پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ , Thursday 28 March 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 18857
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۲ دی, ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۹
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    مانور دلالان در بازار خرما

    دبیر کل انجمن خرما با اشاره به هدررفت ۳۵درصدی تولید خرما در کشور گفت: ۱۰ درصد از مجموع تولید خرما در کشور صادر، ۵۵ درصد در داخل مصرف و مابقی معدوم می شود.

     به گزارش رامسرنوین به نقل از بلاغ، هدررفت ۵۵ درصدی تولید خرما در کشور موجب شده تا نخلداران رغبتی نسبت به تولید نداشته باشند زیرا با توجه به زحمت بسیار برای به بار نشستن یک نخل سود چندانی از این بابت عاید کشاورزان نمی‌شود به همین سبب شاهد نارضایتی و درنهایت نابودی نخل‌ها در برخی از استان‌های کشور هستیم به همین دلیل گفتگویی انجام دادیم با حسین موسوی دبیر کل انجمن خرما که در ادامه می‌خوانید.

    میزان تولید خرما در کشور چقدر است؟

    موسوی : سالانه حدود ۹۰۰ هزارتن خرما در کشور تولید می‌شود که میزان سرانه مصرف از این مقدار ۵۵۰ هزار تن است که ازاین میزان ۸۰تا ۹۰ هزار تن صادر و مابقی محصول به ضایعات تبدیل می‌شود.

    این مقدار ضایعات از تولید خرما به ضرر نخلداران نیست؟

    موسوی : ضایعات مربوط به تولید خرما در کشور یا به زباله دانی‌ها روانه می شود ویا به عنوان غذای دام و طیور مورد استفاده قرار می گیرد.

    صادرات خرما از ایران به چه صورت انجام می شود؟

    موسوی : صادرات خرما به صورت فله‌ای انجام می شود و پس از وارد شدن به کشورهای دیگر بسته بندی شده و با قیمت های بسیار بالاتر از قیمت صادراتی عرضه می‌شوند.

    آیا وجود دلالان در بازار خرما صحت دارد؟

    موسوی : بله، بازار خرما در مجموع در انحصار ۱۰۰ نفر از دلالان بزرگ است که با وجود چنین بازاری ۳ هزار نفر از خرماکاران هر ساله ضررهای بسیاری را متقبل می‌شوند.

    خرما از کشاورزان به چه قیمتی خریداری می شود؟

    موسوی : خرمای مضافتی از کیلویی ۱۵۰۰ و ۲۵۰۰ و سایر خرماها زیر کیلویی هزار تومان از کشاورزان خریداری می‌شود و پس از این پروسه با دپو در انبارها توسط دلالان در بهترین زمان وبا بالاترین قیمت به بازار عرضه می شود.

    آیا نظارتی بر بازار خرما از سوی دستگاه‌های نظارتی صورت می گیرد؟

    موسوی : خیر، هیچ نظارتی از سوی دستگاه‌ها بر بازار خرما وجود ندارد و مسئول نظارت بر بازار خرما وزارت کشاورزی است که متاسفانه این بازار را به حال خود رها کرده و هیچ فکری به حال کشاورزان و تولید کنندگان نمی کند.

    تولید خرما بیشتر در چه شهرهایی انجام می شود؟

    موسوی : ما در شش استان کشور کاشت خرما داریم و در ۲۵ سال اخیر هیچ گونه افزایشی در میزان تولید این محصول نداشته ایم در حالی که ظرفیت تولید ما بیش از ۷۰ تن است که در شرایط فعلی در کشور تولید می شود.

    علت عدم افزایش تولید خرما در کشور چیست؟

    موسوی : علت این امر دورریز ۴۰۰ هزار تنی تولید خرما در کشور است. زیرا این محصول مشتری غیر ازدلالان در بازار ندارد و کشاورزان مجبور می شوند پس از تولید و نبود مشتری محصولات خود را دور بریزند.

     چند نخلدار در کشور وجوددارد؟

    موسوی : حدود ۳ میلیون نفر نخلدار در کشور وجود دارد که در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان ، بوشهر،‌ فارس ، خوزستان، ایلام وبخشی از کرمانشاه مشغول کاشت هستند و بیشترین تولید در شهرهای خوزستان و کرمان انجام می شود.

     راهکار شما برای معدوم نشدن حجم بالای خرما در کشور پس از تولید چیست؟

    موسوی : در سالهای کذشته ستادی با عنوان ستاد خرما در کشور وجود داشت که در این مجموعه شش استاندار مناطق خرماخیز، سه وزیر، رئیس کل بانک مرکزی ، نمایندگان بخش خصوصی و نماینده مجلس در آن عضو بودند و سیاست خرما در این مجموعه برنامه ریزی می شد و درحال حاضر ۱۰ سال است که این ستاد به طور کلی تعطیل شده و هیچ نظارتی از سوی وزارت جهاد به عنوان سکاندار صورت نمی گیرد.

    شرایط تولید خرما چگونه است؟

    موسوی : خرما در مناطقی که دارای عرض جغرافیایی ۳۰ تا ۳۲ درجه ، نداشتن زمستان زیر صفر، نداشتن بارش فراوان هستند؛ تولید می شود و خرما مخصوص کشورهای اسلامی است و تنها در مناطق محدودی از کالیفرنیا تولید اندک خرما صورت می گیرد و کیفیت و مرغوبیت خرمای ایرانی را ندارد.

     آیا نابودی نخلستان‌ها توسط نخلداران صحت دارد؟

    موسوی: بله،‌ با توجه به اینکه هرساله میزان بالایی از تولید کشاورزان دور ریز می شود؛ شاهد این هستیم که تعدادی ازنخلستان‌ها نیز به دلیل عدم رضایت نخلداران نابود می شود. زیرا این افراد حتی هزینه تولید خود را از فروش خرما کسب نمی کنند چه برسد به اینکه بخواهند سودی داشته باشند. به همین دلیل شاهد نابودی نخلستان‌ها در کشور هستیم. این درحالی است که برای به بار نشستن یک نخل ۷ تا ۱۰ سال زمان نیاز است.

    راهکار شما برای رونق خرمای بازار کشور چیست؟

    موسوی: برای رونق این بازار ایجاد مجدد ستاد خرمای کشور لازم است تا شرایط نخلداران و تولید خرما در کشور ساماندهی شود.

    قیمت منصفانه برای خرید خرما از کشاورزان چقدر است؟

    موسوی: قیمت منصفانه خرید خرما با توجه به زحمات فراوان نخلداران بین ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان و فروش آن ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان است و این درحالی است که قیمت فروش در همین رنج هدایت می شود ولی خرید خرما از کشاورزان با حداقل قیمت صورت می گیرد.

    چندمدل خرما در کشور تولید می شود؟

    موسوی: ۴۸۰ نوع خرما در دنیا تولید می شود و ازاین میان ۴۰۰ نوع منحصراً مربوط به نخلداران ایرانی است و بیشترین مصرف خرما در کشور از نوع مضافتی است.

     آمار صادرات خرما در سال گذشته چه میزان بوده است؟

    موسوی: در سال گذشته ۹۰ هزارتن خرما صادر شد و این تنها ۱۰ درصد از مجموع کل تولید این محصول در کشور است که از این میان ۵۵ درصد در کشور مصرف و مابقی معدوم می‌شود.

    صادرات خرما بیشتر به چه کشورهایی انجام می شود؟

    موسوی: صادرات فله خرما بیشتر به کشورهای روسیه، کانادا، انگلستان و فرانسه صورت می گیرد.