پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ , Friday 29 March 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 17672
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۵ آذر, ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    علت خروپف‌ چیست؟

    شایع‌ترین نوع اختلالات خواب، قطع تنفس و یا به زبان عامیانه خُرخُر در حین خواب است. در اینگونه بیماران، علاوه بر درمان خُرخُر در حین خواب؛ بیماری هایی که به این دلیل فرد به آن مبتلا می شود، اهمیت بیشتری دارد.

     به گزارش  رامسرنوین به نقل از بلاغ، اغلب مردم کم یا بیش خروپف را تجربه کرده یا شنیده‌اند، به خصوص زوج‌ها از این معضل دل پرخونی دارند در حالی که با شناخت برخی عوامل قابل کنترل است.

    شایع‌ترین نوع اختلالات خواب، قطع تنفس و یا به زبان عامیانه خُرخُر در حین خواب است. در اینگونه بیماران، علاوه بر درمان خُرخُر در حین خواب؛ بیماری هایی که به این دلیل فرد به آن مبتلا می شود، اهمیت بیشتری دارد.
    یک متخصص گوش و حلق و بینی معتقد است؛ خُرخُر در حین خواب علامت بروز بیماری های دیگری در بدن از قبیل دیابت، فشار خون و نارسایی قلبی و… است.
    ریحانه حیدری می‌گوید: خُرخُر در خواب باعث قطع تنفس حین خواب می شود. در واقع وقتی قطع یا کاهش تنفس به طور مکرر ایجاد شود سبب می شود به طور مرتب استرس خیلی زیادی به سیستم بدن وارد شود. این افراد معمولا یک خواب عمیق را تجربه نمی کنند، مغز آنها مرتب بیدار می شود. کفایت خواب آنچنانی را ندارند و معمولا صبح ها خسته و خواب‌آلود هستند.
    وی ادامه می‌دهد: بسیاری از این افراد به فشار خون مقاوم به درمان مبتلا می شوند. دیابت تیپ ۲، آلزایمر، دمانس مغزی و ام اس نیز از بیمارهای مرتبط با قطع تنفس در حین خواب است. همچنین ۵۰ درصد اختلالات خواب مربوط به قطع تنفس در حین خواب می شود و ۵۰درصد دیگر آن به کابوس‌های شبانه و حرکات دست و پا در خواب مربوط می شود.
    حیدری اضافه می‌کند: بسیاری از بیماران دارای اختلال در خواب را باید به صورت مرحله ای بررسی و درمان کرد. یکی از روش‌ها این است که بیمار را با یک ماده بیهوشی به خواب مصنوعی می بریم و در اتاق عمل مانند شرایط عادی می خوابد، خُرخُر می کند، قطع تنفس پیدا می کند و ما محل انسداد آن را تشخیص می دهیم.
    این استاد دانشگاه با اعلام این که؛ حدود ۴ درصد مردان و ۲ درصد زنان در کشور مبتلا به بیماری قطع تنفس در خواب هستند، تاکید می‌کند: هنوز تاثیر زیر سر گذاشتن کتاب درحین خواب تاثیری در برطرف کردن خُرخُر مشخص نشده است زیرا این روشهای درمانی، سنتی هستند و و درمان آن به صورت مقطعی است.

    برچسب ها : ,