پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ , Friday 19 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 18885
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۳ دی, ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    ۱۱فایده شگفت انگیز زالزالک برای سلامتی

    در بسیاری از طب‌های سنتی، زالزالک برای وضعیت‌های روانی خاص مانند استرس، اضطراب و حتی افسردگی به کار می‌رود.

    به گزارش رامسرنوین به نقل از  بلاغ، خواص زالزالک برای سلامتی بسیار عالی است.به نقل از بازده زالزالک هم مصارف دارویی دارد و هم مصارف آشپزی. از همه مهم‌تر این‌که سرشار از بیوفلاونوئید، پروآنتوسیانیدین و دیگر آنتی اکسیدان‌هاست که زالزالک را برای مراقبت قلبی عروقی بسیار موثر می‌کند.

     

    ۱۱ فایده شگفت انگیز زالزالک برای سلامتی

     

    زالزالک برای افرادی که سابقه خانوادگی در بیماری قلبی دارند، ایده‌آل است. هنگامی که همراه با رژیم غذایی سالم و با مدیریت استرس مصرف شود، درمانی بلند مدت و موثر برای سلامتی قلبی عروقی است. به علاوه، اعتیادآور یا سمی هم نیست.

    ۱. نارسایی قلبی

    نارسایی قلبی، وضعیتی است که در آن، قلب قادر به پمپاژ خون به دیگر اعضاء بدن نیست. زالزالک، بر افراد مبتلا به نارسایی قلبی مطالعه شد و نتایج این مطالعات مثبت بود. مطالعات چاپ شده در مجله Pharmacognosy Review نشان می‌دهد که زالزالک، عملکرد قلب را بهبود می‌بخشد. در واقع، عوارض جانبی تجربه شده توسط بیماران نشان می‌دهد که زالزالک در درمان نارسایی قلبی مرحله ۱ و ۲ مفید است.

    مجله امریکایی Family Physician، نشان می‌دهد که زالزالک می‌تواند توانایی فرد را در تمرین بعد از نارسایی قلبی افزایش دهد. همچنین می‌تواند علائم خستگی و تنگی نفس را بهبود بخشد. با استناد به یک مطالعه، مصرف عصاره زالزالک (۹۰۰ میلی‌گرم در روز به مدت دو ماه) مانند دوز پایین کپتوپریل موثر است. کپتوپریل، داروی تجویزی قلب است که علائم نارسایی قلبی را بهبود می‌بخشد.

    یک مطالعه بزرگ در دانشگاه مریلند، دریافت که زالزالک در درمان ۹۵۲ فرد مبتلا به نارسایی قلبی موثر بود. این مطالعه، درمان نارسایی قلب با دارو‌های معمول را با زالزالک به تنهایی و زالزالک همراه با داروای تجویزی مقایسه کرد. پس از دو سال، افرادی که مکمل زالزالک دریافت کرده بودند، شاهد کاهش علائم نارسایی قلبی بودند. تپش قلب، مشکلات تنفسی و خستگی با مصرف زالزالک به تنهایی یا همراه با دارو‌های دیگر، کاهش یافت.

    نارسایی قلبی یک مشکل جدی است و هیچ‌گاه نباید با زالزالک درمان شود. قبل از مصرف زالزالک با پزشک خود مشورت کنید.

    ۲: آنژین

    زالزالک می‌تواند به مبارزه با آنژین که به دلیل جریان کم خون به قلب به وجود می‌آید، کمک کند. مطالعه چاپ شده در مجله هندی دانش سنتی، نشان می‌دهد که زالزالک، رگ‌های خونی کرونر را منبسط کرده و جریان خون را افزایش می‌دهد. به علاوه، ماهیچه‌های قلب را تقویت کرده و در خلاص شدن از آب و نمک اضافه به بدن کمک می‌کند.

    ۳. فشار خون بالا

    زالزالک می‌تواند برای کنترل فشار خون نیز مفید باشد. یک مطالعه آزمایشی در دانشگاه ریدینگ انگلستان، اثر کاهش دهنده فشارخون عصاره زالزالک و منیزیم را بررسی کرد. شرکت کنندگان، باید روزانه ۶۰۰ میلی‌گرم منیزیم، ۵۰۰ میلی‌گرم عصاره زالزالک، ترکیبی از هردو یا یک دارونما را مصرف می‌کردند. در هفته دهم، محققین، کاهشی را در فشار خون دیاستولیک در حال استراحت، در بیمارانی که عصاره زالزالک دریافت کرده بودند مشاهده کردند.

    ۴. سیستم ایمنی

    علاوه بر این‌که آنتی اکسیدان‌ها سموم خطرناک را از بدن دفع می‌کنند، ویتامین C. موجود در زالزالک، فعالیت سلول‌های سفید خونی را تقویت کرده و سلامت عمومی شما را افزایش می‌دهد!

    ۵: اضطراب

    در بسیاری از طب‌های سنتی، زالزالک برای وضعیت‌های روانی خاص مانند استرس، اضطراب و حتی افسردگی به کار می‌رود. در مطالعه آزمایشی انجام شده در انگلستان که زالزالک را برای پرفشاری خون بررسی کرد، محققین، کاهش اضطراب در افرادی که زالزالک مصرف کرده بودند در مقایسه با گروه‌های دیگری که دارونما مصرف کرده بودند را مشاهده کردند. زالزالک می‌تواند بر سطح هورمونی نیز تاثیر بگذارد، این می‌تواند دلیل خوبی برای این مسئله باشد که برخی فرهنگ‌ها در گذشته معتقد بودند زالزالک، درمان دلشکستگی است.

