وزن مناسب نوزاد چقدر است؟

چاپ

به گزارش رامسرنوین به نقل از بلاغ، به نقل از کرمانی یکی از دغدغه‌های همه مادران عزیز، اطلاع از نحوه وزن گیری کودک در دوران بارداری شان است.

 

وزن مناسب نوزاد چقدر است؟

«وزن موقع تولد چقدر باشه مناسبه؟»، «چی بخورم که وزن کودکم مناسب باشه؟»، «آیا همه بچه‌ها باید موقع تولد وزنشون یکی باشه؟» و … هزاران سوال دیگری که مادر در دوران بارداری با آن مواجه است. مقاله زیر که برگرفته از نظر متخصصین زنان زایمان در این زمینه است، به شما کمک می‌کند تا به جواب سوال‌های خود برسید:

وزن طبیعی کودک در هنگام تولد چقدر است؟

متخصصان زنان و زایمان می‌گویند وزن نوزادان در ماه‌های اول بارداری تا هفته بیستم، کمتر از ۵۰۰ گرم وزن است. بعد از ۲۰ هفته به تناسب رشدی که دارد و روز‌هایی که می‌گذرد، افزایش وزن پیدا می‌کند. وزن نوزادان رسیده در هنگام تولد، به طور متوسط بالای ۳ کیلوگرم است، اصولاً وزن بین ۲.۵ تا ۴ کیلوگرم را وزن طبیعی فرض می‌کنیم که به طور میانگین، نوزادان ایرانی می‌توانند وزن بالای ۳ کیلو داشته باشند.

چرا وزن نوزادان در هنگام تولد متفاوت است؟

عواملی، چون تغذیه مادر و جثه پدر و مادر نیز در وزن جنین تأثیرگذار هستند و نمی‌توان از پدر و مادری با جثه کوچک و ریز نقش، انتظار جنین درشت را داشت. یکی از مهم‌ترین مسائلی که در وزن‌گیری بچه مؤثر است، طی شدن روز‌ها و هفته‌های آخر بارداری به طور کامل می‌باشد.

بیشترین وزن گیری نوزاد چه زمانی است؟

بیشترین میزان وزن‌گیری جنین در اواخر بارداری، به ویژه در ۴ هفته آخر است. جنین در روز‌های انتهایی می‌تواند روزانه به طور متوسط ۳۰ گرم یا بیشتر از آن افزایش وزن داشته باشد.

وزن نوزاد چه اهمیتی دارد؟

نوزادان کم‌وزن مشکلات خاصی دارند و بیش از دیگران بیمار می‌شوند. نوزادان متولد شده با وزن کم، بیشتر دچار بیماری‌های گوارشی و تنفسی می‌شوند و اگر نوزاد با وزن نرمال به دنیا بیاید سالم‌تر است. بعضی اوقات ممکن است نوزادی در ۳۸ هفتگی به دنیا بیاید که در ظاهر، وزن طبیعی دارد. هم چنین افزایش وزن نوزاد خطراتی مانند افزایش زایمان سخت، مشکلات متابولیکی در نوزادان چاق مادران دیابتی و … را به دنبال دارد.

علل کاهش وزن نوزاد

مواردی هم، چون نارسایی جفت، فشارخون بارداری، سیگاری یا الکلی بودن مادر، بیماری‌های ژنتیکی و کروموزومی و عفونت‌های مادرزادی جنین، از علل کم‌وزنی نوزاد است. مواد حاوی کافئین شامل قهوه، چای، نوشیدنی‌های گازدار و همچنین مواد غذایی حاوی کاکائو شامل کیک ها، دسر‌ها و شکلات است. هم چنین مصرف کافئین ارتباط قوی با استعمال سیگار دارد و سیگار نیز سبب زایمان زودرس و به دنیا آمدن نوزاد کم وزن می‌گردد. مصرف بیش از حد کافئین سبب کاهش وزن زمان تولد نوزاد می‌گردد.

علل افزایش وزن نوزاد چیست؟

مواردی مانند زایمان‌های متعدد مادر، جثه بزرگ و دیابت مادر و مشکلاتی هم، چون وزن گیری بی رویه‌ی وی می‌تواند از علل افزایش وزن نوزاد در زمان تولد باشد. وزن زیاد زمان تولد، خطر چاقی را در دوران کودکی افزایش می‌دهد.

یکی از دلایل کم وزنی نوزادان ایرانی ختم انتخابی بارداری است، در برخی مواقع مادر به توصیه خود یا تیم درمان ممکن است زودتر از موعد بچه را به دنیا آورد و زایمان انجام دهد. البته وزن نوزادی که در ۳۸ هفتگی به دنیا می‌آید، با کودکی که در ۴۰ تا ۴۱ هفتگی متولد می‌شود یکی نیست و معمولاً نزدیک ۵۰۰ گرم تا یک کیلوگرم با کمبود وزن مواجه است. اگر مادر می‌خواهد فرزندی با وزن طبیعی به دنیا بیاورد، بهتر است که اجازه دهد تا علامت تولد که همان درد زایمان است، شروع و ظاهر شود و سپس تولد اتفاق بیفتد.

بهترین راه برای جلوگیری از افزایش یا کاهش بی رویه وزن کدام است؟

مؤثرتریــن عامــل در کنتــرل وزن هــای خانــم هــای بــا وزن بــالا و چــاق و یا دچار کمبود وزن در دوران بـارداری، فعالیـت فیزیکـی و پیروی از رژیـم غذایـی مناسب باشـد. کالــج آمریکایــی زنــان و مامایــی ACOG)) و رویــال کالــج زنـان و مامایـی (RCOG)، انجـام روزانـه ۳۰ دقیقـه ورزش هـوازی در دوران بـارداری را بـا توجـه بـه فوایـدی کـه در سلامت جسـم و روان دارد، توصیــه مــی کننــد.