سرمایه ملی بسته‌ای ۵ هزار تومان!

چاپ

 به گزارش رامسرنوین به نقل از  بلاغ، انگار این مرثیه تمامی ندارد برای جنگل‌های زاگرس که امروز نفس‌هایش به شماره افتاده است، درختان کهنسال و هزارساله بلوط هربار شاهد یک مصیبت بوده‌اند که یا از قهر طبیعت نثارشان شده و یا دستان بی‌مهر آدمی بر سرشان کشیده شده است.

در غفلت و بی توجهی سازمان حفاظت از محیط زیست گاهی آتش به دامنشان افتاده و زنده زنده در آتش سوخته‌اند و گاهی یک بیماری عجیب از ریشه خشکشان کرده است.

گاهی ریزگردها و گرد و خاک نفسشان را بند آورده و گاهی هم بی‌آبی امانشان را بریده است؛ آنهایی هم که از این مهلکه‌ها جان سالم به در برده‌اند تنها سرشان را به زیر تیزی تبرها و اره برقی‌ها داده‌اند و باز هم بروز و نمود چندانی از سوی سازمانی که کارش حفاظت از این زیست بومهاست برای مردم ملموس نبوده است.

«ذغال مرغوب، ذغال بلوط» این مضمون اصلی تابلوهای ذغال فروشانی است که آخرین حلقه زنجیره تخریب جنگل‌های زیبای بلوط هستند که یا واقعا به ارزش این جنگل‌ها واقف نیستند یا برایشان اهمیتی ندارد که این طور سرمایه‌های ملی را در بسته‌های ۵ هزار تومانی به دست مردم می‌دهند تا دود شود و زاگرس‌نشینان بمانند و مرثیه‌ای که هربار تکرار می‌شود.

 اما سرحلقه‌های این زنجیره ویرانگر سودجویانی هستند که با علم به مرغوبیت ذغال بلوط درختان کهنسال را به آتش کشیده و تبدیل به ذغال می‌کنند و بازار شهرهای اطراف زاگرس را در قبضه خود گرفته‌اند و حتی به استانهای دیگر هم آنرا صادر می‌کنند.

وسعت بالای جنگل‌های بلوط و ضعف کنترل و نظارت بر قطع درختان این منطقه را تقریبا از پوشش گیاهی خالی کرده است و این افراد سودجو با اطلاع از این موضوع با خیال راحت به قطع درختانی مشغولند که ریه‌های تنفسی زاگرس هستند.

 قطعا عدم وجود جرائم بازدارنده در این خصوص یکی از دلایلی است که موجب دامن زدن به این موضوع شده چراکه براساس ماده ۴۲ قانون اصلاح قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع، بریدن و ریشه‌کن کردن درختان و سوزانیدن نهال‌ و درخت و تهیه چوب، هیزم و ذغال از منابع ملی و توده‌های جنگلی‌ بدون اخذ پروانه از وزارت منابع طبیعی ممنوع است مرتکب در مورد بریدن و ریشه‌کن کردن و سوزانیدن هر اصله نهال به پرداخت جریمه از ۲۰ تا ۵۰ میلیون ریال و در مورد بریدن و ریشه‌کن کردن درخت و تهیه چوب و هیزم و ذغال به حبس تأدیبی از ۱۱ روز تا ۶ ماه و پرداخت جریمه نقدی اندک نسبت به هر اصله درخت با هر مترمکعب هیزم یا ذغال محکوم می‌شود. در تمام موارد عین مال نیز ضبط و به ترتیب مقرر در ماده ۲۸ این قانون عمل خواهد شد.

استقبال از ذغال بلوط مهمترین عامل فروش  

یک فعال حوزه محیط زیست اظهار داشت: برخی از شهروندان نسبت به اهمیت جنگل‌های بلوط و روند نابودی آن توجیه نیستند و به آن چندان بها نمی‌دهند.عباسی با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی در خصوص حفظ منابع طبیعی گفت: آموزش از طریق رسانه‌ها در ریشه‌کن کردن این معضل بسیار کارساز است و باید مردم را نسبت به عواقب این کار و نابودی جنگل‌های بلوط آگاه کرد.