    ۶. سلامت گوارشی

    ترکیبات ارگانیکی که در زالزالک یافت می‌شود با فلور روده‌ای واکنش داده و گوارش را بهبود می‌بخشند. به علاوه، فیبر موجود در زالزالک، فرآیند هضم را بهبود بخشیده و به رفع یبوست، نفخ و درد کمک می‌کند.

    ۷. عفونت‌های روده‌ای

    علاوه بر بهبود دریافت مواد مغذی و رفع یبوست، زالزالک می‌تواند به رفع عفونت‌های روده‌ای مانند کرم‌های نواری کمک کند.

    ۸. اگزما و پسوریازیس

    شما حتی می‌توانید محلول زالزالک را به صورت موضعی روی پوست قرار دهید. برخی ترکیبات ارگانیک، خواص ضد التهابی دارند بنابراین، زالزالک می‌تواند خارش ناشی از درمان زخم‌ها یا دیگر مشکلات پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس را کاهش دهد.

    ۹: کلسترول بالا

    تحقیقات نشان می‌دهد که زالزالک می‌تواند کلسترول LDL (بد) و تری گلیسیرید را کاهش دهد. در یک مطالعه استرالیایی ۸ هفته‌ای، بیماران دچار به چربی غیر طبیعی در خون با میوه زالزالک درمان شدند. مطالعه نشان داد که زالزالک به طور هم‌زمان، سطح کلسترول HDL را بالا برده و کلسترول LDL را کاهش می‌دهد.

    ۱۰. افزایش انرژی

    مطالعات بسیاری به این نتیجه رسیدند که زالزالک می‌تواند رگ‌های خونی کرونر را منبسط کرده و باعث گردش خون بیشتری در بدن شود. این به معنی سطح بالاتر انرژی یا هوشیاری است. هنگامی که بدن به میزان مناسب اکسیژن رسانی شود، مهارت‌های بازشناختی افزایش یافته، سطح انرژی بالا رفته و متابولیسم در سطوح مناسب انجام می‌شود.

    ۱۱. خواص آنتی اکسیدانی

    زالزالک، حاوی ترکیبات فعال با خواص آنتی اکسیدانی است. آنتی اکسیدان‌ها موادی هستند که با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند. رادیکال‌های آزاد، غشای سلولی را تغییر داده، باعث اشکال در DNA و همچنین مرگ سلول‌ها می‌شوند. رادیکال‌های آزاد در پیری زودرس و بسیاری مشکلات سلامتی دیگر مانند بیماری قلبی نقش دارند. آنتی اکسیدان‌های موجود در زالزالک با رادیکال‌های آزاد مقابله کرده و ممکن است آسیب ناشی از آن‌ها را کاهش داده یا از آن جلوگیری کنند.

    طرز تهیه تنتور زالزالک

    تنتور، یکی از بهترین راه‌های بهره‌مند شدن از خواص زالزالک است. تنتور‌ها معمولا در دوز‌های کم به کار می‌روند. زالزالک را به مدت سه تا چهار هفته در سرکه سیب خیسانده و سپس صاف کنید. ۱۵ قطره از آن، یک دوز محسووب می‌شود.

    مواد لازم

    – ۳ تا ۴ فنجان زالزالک تازه
    – شیشه یک کیلو و چهارصد گرمی با سرپوش
    – سرکه سیب به مقداری که تا بالای شیشه بیاید

    طرز تهیه

    ۱. انتهای زالزالک‌ها را چیده و آن‌ها را در ظرفی بگذارید. می‌توانید این کار را با فشار دادن انگشت اشاره و شصت انجام داده و انتهای زالزالک را جدا کنید. همچنین می‌توانید زالزالک‌ها را در کف دست بمالید تا انتهای آن‌ها جدا شود. بودن بعضی از آن‌ها ایرادی ندارد، اما تکه‌های بزرگ را از ظرف خارج کنید.

    ۲. زالزالک‌ها را شسته و آبکشی کنید.

    ۳. دو سوم شیشه‌های تمز و استریل را با الزالک پر کنید.

    ۴. روی شیشه‌ها سرکه سیب بریزید تا تمام زالزالک‌ها پوشانده شوند

    ۵. در شیشه‌ها را محکم بسته و به مدت ۳ تا ۴ هفته در جای خنک و تاریک نگه‌داری کنید.

    ۶. هر روز شیشه‌ها را تکان دهید. بعد از ۳ تا ۴ هفته، تنتور آماده است.

    ۷. زالزالک‌ها را خارج کرده و مایع را نگه دارید.

    ۸. آن را در شیشه بریزید. شیشه را محکم بسته و در جای خشک و خنک نگه‌داری کنید. می‌توانید آن را در بطری‌های قطره چکانی بریزید. این بطری‌ها کاربرد راحت‌تری دارند.

    عوارض جانبی بالقوه

    اگرچه دارو‌های مدرن در جلوگیری از اختلالات قلبی عروقی موثرند، اما استفاده از آن‌ها به دلیل داشتن عوارض جانبی، محدودیت‌هایی دارد. بیشتر تاثیرات مضر استفاده از زالزالک، خفیف هستند. به هرحال، بیشتر مطالعات نشان می‌دهند که مصرف خوراکی زالزالک، خوب است. یک مطالعه که شامل ۲۹ مطالعه آزمایشگاهی متشکل از ۷۳۱۱ بیمار بود، ۱۶۶ اثر مضر را گزارش کرد.

    عوارض جانبی ممکن است شامل ناراحتی معده، تعریق، خستگی، تهوع، اضطراب یا سرگیجه شود. عوارض جانبی جدی‌تر، شامل تنگی نفس، واکنش‌های حساسیتی شدید، اختلالات قلبی و نوسان خلق و خو می‌شود. بنابراین، قبل از گنجاندن زالزالک در رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنید.

    کد مطلب: ۳۳۸