پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ , Friday 29 March 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 18615
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۹ دی, ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۴
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    توافق محرمانه آمریکا و اسرائیل علیه ایران

    روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم در یادداشتی به قلم عبدالباری عطوان نوشت: در حالی روسیه از طریق برگزاری نشست سوچی به دنبال پایان دادن به هرج و مرج در سوریه و ایجاد ثبات و برگزاری انتخابات قانونی است، آمریکا و اسرائیل به این بهانه که ایران یک تهدید است، تلاش می‌کنند تا برنامه برای برهم زدن منطقه و ایجاد جنگ در آن تدارک ببینند.

    به گزارش رامسرنوین به نقل از بلاغ، یکی از نویسندگان و تحلیلگران سیاسی عرب در یادداشتی نوشت که اسرائیل و آمریکا به منظور مقابله با ایران به یک توافق سرّی رسیده‌اند.

    روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم در یادداشتی به قلم عبدالباری عطوان نوشت: در حالی روسیه از طریق برگزاری نشست سوچی به دنبال پایان دادن به هرج و مرج در سوریه و ایجاد ثبات و برگزاری انتخابات قانونی است، آمریکا و اسرائیل به این بهانه که ایران یک تهدید است، تلاش می‌کنند تا برنامه برای برهم زدن منطقه و ایجاد جنگ در آن تدارک ببینند.

    در این یادداشت آمده است: شبکه ۱۰ اسرائیل گزارشی در رابطه با نشست سرّی میان میر بن شبات، مشاور امنیت ملی اسرائیل و هربرت، همتای آمریکایی خود در ۱۲ دسامبر جاری منتشر کرد که در این نشست دو طرف آمریکایی و اسرائیلی به یک توافق رسیده‌اند که مضمون آن ایجاد برنامه‌هایی عملی برای ممانعت ایران از رسیدن به سلاح هسته‌ای و گسترش برنامه موشکی و همچنین ایجاد استراتژی برای مقابله با حزب‌الله لبنان است.

    جهان امروز به فضل مقاومت ارتش سوریه و دخالت نظامی روسیه و حمایت ایران و حزب‌الله شاهد دو تحول بزرگ و مهم است؛ یکی شکست داعش و از دست دادن عراق و سوریه و دیگری شکست طرح آمریکا در سوریه است که این طرح به دنبال براندازی دولت بشار اسد بود اما شکست خورد.

    عطوان در این یادداشت می‌نویسد: دولت کنونی آمریکا نگران این است که نفوذش در خاورمیانه پایان یابد و این به نفع روسیه، چین، ایران و ترکیه خواهد بود اما رژیم اشغالگر اسرائیل نگران گسترش قدرت نظامی حزب‌الله لبنان است زیرا حزب‌الله از جنگ سوریه پیروز خارج شد و جبهه‌هایی در جنوب لبنان و جنوب غرب سوریه علیه اسرائیل ایجاد کرد.

    وی نوشت: شبکه ۱۰ اسرائیل و کاخ سفید جزئیات توافق پنهانی‌شان برای مقابله با ایران و حزب‌الله را منتشر نکردند اما روشن است که یکی از مهم‌ترین سناریوهای آنان ایجاد بی‌ثباتی در داخل ایران، شعله‌ور کردن آتش اعتراضات و تحریک برخی جنبش‌های جدایی‌طلب است و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان که نزدیک‌ترین مقام خاورمیانه به دولت ترامپ به شمار می‌رود شش ماه پیش به صراحت در مورد این برنامه صحبت کرد و گفت قبل از اینکه ایران جنگ را وارد عربستان کند ما جنگ را به داخل ایران منتقل می‌کنیم، بعید نیست که اعتراضات محدود به وجود آمده در برخی شهرهای ایران جزئی از این طرح باشد.

    باور نداریم که برنامه‌های آمریکا و اسرائیل برای پایان دادن به نفوذ ایران در سوریه و لبنان موفقیت‌آمیز باشد مگر اینکه عنوان آن اعلام جنگ علیه دو کشور باشد که این توطئه نیز نتایج فاجعه‌ باری به خصوص برای اسرائیل به دنبال خواهد داشت و سامانه ضد موشکی پاتریوت آمریکا در مقابله با موشک‌های شبه ابتدایی حوثی‌ها شکست خورد و نتوانستند از رسیدن آنها به ریاض، جده، طائف و حمیس مشیط ممانعت کنند بنابراین گنبد آهنین اسرائیل برای مقابله با موشک‌های پیشرفته حزب‌الله کار سختی را خواهند داشت به خصوص زمانی که صدها یا هزاران موشک به سمت شهرهای اسرائیل پرتاب شوند.

    اسرائیل امروز با دو تهدید مواجه است؛ اولی منبع آن در داخل فلسطین که اکنون در انتفاضه است و ممکن است به مقاومت مسلحانه و شلیک موشک‌ها از غزه به شهرک‌های اسرائیل تبدیل شود و دیگری ائتلاف جنبش‌های مقاومت فلسطین همانند حماس و جهاد که سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران با فرماندهان آنها تماس تلفنی داشته است.

    تهدیدات آمریکا و اسرائیل چه بسا در چارچوب یک جنگ روانی یا به منظور فشار آوردن بر کشورهای عربی برای خریدن اسلحه با ده‌ها میلیارد دلار باشد زیرا فرماندهان نظامی اسرائیل چندین بار تهدید کردند که نیروهای سوری به مرزهای فلسطین نزدیک شوند و همچنین اجازه نخواهند داد که نیروهای ایران و حزب‌الله در منطقه حضور داشته باشند اما امروزه شاهد این هستیم که نیروی سوری بیشتر مناطق غوطه غربی را پس گرفته و بر بیشتر روستاهای هم‌مرز با اسرائیل سیطره دارد و اسرائیل حتی جرات آن را ندارد که یک گلوله به سمت آنها شلیک کند.

    در پایان این یادداشت آمده است: سال جدید سال رعب و ترس دولت آمریکا و هم‌پیمان آن اسرائیل خواهد بود و با حوادثی روبه‌رو خواهند شد که برای آنها خوشایند نیست.