آب گریپ فروت و میوه گریپ فروت چه داروهایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

چاپ

به گزارش رامسرنوین به نقل از  بلاغ، گریپ فروت با کدام داروها تداخل دارد ؟
  •  برخی از داروهای استاتین که برای کاهش کلسترول خون مورد استفاده قرار میگیرند . مانند آتورواستاتین (لیپور) ، سیمواستاتین و …
  • برخی از داروهایی که برای کاهش فشارخون بالا مورد استفاده قرار میگیرد مانند : نیفیدپین ،آدالات ،آتنولول و …
  • برخی از داروهای جلوگیری از رد عضو در پیوند اعضا مانند : سندیمون و نئورال ، سیکلوسپورین و …
  • برخی از داروهای ضد اضطراب مانند : بسپیرون
  • برخی از کورتیکواستروئیدها که بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو را درمان می کنند
  • برخی از داروهایی که برای درمان ضربان نامنظم قلب مورد استفاده قرار میگیرند .
  • برخی از داروهای آنتی هیستامین مانند :فکسوفنادین ، لوراتادین
  • سایر داروهای مهم : متادون ، ترامادول ، آزیترومایسین ، متفورمین

طبق تحقیقات اخیر اکثر داروها یا گریپ فروت تداخل دارند و میتوانند باعث ایجاد عوارض جانبی ناخواسته ای شوند . در زمان تجویز هر دارویی ، در این مورد از پزشک خود سوال کنید . برای مثال اگر شما یکی از داروهایی استاتین که برای کاهش کلسترول خون مصرف می شود را همزمان با آب گریپ فروت مصرف کنید ، باعث می شود این دارو بیش از حد در بدن بماند و تاثیرات آن افزایش پیدا کند . این امر باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های کبدی و نارسایی کلیوی می شود .

گریپ فروت با کدام داروها تداخل دارد ؟

بسیاری از داروها با کمک آنزیم حیاتی بانام CYP3A4 یا سیتوکروم پی ۴۵۰ در روده کوچک تجزیه می شوند . آب گریپ فروت با مسدود کردن این آنزیم جلوی متابولیزه شدن داروها را گرفته و باعث میشود مقادیر زیادی از دارو مستقیما وارد جریان خون شود . این افزایش ورود مستقیم دارو به جریان خون باعث افزایش اثرات دارو و همچنین افزایش شدید عوارض جانبی دارو می شود .
میزان این انزیم از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به همین دلیل ممکن است اثرات جانبی مصرف گریپ فروت با داروها ، در افراد مختلف متفاوت باشد . همچنین آب گریپ فروت میتواند پروتئین های بدن را تحت تاثر قرار دهد . پروتئین ها مسئولیت حمل مواد مسکن به سلول های بدن را به عهده دارند . تحت تاثیر قرار گرفتن این پروتئین ها توسط آب گریپ فروت باعث می شود داروهای مسکن به خوبی در بدن عمل نکرده و تاثیر گذاری آنها شدیدا کاهش پیدا کند .

در ادامه برخی از داروهایی که می تواند با گریپ فروت تداخل داشته باشد معرفی شده اند . این لیست کامل نیست و برای اطمینان بیشتر ، با پزشک خود مشورت کنید .

تداخل آمیودارون ( کوردارون ) با گریپ فروت

آمیودارون با گریپ فروت تداخل بالایی دارد و نباید به صورت همزمان مصرف شود . گریپ فروت باعث میشود مقدار بسیار زیاد از آمیودارون جذب بدن شود و عوارض جانبی ناخواسته شدیدی ایجاد کند

تداخل داروی آرتمتر با گریپ فروت

مصرف گریپ فروت با داروی آرتمتر تداخل بالایی یجاد میکند و نباید به صورت همزمان مصرف شوند . آب گریپ فروت می تواند میزان چربی بدن را کاهش دهد . مصرف همزمان آرتمتر و گریپ فروت باعث ایجاد عوارض جانبی شدید و ناخواسته می شود .

