پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ , Saturday 20 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 17935
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۲۴ آذر, ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    سرخس‌های دندانه دار پرورش دهید

    در کل این جنس سرخس، نگهداری آسانی دارد و اگر بقیه سرخس‌ها را به خوبی پرورش می‌دهید، در پرورش این یکی هم ماهر خواهید بود!

    به گزارش رامسرنوین به نقل از  بلاغ،  جنس بلچنوم یا سرخس‌های سخت، جنسی است که بیشتر به عنوان گیاه بیرونی شناخته شده است. به نقل از فوت و فن اما این سرخس‌های شگفت انگیز را می‌توان در خانه هم پرورش داد!

    چه طور سرخس‌های دندانه دار پرورش دهیم؟

    این جنس بیشتر بومی مناطق استوایی است، جایی که آن‌ها در شرایط مطلوب هر سرخسی زندگی می‌کنند: مرطوب، خنک و نه سرد با نور لکه دار. اگر شرایط مناسب‌شان فراهم شود، در خانه هم مانند بیرون از خانه به خوبی رشد می‌کنند و شکوفا می‌شوند. اگر چه که شکل برگ‌هایشان خیلی تک و خاص نیست و مانند بقیه سرخس‌ها است، گونه محبوب‌تر آن‌ها نقش‌هایی ویولن مانند به رنگ قرمز دارد که با بلوغ گیاه، این نقش‌ها هم محو می‌شوند. همانطور که می‌دانید شاخسار رنگارنگ در بین سرخس‌ها کم یاب است، و همین بلچنوم‌ها را خاص می‌کند!

    در کل این جنس سرخس، نگهداری آسانی دارد و اگر بقیه سرخس‌ها را به خوبی پرورش می‌دهید، در پرورش این یکی هم ماهر خواهید بود!

    شرایط رشد

    – نور

    مانند اکثر سرخس‌ها، سرخس سخت هم از مقداری سایه یا نور فیلتر شده لذت می‌برد. آن‌ها نور مستقیم را دوست ندارند. البته می‌توان بلچنوم را به مقدار بیشتری نور هم عادت داد، اما برای این کار باید میزان رطوبت و آبیاری گیاه را هم افزایش دهید.

    – آبیاری

    این گیاه در طول فصل رشد به آبیاری منظم نیاز دارد. سرخس بلچنوم بیشتر از بقیه سرخس‌ها به سرما مقاوم است در نتیجه از شرایط خشکی طولانی مدت خوشش نمی‌آید.

    – رطوبت

    فراهم آوردن مقدار مناسب رطوبت برای گیاه بسیار مهم است. حالا به هر روشی که برای شما راحت‌تر است رطوبت آن را تامین کنید. می‌توانید از دستگاه‌های رطوبت ساز استفاده کنید و یا از زیر گلدانی حاوی سنگریزه استفاده کنید. به این صورت که، زیر گلدانی را پر از سنگریزه کنید و نصف ارتفاع سنگ ریزه‌ها آب درون زیر گلدانی بریزید و گلدان گیاه را روی آن قرار دهید. توجه کنید که کف گلدان با آب درون زیر گلدانی تماس نداشته باشد در غیر این صورت ریشه‌ها پوسیده می‌شوند و گیاه دچار خفگی می‌شود. با این روش بدون اینکه هر روز نیاز به غبار پاشی باشد رطوبت مورد نیاز گیاه‌تان تامین می‌شود.

    – خاک

    بلچنوم به خاک گلدانی غنی و حاوی هوموس نیاز دارد. این گیاه از خاک‌های کود دار خوشش نمی‌آید، پس مراقب باشید خاکی که برای کاشت آن استفاده می‌کنید حاوی گلوله‌های کود نباشد.

    – کود دهی

    بلچنوم‌ها به طور کلی نیاز به تغذیه زیادی ندارند. اگر چه از کود‌هایی که مواد غذایی را به تدریج در خاک آزاد می‌کنند و در اختیار گیاه قرار می‌دهند بدشان نمی‌آید. پس می‌توانید در ابتدای فصل گیاه را با این کود‌ها تغذیه کنید.

    تکثیر

    بلچنوم‌ها می‌توانند به وسیله اسپورشان تکثیر شوند. برای تکثیر به وسیله اسپور، از گرمای بستری استفاده کنید تا شانس جوانه زنی اسپور‌ها افزایش یابد.

    در کل گونه محبوب جنس بلچنوم‌ها، گیاهی تک ساقه است که به صورت چند بوته در نمی‌آید و به همین دلیل برای تکثیر به وسیله تقسیم بوته مناسب نیست. روش تکثیر با اسپور بیشتر توسط باغبانان حرفه‌ای انجام می‌گیرد، اما شما هم می‌توانید به راحتی این کار را انجام دهید، فقط توجه کنید که رطوبت کافی برای اسپور‌ها تامین کنید.

    تعویض گلدان

    گلدان بلچنوم‌های کوچک را، به صورت سالانه در ابتدای فصل رشد تعویض کنید. برای تعویض گلدان به کف و دیواره‌های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید، خواهید دید که گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج می‌شود. خاک قدیمی اطراف ریشه گیاه را به آرامی با دست جدا کنید و مواظب باشید که در این مرحله به ریشه‌های گیاه آسیبی نرسانید.

    گلدانی تنها یک سایز بزرگ‌تر از گلدان قبلی گیاه تهیه کنید و گیاه را در آن قرار دهید و سپس گلدان را با خاک تازه پر کنید. اگر گلدانی که گیاه را در آن می‌کارید چند سایز بزرگ‌تر از گلدان قبلی باشد، رشد گیاه با اختلال مواجه خواهد شد.