آخرین وضعیت شیوع آنفلوانزا در کشور

چاپ

 به گزارش رامسرنوین به نقل از  بلاغ،رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، در خصوص وضعیت شیوع آنفلوانزای فصلی در کشور، توضیحاتی ارائه داد.

دکتر محمد مهدی گویا با بیان اینکه دو نوع آنفلوانزای فصلی و پرندگان وجود دارد، افزود: تا به حال موردی از آنفلوانزای پرندگان در انسان نداشته ایم و آنفلوانزای فصلی هیچ ربطی به مصرف مرغ، تخم مرغ و گوشت نداشته و ندارد.

وی گفت: آنفلوآنزای فصلی با شروع فصل سرما در کشور شروع می شود و خیلی غیر معمول نیست.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در مورد آنفلوانزای فصلی که در حال حاضر در فصل آن به سر می بریم، افزود: برخی گروه ها در صورت ابتلا به آنفلوانزا در معرض خطر بیشتری هستند و این گروه های شامل سالمندان و یا افرادی که یک بیماری زمینه ای مثل بیماری های قلبی، ریوی، نارسایی کلیه، نارسایی کبد و دیابت کنترل نشده دارند، هستند.

وی ادامه داد: بیماران سرطانی که تحت درمان هستند و کسانی که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی دریافت می کنند و نیز خانم های باردار در صورت ابتلا به آنفلوانزا در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

گویا با تاکید بر اینکه افراد مسن و یا دارای بیماری زمینه ای باید واکسن آنفلوانزا بزنند، افزود: کسانی مبتلا به آنفلوانزا می شوند که به این توصیه توجه نکرده و موضوع را جدی نمی گیرند زیرا این افراد با آدم های معمولی فرق می کنند و آنفلوآنزا برای این افراد خطرناک تر از مردم عادی است و حتی ممکن است جان خود را به دلیل ابتلا به این بیماری از دست بدهند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در ادامه با تاکید بر اینکه این افراد باید به موقع واکسن آنفلوانزا تزریق کرده باشند، افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر در فصل آنفلوانزا هستیم، تزریق واکسن آنفلوآنزا هنوز برای افراد پرخطر دیر نیست.

گویا با بیان اینکه ۳ نوع آنفلوآنزای فصلی با عنوان H۱N۱ ، H۳N۲ و آنفلوانزای نوع B وجود دارد، گفت: بیماری آنفلوانزا می تواند از طریق قطرات تنفسی فرد مبتلا از طریق سرفه، عطسه و ترشحات مخاطی به دیگران منتقل شود.

وی با اشاره به اینکه فرد مبتلا به آنفلوانزا می تواند با بوسیدن، دست دادن و در آغوش گرفتن دیگران را مبتلا کند، افزود: توصیه می کنیم که فرد مبتلا به این بیماری، موقع سرفه و عطسه از دستمال استفاده کند و دستمال را داخل کیسه پلاستیکی قرار داده و در سطل زباله بیندازد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در ادامه گفت: کسانی که نکات ساده بهداشتی را رعایت نمی کنند می تواند بیماری خود را به دیگران منتقل کنند.