضاله عنوان کرد: موکل اشتباهات فوق‌الذکر را صادقانه پذیراست و دفاعی وجود ندارد. موکل از باب نشر اکاذیب مورد قبول وی است و دفاعی ندارد و در مورد نشر اکاذیب هر چند موکل اشتباهاتی داشته اما هیچ سوءنیتی نداشته است.

صدور حکم پس از ۹ ماه

در نهایت پس از چندین ساعت رسیدگی و برگزاری دادگاه، ۱۰ تیر ماه بود که غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه از صدور حکم بدوی در پرونده زم خبر داد و گفت: دادگاه ۱۳ مورد از اتهامات زم را از مصادیق افساد فی‌الارض تشخیص داده و برای وی حکم اعدام صادر کرده است که البته این حکم قطعی نیست.

پس از اعتراض زم به حکم رأی در دیوان عالی کشور مورد بررسی قرار گرفت و ۲۱ آبان بود که رئیس دیوان عالی کشور از صدور حکم این نهاد قضائی خبر داد و در نهایت هفته گذشته بود که سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد که رأی صادره بدوی مورد تائید دیوان عالی کشور قرار گرفته است و زم اعدام خواهد شد.

صبح شنبه ۲۲ آذر ۹۹ و پس از ۱۴ ماه از زمان بازداشت روح الله زم که به گفته خود پس از مکرون فرانسوی، سنگین‌ترین تیم حفاظت را داشت، با پرونده‌ای شامل جاسوسی، نشر اکاذیب، لیدری اغتشاشات و…، به دار مجازات آویخته شد.