وی با اشاره به ارزش مادی بسیار زیاد درختان بلوط گفت: متاسفانه استقبال شهروندان از ذغال بلوط که مرغوبیت آن با ذغال‌های دیگر قابل مقایسه نیست به فروش آن دامن زده و این در حالی است که حتی از لحاظ مادی نیز قیمت ذغال با درخت بلوط بسیار ناچیز است.

 این فعال زیست محیطی جنگل‌های بلوط را جزو سرمایه‌های ملی عنوان کرد و افزود: نگهداری از این میراث گرانبهای طبیعی وظیفه آحاد جامعه است و در قبال آن همه مسئول هستند.

توقیف مینی بوس حامل ذغال قاچاق در کرمانشاه!

همین چند روز پیش بود که درپی گزارش تلفنی از سوی همیاران طبیعت دوست منابع طبیعی در خصوص حمل ذغال قاچاق توسط خودرو مینی بوس، مأمورین پاسگاه ویژه منابع طبیعی شهرستان کرمانشاه با هماهنگی پاسگاه انتظامی باغ توکن عثمانوند، اقدام به ایست و بازرسی جاده ای نموده و خودروی فوق را توقیف کردند.

متخلف، بعد از صورت جلسه به پاسگاه اداره مشایعت و به همراه نماینده حقوقی جهت سیر مراحل قانونی به تعزیرات حکومتی اعزام شد.

تخریب ۱۴ کوره تولید ذغال در کرمانشاه

چند ماه پیش هم مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه از تخریب ۱۴ کوره تولید ذغال در منطقه دورود فرامان شهرستان کرمانشاه خبر داد و گفت: در پی کسب اخباری مبنی بر احداث کوره های تولید ذغال غیرمجاز در یکی از روستاهای منطقه دورود فرامان کرمانشاه و پس از بررسی‌های لازم از ناحیه فرماندهی یگان حفاظت، اکیپی متشکل از نیروهای یگان حفاظت این اداره کل و پرسنل پاسگاه نیروی انتظامی منطقه جهت تخریب این کوره‌ها و برخود با متخلفان به محل اعزام شدند.

 مراد شیخ ویسی بیان داشت: دراین رابطه تعداد ۱۴ واحد کوره تولید ذغال غیر مجاز شناسایی و تخریب شد و همچنین پس از پایان عملیات، شورای روستا ملزم شد از احداث مجدد کوره ذغال جلوگیری و در صورت مشاهده چنین مواردی مراتب را جهت اقدام فوری به این فرماندهی اطلاع دهد.

برخورد با قاچاقچیان ذغال بلوط با جدیت بیشتری دنبال شود

یک فعال حوزه محیط زیست نیز با اشاره به فاجعه زیست محیطی پیش روی زاگرس به خاطر تخریب بی رویه جنگل های بلوط اظهار داشت: برخورد با قاچاقچیان ذغال بلوط باید با جدیت بیشتری دنبال شود.امیری افزود: برخی از افراد سودجو که حتی از استانهای مجاور به کرمانشاه می آیند و به خاطر سود ناچیز ذغال حاضرند درختان کهنسال بلوط را قطع کنند که این موضوع خیانت به این سرمایه طبیعی و ارزشمند است.

وی با اشاره به نقش مهم جنگل های بلوط در مقابله با ریزگردها، از این جنگل های ارزشمند به عنوان ریه های زاگرس یاد کرد و گفت: در برخی از مناطق به دلیل شرایط توپوگرافی سخت و صعب العبوری که دارند جنگل های بلوط پایش چندانی نمی شوند که همین موضوع باعث جولان دادن عده ای افراد سودجو شده است.

این رنج بلوط، عروس جنگل‌های زاگرس حکایت نامهربانی ما با طبیعت است و عنقریب با این کمر همتی که به تخریب آن بسته شده تا دهه های دیگر شاید زاگرس‌نشینان بمانند و داغی بر دل مانده از شاه‌بلوط‌های سوخته و دیگر اثری از این درختان همیشه استوار نماند.