پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ , Wednesday 24 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 19667
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۹ بهمن, ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۰
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    آب گریپ فروت و میوه گریپ فروت چه داروهایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

    گریپ فروت با کدام داروها تداخل دارد؟

    به گزارش رامسرنوین به نقل از  بلاغ، گریپ فروت با کدام داروها تداخل دارد ؟
    •  برخی از داروهای استاتین که برای کاهش کلسترول خون مورد استفاده قرار میگیرند . مانند آتورواستاتین (لیپور) ، سیمواستاتین و …
    • برخی از داروهایی که برای کاهش فشارخون بالا مورد استفاده قرار میگیرد مانند : نیفیدپین ،آدالات ،آتنولول و …
    • برخی از داروهای جلوگیری از رد عضو در پیوند اعضا مانند : سندیمون و نئورال ، سیکلوسپورین و …
    • برخی از داروهای ضد اضطراب مانند : بسپیرون
    • برخی از کورتیکواستروئیدها که بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو را درمان می کنند
    • برخی از داروهایی که برای درمان ضربان نامنظم قلب مورد استفاده قرار میگیرند .
    • برخی از داروهای آنتی هیستامین مانند :فکسوفنادین ، لوراتادین
    • سایر داروهای مهم : متادون ، ترامادول ، آزیترومایسین ، متفورمین

    طبق تحقیقات اخیر اکثر داروها یا گریپ فروت تداخل دارند و میتوانند باعث ایجاد عوارض جانبی ناخواسته ای شوند . در زمان تجویز هر دارویی ، در این مورد از پزشک خود سوال کنید . برای مثال اگر شما یکی از داروهایی استاتین که برای کاهش کلسترول خون مصرف می شود را همزمان با آب گریپ فروت مصرف کنید ، باعث می شود این دارو بیش از حد در بدن بماند و تاثیرات آن افزایش پیدا کند . این امر باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های کبدی و نارسایی کلیوی می شود .

    گریپ فروت با کدام داروها تداخل دارد ؟

    بسیاری از داروها با کمک آنزیم حیاتی بانام CYP3A4 یا سیتوکروم پی ۴۵۰ در روده کوچک تجزیه می شوند . آب گریپ فروت با مسدود کردن این آنزیم جلوی متابولیزه شدن داروها را گرفته و باعث میشود مقادیر زیادی از دارو مستقیما وارد جریان خون شود . این افزایش ورود مستقیم دارو به جریان خون باعث افزایش اثرات دارو و همچنین افزایش شدید عوارض جانبی دارو می شود .
    میزان این انزیم از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به همین دلیل ممکن است اثرات جانبی مصرف گریپ فروت با داروها ، در افراد مختلف متفاوت باشد . همچنین آب گریپ فروت میتواند پروتئین های بدن را تحت تاثر قرار دهد . پروتئین ها مسئولیت حمل مواد مسکن به سلول های بدن را به عهده دارند . تحت تاثیر قرار گرفتن این پروتئین ها توسط آب گریپ فروت باعث می شود داروهای مسکن به خوبی در بدن عمل نکرده و تاثیر گذاری آنها شدیدا کاهش پیدا کند .

    در ادامه برخی از داروهایی که می تواند با گریپ فروت تداخل داشته باشد معرفی شده اند . این لیست کامل نیست و برای اطمینان بیشتر ، با پزشک خود مشورت کنید .

    تداخل آمیودارون ( کوردارون ) با گریپ فروت

    آمیودارون با گریپ فروت تداخل بالایی دارد و نباید به صورت همزمان مصرف شود . گریپ فروت باعث میشود مقدار بسیار زیاد از آمیودارون جذب بدن شود و عوارض جانبی ناخواسته شدیدی ایجاد کند

    تداخل داروی آرتمتر با گریپ فروت

    مصرف گریپ فروت با داروی آرتمتر تداخل بالایی یجاد میکند و نباید به صورت همزمان مصرف شوند . آب گریپ فروت می تواند میزان چربی بدن را کاهش دهد . مصرف همزمان آرتمتر و گریپ فروت باعث ایجاد عوارض جانبی شدید و ناخواسته می شود .

