پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ , Thursday 18 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 18449
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۷ دی, ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۴
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    ۱۳ علامت مهم تیروئید پرکار

    یک تیروئید پرکار می‌تواند باعث علائم و مشکلات زیادی در فرد از مشکلات روده گرفته تا بیماری‌های قلبی و مشکلات روحی روانی شود.

    به گزارش رامسرنوین به نقل از بلاغ، میلیون‌ها نفر از مردم در سراسر جهان غذه تروئید پرکاری دارند، به نقل از فوت و فن اما بیشتر آن‌ها از این مساله اطلاعی ندارند. این وضعیت که به عنوان “هیپرتیروئیدی” شناخته می‌شود، در زنان رایج‌تر از مردان است. از آنجایی که غده تیروئید متابولیسم و سوخت و ساز بدن را کنترل می‌کند، بنابراین یک تیروئید پرکار باعث عملکرد و سوخت و ساز بیش از حد بدن می‌شود.

    ۱۳ علامت مهم تیروئید پرکار

    یک تیروئید پرکار می‌تواند باعث علائم و مشکلات زیادی در فرد از مشکلات روده گرفته تا بیماری‌های قلبی و مشکلات روحی روانی شود.

    برخی از نشانه‌ها و علائم یک تیروئید پرکار می‌تواند شامل:

    ۱- عدم تحمل گرما

    سوخت و ساز بالای بدن می‌تواند منجر به افزایش دمای بدن شود و شخص احساس گرما کند.

    ۲- خستگی

    یک بدن که همیشه بیش از حد فعالیت می‌کند و متابولیسم بالایی دارد، سریع‌تر احساس خستگی می‌کند.

    ۳- تغییرات روحی روانی

    خستگی بدن همراه با یک سیستم عصبی مرکزی که بیش از حد فعالیت دارد می‌تواند به انواع تغییرات احساسی منجر شود. برای مثال ممکن است شخص دچار اضطراب، استرس، بی‌خوابی و کج خلقی شود.

    ۴- تعریق و تشنگی

    از آنجا که دمای بدن بر اثر فعالیت بیش از حد غده تیروئید افزایش می‌یاید، غدد عرق نیز تمایل به فعالیت بیشتر دارند. در نتیجه بدن فرد بشتر عرق می‌کند و نیاز او به مایعات افزایش می‌یابد.

    ۵- گرسنگی مداوم

    از آنجا که بدن شخصی که تیروئید پرکار دارد، انرژی زیادی مصرف می‌کند، در نتیجه او زودتر احساس گرسنگی می‌کنید و تمایل بیشتری به خوردن غذا پیدا می‌کند.

    ۶- کاهش وزن غیر قابل توضیح

    اگر دچار پرکاری تیروئید باشید، حتی اگر دائما غذا بخورید، معمولا بین ۲ ٫ ۵ تا ۵ کیلوگرم و در موارد شدید‌تر بیشتر از آن وزن کم می‌کنید.

    ۷- افزایش ضربان قلب

    ممکن است متوجه افزایش ضربان قلب خود شده باشید. این حالت حتی اگر هیچ فعالیتی نداشته باشید ممکن است پیش آید و متوجه پالس‌های سریع ضربان قلب خود شوید.

    ۸- بزرگ شدن غده تیروئید

    گاهی اوقات، اما نه همیشه، غده تیروئید بزرگ می‌شود و ممکن است بر روی گردن برآمدگی بزرگی ایجاد کند و باعث بوجود آمدن گواتر شود.

    ۹- لرزش دست

    تحریک بیش از حد اعصاب می‌تواند باعث لرزش دست‌ها شود. این لرزش‌ها ممکن است خفیف باشد، یا می‌تواند به حدی برسد که شخص قادر به برداشتن یک لیوان آب نباشد.

    ۱۰- اسهال

    یک تیروئید پرکار باعث افزایش سرعت سیستم گوارشی می‌شود و این امر منجر به حرکات مکرر روده و احساس اسهال در فرد می‌شود.

    ۱۱- مشکلات مربوط به چشم

    در برخی افراد با غده تیروئید پرکار، ممکن است مشکلات چشمی بوجود آید و کاملا شدید باشد. شایع‌ترین مشکل کشیده شدن پلک‌ها و باز شدن چشم‌ها است که به نظر می‌رسد چشم‌ها به طور زیادی حالت تعجب و خیره شدن دارند. همچنین ممکن است چشم‌ها حالت پف کرده و خیس داشته باشند و ممکن است شخص دچار دید دوگانه شود.

    ۱۲- حساسیت و کهیر زدن

    ممکن است احساس خارش به فرد مورد نظر دست بدهد که معمولا با یک قرص ضد حساسیت (آنتی هیستامین) برطرف می‌شود.

    ۱۳- تغییرات قاعدگی و ناباروری

    زنان ممکن است احساس قاعدگی خفیف‌تری داشته باشند یا اصلا دچار قاعدگی نشوند و همچنین ممکن است دچار مشکلات مربوط به بارداری شوند.

    اگر این علائم را در خود احساس کردید، حتما یک آزمایش تیروئید داشته باشید، زیرا یک تیروئید بیش از حد فعال می‌تواند باعث مشکلات سلامتی دیگری مانند افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان و مشکلات احتمالی قلبی شود.