پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ , Thursday 28 March 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 17490
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۲ آذر, ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    شیوع رو به افزایش دوپینگ در دوچرخه سواری

    سهم زیاد دوچرخه سواری در دوپینگ بر کسی پوشیده نیست و هر روز هم این آمار در حال افزایش است.

     به گزارش رامسرنوین به نقل از  بلاغ، دوپینگ اصلی ترین معضل دوچرخه سواری ایران است و تاکنون شاهد مثبت شدن تست دوپینگ رکابزنان زیادی از شاخص ترین چهره ها گرفته تا جوان ترین آنها بوده ایم و البته این پروسه همچنان ادامه دارد.

     هنوز از اعلام مثبت شدن تست دوپینگ شهاب جدیدالاسلام نگذشته که اعلام تست دوپینگ یک رکابزن جوان دیگر  در راه است. حکم  این رکابزن که اتفاقاً ملی پوش هم هست  و در قهرمانی آسیا ۲۰۱۷ هم حضور داشت هنوز صادر نشده است. با این حال مشخص است معضل دوپینگ در دوچرخه سواری هر روز دارد جدی تر می شود. همین موضوع باعث شده ایران زیر ذره بین اتحادیه جهانی دوچرخه سواری باشد به طوری که حتی در مسابقات قهرمانی کشور هم نماینده آنتی دوپینگ اعزام کرد و خودش از رکابزنان تست دوپینگ گرفت.

    جدا از آن هر زمان رکابزنان ایران به مسابقات بین المللی اعزام شدند از کاپ ژاپن گرفته تا بازی های داخل سالن آسیا  و کاپ لهستان بارها از آنها تست دوپینگ گرفته شد تا مطمئن شوند پاک هستند.

    فدراسیون دوچرخه سواری زمانی که شیوع دوباره  دوپینگ در دوچرخه سواری را دید، تصمیم گرفت برای امسال تست سلامت از ورزشکاران گرفته و آنهایی که مشکوک هستند مانع حضورشان در مسابقات داخلی و بین المللی شوند اما  با تبعیض قائل شدن بین ورزشکاران باعث شد تست سلامت زیاد جدی گرفته نشود.
    برای نمونه فدراسیون از رکاب زدن آروین گودرزی در قهرمانی کشور خودداری کرد اما رکابزن شهرداری تبریز را با وجود اینکه خودش نامه کتبی تعلیق این رکابزن را ارسال کرد، اجازه داد در تور آذربایجان رکاب بزند.
    فراز شکری رکابزن کوهستان ایران در حالی که در کاپ جهانی سوئیس شرکت کرده بود و آنجا تست دوپینگ داده بود، اجازه نداد در قهرمانی کشور شرکت کند.  این موارد تنها نمونه های کمی از یک بام و دو هوای فدراسیون دوچرخه سواری در پایبند بودن به تست سلامت است.

    البته این را هم باید عنوان کرد فدراسیون تست دوپینگ یکی از چهره های شاخص دوچرخه سواری ایران و آسیا را در سال منتهی به المپیک اعلام نکرد و این رکابزن بی سر و صدا کنار رفت. همین موضوع باعث اعتراض برخی رکابزنان از جمله قادر میزبانی شد که چرا تست دوپینگ  رکابزنان معروف اعلام نمی شود.

    اکنون هم شاهد هستیم هر زمان فدراسیون پزشکی اسامی ورزشکاران دوپینگی را اعلام می کند، دوچرخه سواری هم در آن سهم دارد و این آمار روز به روز در حال افزایش است. از طرفی شاهد بدنام شدن دوچرخه سواران ایران در جهان هستیم که  اتفاق کوچکی نیست و حتی خود رکابزنان عنوان می کنند اگر تیم های خارجی کمتر سراغ رکابزنان ایرانی می آیند به دلیل بدنامی ایران در بحث دوپینگ هست.
    فدراسیون دوچرخه سواری در حالی از مبارزه با دوپینگ می گوید که واقعاً اقدام جدی در مبارزه با این معضل مشاهده نشده در غیر این صورت الان تعداد رکابزنان دوپینگی هر روز رو به افزایش نبود.

    *اسامی رکابزنان دوپینگی در دو سال اخیر که از سوی فدراسیون پزشکی و اتحادیه جهانی  اعلام شد:
    ۱-شهاب جدید الاسلام
    ۲-سید موسی مصطفوی
    ۳-محمد علی مرادیان
    ۴-ابراهیم حاجی زاده
    ۵-مصطفی لقمانیان
    ۶-ریحانه خاتونی
    ۷-فاطمه یوسفی
    ۸-علیرضا حقی
    ۹-محسن رمضانی
    ۱۰-رحیم امامی
    ۱۱-احد کاظمی
    ۱۲-کسری باقرپور ( توبیخ کتبی شد.)
    -محرومیت یک ماهه تیم پیشگامان از سوی اتحادیه جهانی دوچرخه سواری اعلام شد.