    تداخل دارویی آتورواستاتین (لیپیتور) با گریپ فروت

    لیپوفیکس یا آتورواستاتین ، تداخل شدیدی با گریپ فروت دارد . لیپوفیکس نوعی داروی کاعش کلسترول خون است که به عنوان نوعی استاتین شناخته شده است . مصرف همزمان آتورواستاتین و گریپ فروت ، عوارض جانبی این دارو را شدیدا افزایش میدهد و باعث دفع سریع استاتین از دن می شود . همچنین گریپ فروت با برخی از سایر استاتین ها نیز تداخل دارد . مانند  : لوواستاتین ( Mevacor )، سیمواستاتین ( Zocor ) .

    گریپ فروت با استاتین هایی مانند پرواستاتین ( پرولاکتین )، فلوواستاتین ( لسکول ) و روستوواستاتین ( Crestor ) تداخل ندارد

    تداخل داروی بوسپیرون با گریپ فروت

    نوشیدن آب گریپ فروت و یا خوردن گریپ فروت در زمان مصرف بوسپیرون عوارض جانبی این دارو را شدیدا افزایش میدهد و نباید انجام شود .

    تداخل داروی کاربامازپین  با گریپ فروت

    استفاده از این میوه در زمان مصرف کاربامازپین  ، میزان جذف ین دارو در بدن را افزایش داده و عوارض جانبی ناخواسته ای ایجاد میکند و نباید انجام شود .

    تداخل داروی کارودیلول (Carvedilol) با گریپ فروت

    مصرف این میوه در زمان مصرف کارودیلول (Carvedilol) عوارض جانبی این دارو را شدیدا افزایش می دهد .

    تداخل سلیپرولول با گریپ فروت

    گریپ فروت میزان جذب سلیپرولول را کاهش میدهد و اثر گذاری این دارو کم میشود . بهتر است بین مصرف سلیپرولول و گریپ فروت ، ۴ ساعت فاصله زمانی در نظر بگیرید .

    تداخل سیزاپراید با گریپ فروت

    مصرف همزمان این دو میتواند میزان جذب سیزاپراید را شدیدا کاهش داده و اثر گذاری این دارو را کم کند . با وجود کم شدن اثرات مفید سیزاپراید ، عوارض جانبی این دارو در زمان مصرف با گریپ فروت ، شدیدا افزایش می یابد .

    تداخل داروی ومیپرامین ( آنافرانیل ) با گریپ فروت

    آب گریپ فروت ، کلومیپرامین ( آنافرانیل ) به سرعت از بدن دفع می کند و این دارو بی اثر خواهد شد . با این وجود ، عوارض جانبی کلومیپرامین ( آنافرانیل ) با مصرف همزمان با این میوه ، شدیدا افزایش می یابد .

    تداخل داروی کلوپیدوگرل ( پلاویکس ) با گریپ فروت

    این ترکیب بسیار خطرناک است و عملا اثرگذاری کلوپیدوگرل ( پلاویکس ) را به شدت کاهش می دهد . به دلیل اینکه کلوپیدوگرل ( پلاویکس ) معمولا برای بیماری های قلبی و عروقی مصرف می شود ، مصر همزمان گریپ فروت با کلوپیدوگرل ( پلاویکس ) میتواند عوارض جانبی ناگوار و بسیار شدیدی به همراه داشته باشد .

    تداخل داروی سیکلوسپورین با گریپ فروت

    این ترکیب نباید انجام شود . مصرف گریپ فروت در دوره مصرف سیکلوسپورین میتواند میزان جذب چربی سیکلوسپورین را افزایش داده و باعث بیشتر شدن عوارض جانبی سیکلوسپورین شود .

    تداخل با دکسترومتورفان

    مصرف گریپ فروت در دوره مصرف دکسترومتورفان می تواند دفع این دارو از بدن را کند تر کرده و عوارض جانبی زیادی ایجاد کند . این ترکیب نباید انجام شود .