اهمیت و نقش کتابخانه های عمومی

چاپ

به گزارش رامسرنوین، به قلم زینب سلمان طالشی رییس اداره کتابخانه های شهرستان رامسر،

بسم الله الرحمن الرحیم.

در بیست و پنجمین دوره کتاب و کتابخوانی بعنوان متولی این امر در شهرستان رامسر بر خود فرض دانسته تا نکاتی را در خصوص اهمیت و نقش کتابخانه های عمومی برای همشهریان محترم رامسری عرض نمایم .

کتابخانه عمومی مانند نیروی جاودان برای اموزش ،فرهنگ و اطلاعات و عامل اصلی پرورش صلح و سلامت روح از طریق اندیشه ی مردان و زنان است . این مکان مرجع فرهنگی است که با قرار دادن افکار ، عقاید و حاصل اندیشه های خلاق در کنار یکدیگر وسیله ای برای ایجاد علاقه به مطالعه و تحقیق برای افراد جامعه پدید می آورد که می تواند کارکردهای مختلفی از جمله آموزشی ، اطلاع رسانی ، فرهنگی و اقتصادی داشته باشد که در این بین نقش و کارکرد اجتماعی آن پر رنگ تر می باشد .

 

فضای کتابخانه های عمومی می تواند منبعی برای ایجاد روابط و گروههای درسی ، فکری ،شغلی و حرفه ای باشد و از طریق آن افراد بتوانند از روابط ایجاد شده به عنوان سرمایه انسانی که تسهیل کننده ی ارتباطات انسانی است بهره ببرند .کتابخانه ها به جهت در دسترس داشتن منابع اطلاعاتی و فضای کتابخانه ای بهترین امکان را برای ایجاد حس مشارکت و رعایت حریم و حقوق دیگران فراهم می آورند و از طریق مطالعه و شرکت در فعالیتهای جمعی که در فضای رایگان کتابخانه های عمومی ساماندهی می گردد زمینه های ایجاد همدلی و اعتماد میان خود و افراد جامعه را فراهم می آورد .

لذا ما بعنوان متولی امر کتاب و کتابخوانی باید تمامی شرایط مطلوب را از جهت فضای کتابخانه ای ، منابع اطلاعاتی و … برای اقشار مختلف کتابخوان فراهم نماییم تا مردم از گروههای مختلف برای پر کردن اوقات فراغت خود و کسب علم و دانش و حصول آگاهی به کتابخانه ها رو آورده و با خواندن و مطالعه منابع مورد نظر خود به آگاهی مورد نظر خود دست یابند در این صورت می توانیم جامعه ای آگاه و داشته و روزبروز پیشرفت نماییم .

 

در شهرستان رامسر نیز پنج کتابخانه عمومی توسط کتابداران زحمتکش شهرستان اداره می گردد و آماده خدمات دهی به همشهریان عزیزمان می باشد در اینجا از همه ی رامسریهای عزیز در خواست می کنم با شعار امسال هفته کتاب یعنی “آینده روشن با خانواده کتابخوان ” همراه شویم و از خود و خانواده ی خودمان شروع کنیم فضای خانه و خانواده را با کتاب همراه سازیم و عادتهای خوب و ستودنی با آینده ای روشن برای فرزندانمان مهیا کنیم خود کتاب بخوانیم و مطالعه کنیم تا پدر و مادرانی آگاه و بینا باشیم و راههای درست زندگی کردن را به کودکانمان بیاموزیم .

کتابخانه ها را تنها نگذارید چرا که کتابخانه ها به مراجعان خود زنده اند و بدون مراجعه کننده به مکانی مرده و بی روح مبدل می گردد .
با آرزوی سلامتی و موفقیت برای همه ی شهروندان رامسری