پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ , Thursday 28 March 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 18324
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۵ دی, ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۸
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    مطالبه مردم از هنرمندان در تبیین این حماسه

    تعیین موقعیت فکری‌و اندیشه‌ای هر هنرمند متعهد به جامعه بسیار مهم است و این موضوع(حماسه ۹ دی) نه به گرایش سیاسی آن‌ها، بلکه مستقیما به دیانت آن‌ها بستگی دارد.

    به گزارش  رامسرنوین به نقل از بلاغ، ۹ دی ماه سال ۸۸ روز تولد حماسه دیگری از نسل حماسه‌های حسینی است و حضور پر شور و با صلابت مردم، نه تنها نشان از حمایت و اعتقاد آن‌ها به نظام و انقلاب اسلامی دارد، بلکه نشان از دین‌داری آن‌هاست.

    در واقع این روز نه تنها یک روز ملی‌و سیاسی، بلکه بیشتر یک روز عقیدتی‌، دینی‌و به تعبیر مقام معظم رهبری یوم‌الله است و علاوه بر آن، این روز، یک روز فرهنگی نیز است، روز فرهنگ حسینی.

    هنرمندان جزو اقشاری از جامعه هستند که ارتباط مستقیمی با فرهنگ جامعه دارند و در اشاعه فرهنگ مثبت و یا منفی توانایی عظیمی دارند.

    رسالت‌های هنرمندان در حماسه ۹ دی
    یکی از رسالت‌های هنرمند این است که به وسیله هنر خود وقایع را تشریح و تببین سازد، اما متاسفانه با گذشت هشت سال از حماسه ۹ دی، تعداد اندکی از هنرمندان این جرات را داشتند که از آن سخن بگویند و این حماسه را که در جواب بی‌پروایی فتنه‌گران در روز عاشورای حسینی بود، تببین سازند.

    در اینجا بحث اعتقاد است، یا مسلمان هستیم و به امام‌حسین(ع) اعتقاد داریم یا خیر.

    اگر بله، پس این را هم می‌دانیم اقدام فتنه‌گران جز بی‌حرمتی به امام‌حسین(ع) و واقعه عظیم عاشورا چیزی نبوده، بنابراین باید موضع صریح خود را به عنوان هنرمند در این جامعه بیان کنیم.

    عدم بیان آن چند دلیل می‌تواند داشته باشد، مثل اینکه معتقد به دین و دیانت نیستیم و یا اینکه معتقد هستیم اما موضع‌مان بستگی به منفعت‌مان دارد.

    جایی که برای‌مان صرف داشته باشد، شعار سر می‌دهیم و ادعای حسینی بودن می‌کنیم و در جای دیگر ممکن است همین افراد دین‌دار و حسینی را افراطی‌و تندرو بخوانیم. ممکن است ترسیدن از این‌که در برابر موضع‌تان، موضع بگیرند، وادارتان کند تا به صف ساکتیون بپیوندید.

    هدف فتنه‌گران و استکبار جز از بین بردن و خدشه وارد کردن به فرهنگ ناب عاشورا چیزی نبود و در واقع قیام مردم در ۹ دی ۸۸، ادامه راه قیام عاشوراست که به زیبایی با ایام محرم تلاقی‌ پیدا کرد، پس اگر به عاشورا معتقدند این سکوت کاملاً بی‌معنی است.

    امروز می‌بینیم که اغلب هنرمندان در باب ساده‌ترین مسائل اظهارنظر می‌کنند اما رد حتی کمرنگی از برخی از آن‌ها در یوم‌الله ۹ دی‌و روزهای مثل آن را نمی‌بینیم که این نشان می‌دهد هنرمندان ما همچنان در بعضی از ابعاد فرهنگی و بصیرتی ضعف دارند.
    انعکاس واقعه ملی برای هنرمندان امری ضروری است
    آن‌ها باید این واقعه را در آثار خود انعکاس دهند، زیرا این یک واقعه ملی است‌و آن‌ها عضوی از این ملت‌ و در واقع عضو برجسته‌ای از این ملت هستند.

    هنرمند این قدرت و ابزار را دارد که این فرهنگ‌و اعتقاد را در جامعه منتشر سازد، اما می‌بینیم این اتفاق نیفتاده است. پس ابزار هست، اعتقاد  و یا اراده راسخ نیست، این سکوت ناشی از کم کاری آن‌هاست.

    جدا از اعتقادات سیاسی، آن‌ها نباید فراموش کنند حماسه ۹ دی یک مسئله دینی است‌ و هدف، نه جناح‌های سیاسی بلکه اصل نظام بود، نظامی که مبنایش دین ماست. بنابراین باید آن گروه از هنرمندان تکلیف خود را نه با ما، بلکه با خود روشن کنند که اعتقاد به اسلام و عاشورا دارند یا خیر.

    تعیین موقعیت فکری‌ و اندیشه‌ای هر هنرمند متعهد به جامعه بسیار مهم است و این موضوع(حماسه ۹ دی) نه به گرایش سیاسی آن‌ها، بلکه به‌طور مستقیم به دیانت آن‌ها بستگی دارد.