شناساندن ظرفیت‌های هزارجریب نکا روزنه‌ای برای توسعه روستاها

چاپ

 به گزارش رامسرنوین به نقل از  بلاغ،به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان نکا، هزارجریب در منطقه وسیعی از رشته کوه البرز حدفاصل سوادکوه تا گرگان است و در دو سمت شمال و جنوب شرقی به جلگه‌های مازندران و از سمت دیگر به سمنان و دامغان محدود می‌شود.

هزارجریب منطقه‌ای کوهستانی است که در شمال ایران واقع شده است و در گذشته بخش‌هایی از استان‌های مازندران، گلستان، سمنان و بخش‌هایی از استان تهران را شامل می شده و شهرهای بهشهر، نکا، گلوگاه، سمنان، کردکوی، فیروزکوه ، ساری و سوادکوه جزء منطقه هزارجریب بودند.

در تقسیمات کشوری، هزارجریب به بخشی از منطقه نکا در منطقه کوهستانی اطلاق می‌شود و این در حالی است که هزارجریب در واقع از سوادکوه تا گرگان را شامل می‌شود.

درختانی همچون آزاد، راش، انجیری، افرا، توسکا، بلوز و شمشاد از جمله گونه‌های درختی در هزارجریب و ارتفاعات نکا هستند.

منطقه هزارجریب نکا از جمله مناطق گردشگری شرق مازندران است که از جمله جاذبه‌های گردشگری آن می‌توان به استخر طبیعی و گردشگری روستای استخرپشت، امام‌زاده محمد استخرپشت، منطقه تفریحی و زیارتی امام‌زاده یحیی، آبشار لیدر در روستای ارم، هفت چشمه روستای شیت، امام‌زاده شاه‌رضا در روستای ملاخیل لائی، چشمه سفل‌میان درروستای سفل‌میان، منطقه جنگلی چلم‌کوه و امام‌زاده پنج تن ارم نام برد.

* منطقه هزارجریب، دروازه بهشت مازندران

فرماندار نکا از منطقه هزارجریب دروازه بهشت مازندران نام برد که با دارا بودن قابلیت‌های مختلف، باید اطلاع‌رسانی مناسب از وضعیت اجتماعی، فرهنگی و اجتماعی آن صورت گیرد.

جعفر احمدی در گفت‌وگو با فارس گفت: همایش هزارجریب تلاش دارد تا جایگاه واقعی منطقه هزارجریب را بیش از پیش به جامعه و افراد نشان دهد و باید تلاش شود تا این هویت به درستی به نسل جدید منتقل شود.

وی با اشاره به اهمیت این همایش، اظهار کرد: این همایش تلاش دارد تا با استفاده از ظرفیت‌های مختلف، هویت‌ها، تاریخ و تمدن هزارجریب را به همگان معرفی کند تا ما بیش از پیش با جایگاه تاریخی و تمدنی خود آشنا شویم.

این مسؤول ادامه داد: این همایش از آن لحاظ که به بیان سوابق تاریخی، ظرفیت‌ها و سوابق فرهنگی هزارجریب می‌پردازد، از اهمیت بالائی برخوردار است و باید از ظرفیت‌های مختلف منطقه برای شکوفایی و معرفی آثار تاریخی، طبیعی و گردشگری استفاده بهینه انجام شود.

احمدی گفت: وجود علمای بزرگی همچون آیت‌الله طبرسی، آیت‌الله محمدی‌لائینی، آیت‌الله لیموندهی و  آیت‌الله برمایی، آیت‌الله باداب‌سری و بسیاری از علمای به نام از منطقه هزارجریب نکا، بیانگر اهتمام جدی مردمان این دیار به علم، دانش و علوم دینی است که باید به عنوان تاریخ و تمدن مهم منطقه هزارجریب به به کشور و جهان شناسانده شوند.

*ظرفیت‌های گردشگری هزارجریب نکا، راهی برای توسعه همه‌جانبه

بخشدار هزارجریب نکا نیز با اشاره به برگزاری همایش تاریخ و تمدن هزارجریب در نکا گفت: برگزاری این همایش، گامی بلند برای شناساندن فرهنگ، آداب و رسوم این منطقه به مردم استان و کشور است.

