پامچال در خانه پرورش دهید

چاپ

به گزارش رامسرنوین به نقل از بلاغ، گل پامچال شما را به یاد چه چیزی می‌اندازد؟ به نقل از فوت و فن سر و کله پامچال هر سال نوروز در خانه‌های ما پیدا می‌شود و بعد از آن هم دیگر خبری از پامچال نیست. اما جالب است بدانید، پامچال گیاهی چند ساله است و می‌توان آن را درون خانه هم نگه داشت!

پامچال در خانه پرورش دهید

این گیاه در درون خانه هم به همان اندازه بیرون خانه، با قدرت به زندگی خود ادامه می‌دهد و در زمستان هم برای‌تان گل می‌دهد. این گیاه زیبا با خوشه‌ای از گل‌های ریز و زیبا در بالای برگ‌های جذابش شما را غافل گیر می‌کند! درست است که پامچال را می‌توان به عنوان گیاهی چند ساله هم پرورش داد، ما در اینجا پرورش آن به صورت یک ساله را به شما آموزش می‌دهیم.

روش نگهداری گونه‌های مختلف پامچال تقریبا یکی است. زمانی که گل دهی گیاه تمام شد، می‌توانید آن را به بیرون از خانه ببرید و در مکانی سایه دار در باغچه‌تان بکارید.

شرایط نگهداری

– نور

پامچال مکانی روشن بر لبه یک پنجره می‌خواهد. اما مراقب باشید که پامچالی که درون خانه نگه می‌دارید را در مقابل آفتاب مستقیم قرار ندهید. اگر تصمیم گرفته‌اید در تابستان گیاه را به بیرون از خانه منتقل کنید آن را در مکانی نسبتا خنک و سایه دار قرار دهید.

– آبیاری

پامچال به رطوبتی کافی و همیشگی برای رشد و شاداب ماندن نیاز دارد. خاک آن نباید به مدت طولانی خیس بماند، اما هرگز هم نباید به طور کامل خشک شود. می‌توانید برنامه آبیاری را بر اساس پژمردگی گیاه تنظیم کنید. به این صورت که حساب کنید چند روز بعد از آبیاری، گیاه شروع به پژمرده شدن می‌کند و یک روز قبل از آن، پامچال‌تان را آبیاری کنید.

– دما

پامچال به دمایی متعادل تا خنک نیاز دارد. گرمای زیاد باعث پژمردگی و بی‌حال شدن گیاه می‌شود.

– خاک

پامچال به خاکی بسیار غنی با زهکشی و اکسیژن رسانی خوب نیاز دارد.

– کود دهی

گیاه را در طول فصل رشد و گل دهی با کود‌های مایع ضعیفی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه هستند، کود دهی کنید. چون پامچال در درون خانه خیلی عمر نمی‌کند، یک بار استفاده از کود‌های قرصی شکلی که مواد غذایی را به تدریج در خاک آزاد می‌کنند و در اختیار گیاه قرار می‌دهند، برای گذراندن تمام فصل گل دهی آن کافی است.

تکثیر

پامچال از طریق کاشت دانه تکثیر می‌شود. برای تکثیر گیاه به این روش می‌توانید در پاییز و یا ابتدای زمستان دست به کار شوید. دانه پامچال را از گیاه خودتان بگیرید و یا آن را از گلفروشی‌ها تهیه کنید. گلدانی را پر از خاک تازه و یا مخلوط غیر خاکی کنید و دانه‌ها را درون آن بکارید. گلدان را در زیر نور فلورسنت و در مکانی گرم قرار دهید و به طور مرتب آبیاری‌اش کنید.

بسیاری از پامچال‌هایی که درون خانه پرورش داده می‌شوند، به خاطر گل‌شان نگهداری می‌شوند. پس اگر نمی‌خواهید گیاه خودتان را تکثیر کنید و دانه را از بیرون تهیه می‌کنید، بهتر است برای افزایش عمر گل‌های گیاه و گل دهی بیشتر آن، گل‌هایی که می‌خواهند تبدیل به دانه شوند را بچینید تا انرژی گیاه را نگیرند. گل‌های مرده و خشک شده هم باید بلافاصله از گیاه جدا شوند.

تعویض گلدان

احتمالش کم است که نیاز به تعویض گلدان پامچال‌تان داشته باشید. اما اگر توانستید گیاه را بیشتر از یک فصل نگه دارید و تصمیم به تعویض گلدان گرفتید، مطمئن شوید گیاه را در گلدان جدید، خیلی عمیق نمی‌کارید و زیر خاک دفنش نمی‌کنید!

کشت پامچال در عمق زیاد و مدفون کردنش در خاک، اولین دلیل از پای درآمدن این گیاه است. پس آن را طوری بکارید که ریشه‌هایش اندکی بالای سطح خاک باشد. هیچ وقت خاک را در اطراف طوقه یک پامچال در حال گل دهی، انباشته نکنید.

برای تعویض گلدان، ابتدا صبر کنید تا گیاه به اندازه کافی رشد کند. سپس آن را از گلدانش خارج کنید و گلدانی تنها یک سایز بزرگ‌تر از گلدان قبلی گیاه تهیه کنید. گیاه را در آن قرار دهید و سپس گلدان را با خاک تازه پر کنید.