تداخل دارویی آتورواستاتین (لیپیتور) با گریپ فروت

لیپوفیکس یا آتورواستاتین ، تداخل شدیدی با گریپ فروت دارد . لیپوفیکس نوعی داروی کاعش کلسترول خون است که به عنوان نوعی استاتین شناخته شده است . مصرف همزمان آتورواستاتین و گریپ فروت ، عوارض جانبی این دارو را شدیدا افزایش میدهد و باعث دفع سریع استاتین از دن می شود . همچنین گریپ فروت با برخی از سایر استاتین ها نیز تداخل دارد . مانند  : لوواستاتین ( Mevacor )، سیمواستاتین ( Zocor ) .

گریپ فروت با استاتین هایی مانند پرواستاتین ( پرولاکتین )، فلوواستاتین ( لسکول ) و روستوواستاتین ( Crestor ) تداخل ندارد

تداخل داروی بوسپیرون با گریپ فروت

نوشیدن آب گریپ فروت و یا خوردن گریپ فروت در زمان مصرف بوسپیرون عوارض جانبی این دارو را شدیدا افزایش میدهد و نباید انجام شود .

تداخل داروی کاربامازپین  با گریپ فروت

استفاده از این میوه در زمان مصرف کاربامازپین  ، میزان جذف ین دارو در بدن را افزایش داده و عوارض جانبی ناخواسته ای ایجاد میکند و نباید انجام شود .

تداخل داروی کارودیلول (Carvedilol) با گریپ فروت

مصرف این میوه در زمان مصرف کارودیلول (Carvedilol) عوارض جانبی این دارو را شدیدا افزایش می دهد .

تداخل سلیپرولول با گریپ فروت

گریپ فروت میزان جذب سلیپرولول را کاهش میدهد و اثر گذاری این دارو کم میشود . بهتر است بین مصرف سلیپرولول و گریپ فروت ، ۴ ساعت فاصله زمانی در نظر بگیرید .

تداخل سیزاپراید با گریپ فروت

مصرف همزمان این دو میتواند میزان جذب سیزاپراید را شدیدا کاهش داده و اثر گذاری این دارو را کم کند . با وجود کم شدن اثرات مفید سیزاپراید ، عوارض جانبی این دارو در زمان مصرف با گریپ فروت ، شدیدا افزایش می یابد .

تداخل داروی ومیپرامین ( آنافرانیل ) با گریپ فروت

آب گریپ فروت ، کلومیپرامین ( آنافرانیل ) به سرعت از بدن دفع می کند و این دارو بی اثر خواهد شد . با این وجود ، عوارض جانبی کلومیپرامین ( آنافرانیل ) با مصرف همزمان با این میوه ، شدیدا افزایش می یابد .

تداخل داروی کلوپیدوگرل ( پلاویکس ) با گریپ فروت

این ترکیب بسیار خطرناک است و عملا اثرگذاری کلوپیدوگرل ( پلاویکس ) را به شدت کاهش می دهد . به دلیل اینکه کلوپیدوگرل ( پلاویکس ) معمولا برای بیماری های قلبی و عروقی مصرف می شود ، مصر همزمان گریپ فروت با کلوپیدوگرل ( پلاویکس ) میتواند عوارض جانبی ناگوار و بسیار شدیدی به همراه داشته باشد .

تداخل داروی سیکلوسپورین با گریپ فروت

این ترکیب نباید انجام شود . مصرف گریپ فروت در دوره مصرف سیکلوسپورین میتواند میزان جذب چربی سیکلوسپورین را افزایش داده و باعث بیشتر شدن عوارض جانبی سیکلوسپورین شود .

تداخل با دکسترومتورفان

مصرف گریپ فروت در دوره مصرف دکسترومتورفان می تواند دفع این دارو از بدن را کند تر کرده و عوارض جانبی زیادی ایجاد کند . این ترکیب نباید انجام شود .