محمد محمدیان اظهار کرد: منطقه هزارجریب نکا با وجود برخی مشکلاتی که از قبل از انقلاب با آن دست به گریبان بوده است اکنون در ریل سازندگی قرار گرفته و شاهد توسعه و پیشرفت‌های مختلف در منطقه بوده و هستیم.

وی افزود: اکنون که توجه به خودکفایی و نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار گرفته و با قوت در حال انجام است، مناطق روستایی و بخش هزارجریب نکا هم در این بخش با قوت وارد عمل شده است و رشد تولید گیاهان دارویی برای نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی و مقابله با بیکاری از جمله راهکاری توسعه در امور اقتصادی منطقه است.

این مسؤول با بیان اینکه باید ظرفیت های مختلف این منطقه به افراد شناسانده شود، یادآور شد: ظرفیت‌های مختلف کشاورزی، دامپروری، گردشگری و طبیعت بکر این منطقه، فرصتی مهم برای افزایش درآمد و اقتصاد پویا است.

محمدیان با اعلام اینکه باید از ظرفیت روستاهای شهرستان باید در جهت اشتغال پایدار و ماندگاری روستائیان استفاده شود؛ خاطر نشان کرد: در گذشته به دلیل عدم دسترسی روستا با شهر، شاید در برخی از موارد ارائه امکانات میسر نبود اما امروزه با بهینه‌سازی، جاده‌سازی و توسعه امکانات، دسترسی‌ها آسان‌تر شده و باید از این ظرفیت برای توسعه روستاها استفاده کرد.

بخشدار هزارجریب نکا گفت: با توجه به وجود ظرفیت‌های مهم کشاورزی، دامداری، گردشگری و صنایع دستی در روستاها، از  اعضای شوراهای روستاها انتظار داریم با شناسایی این ظرفیت‌ها و افراد توانمند و فعال برای اشتغال پایدار روستائیان و به خصوص جوانان روستایی برنامه‌ریزی مناسب انجام دهند.

وی افزود: مهمترین راه توسعه در شرایط فعلی گردشگری است که با توجه به ظرفیت بالای روستاهای بخش هزارجریب در گردشگری می‌توان از این صنعت، برای توسعه روستایی گام برداشت.

محمدیان گفت: ظرفیت‌های گردشگری روستایی راهی مناسب برای توسعه اشتغال و درآمدزایی در روستاها است که باید با شناسایی این ظرفیت‌ها برای افزایش درآمد در روستاها، کاهش بیکاری و افزایش اشتغال تلاش کرد.

* ساری و نکا، میزبان همایش بزرگ تاریخ و فرهنگ هزارجریب

دبیر همایش بزرگ تاریخ و فرهنگ هزارجریب نیز اظهار کرد: ساری و نکا، میزبان همایش بزرگ تاریخ و فرهنگ هزارجریب است و امیدواریم با برگزاری این همایش، ظرفیت‌های مختلف این منطقه به جامعه شناسانده شود.

حسن مبینی افزود : این همایش با هدف معرفی توانمندی‌ها ،بررسی چالش‌های موجود در مناطق مختلف هزارجریب که مناطق جنوبی کردکوی تا سوادکوه و همچنین بخشی از استان سمنان را شامل می‌شود؛ برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: فراخوان مقاله و سخنرانی در دبیرخانه دانشگاه پیام نور ساری جمع‌آوری و ارائه شده است و به زودی شاهد برگزاری این همایش در ساری و نکا هستیم.

مبینی با اعلام اینکه این همایش آذرماه امسال در ساری و نکا برگزار می‌شود، گفت: محورهای مختلف این همایش، مشاهیر و شخصیت‌ها، امام‌زادگان، تاریخ و تمدن، مردم‌شناسی و فرهنگ، جغرافیا، توسعه اقتصادی و علمی هزار جریب، هزار جریب و دفاع مقدس و دیگر موضوعات مرتبط با این منطقه است.

به گزارش فارس، یکی از موضوعاتی که همواره مورد توجه بوده است بحث توسعه روستایی و استفاده از ظرفیت روستاها در اقتصاد کشور است که امید است برگزاری چنین همایش‌ها با ظرفیت‌های بالای منطقه‌ای و استفاده از حضور اندیشمندان و بزرگان، گامی مهم برای توسعه روستاها و رونق اقتصادی در منطقه باشد.