تشدید تدابیر امنیتی در ترکیه

چاپ

به گزارش رامسرنوین به نقل از  بلاغ، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ترکیه با توجه به تجربه حمله تروریستی سال گذشته به باشگاهی در استانبول در شب اول ژانویه، تدابیر امنیتی سختی را برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی در سال جدید میلادی اتخاذ کرده است.

در حدود ساعت یک و ۱۵ دقیقه بامداد اول ژانویه ۲۰۱۷ به وقت استانبول، مردی مسلح به سلاح خودکار به باشگاه آرنا در استانبول در ساحل تنگه بسفر حمله کرد و با تیراندازی بی هدف ۳۹ نفر را کشت و ۷۹ نفر را زخمی کرد. اکثر قربانیان افراد خارجی بودند که مراسم سال نو را در این باشگاه برگزار می‌کردند.

این حمله که گروه تکفیری تروریستی داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت ضربه جدیدی به ترکیه به شمار می‌رفت که در سال ۲۰۱۶ سال خونینی را تجربه کرده بود.

از آن زمان ترکیه صحنه حملاتی از این نوع نبوده است و نیرو‌های امنیتی این کشور به طور منظم علیه داعش عملیات انجام می‌دهند. در هفته‌های اخیر صد‌ها مظنون به ارتباط با داعش در سراسر ترکیه بازداشت شده اند که شمار زیادی از آن‌ها خارجی هستند. مقامات ترکیه اعلام کردند برخی از این افراد برای دست زدن به حملاتی در مراسم سال نو برنامه ریزی می‌کردند.

مقامات ترکیه امسال ۴۰ هزار نیروی امنیتی در استانبول مستقر کرده اند که معادل بیش از دو برابر نیرو‌های استقرار یافته در سال گذشته است.

مقامات همچنین از برپایی تجمعات در برخی محله‌ها در شب ۳۱ دسامبر تا اول ژانویه جلوگیری می‌کنند.

این تدابیر امنیتی به ویژه شامل میدان تقسیم و محله بشیکتاش و محله سیسلی می‌شود. خبرگزاری آناتولی اعلام کرد نیرو‌های پلیس در لباس دستفروشان در میدان تقسیم حضور خواهند داشت.

اداره امنیت استانبول روز جمعه ممنوعیت ورود کامیون‌ها را به محله‌های متعددی در این شهر از صبح یکشنبه تا روز دوشنبه اعلام کرد. در شهر آنکارا نیز حدود ۹۷۰۰ نفر از نیرو‌های امنیتی مستقر خواهند شد و بسیاری از خیابان‌های اصلی این شهر به روی خودرو‌ها بسته خواهد بود و رهگذران بازرسی می‌شوند.

باشگاه آرنا از زمان حمله تروریستی سال گذشته تعطیل بوده است و در ماه مه بخشی از آن به دستور پلیس استانبول به اتهام زیرپا گذاشتن قوانین برنامه ریزی شهری تخریب شد.

در همین حال استانداری استان تونجلی (منطقه علوی نشین) برای مبارزه با تروریسم، ۳۰ منطقه ویژه امنیتی اعلام کرده است.

در مرکز شهر تونجلی (درسیم سابق)، شهرستان‌های اواجیک، پولومر، حوزات و ناظمیه برای حفظ جان و مال مردم از اول ژانویه تا ۱۵ ژانویه در ۳۰ منطقه، منطقه امنیت ویژه برقرار می‌شود. ورود به این مناطق ممنوع بوده و با مجوز مقامات کشوری امکان پذیر است.