پشت پرده کاهش قیمت نفت را لو رفت

چاپ

به گزارش نیمه پر ،نشریه آمریکایی فارین افرز نوشت: با وضعیت بد “ملک عبدالله”، سعودی زمان اشتباهی را برای جنگ نفتی انتخاب کرده است.

یک نشریه آمریکایی با اشاره به مشکلات متعدد عربستان از جمله بیماری پادشاه، می‌افزاید: ادامه سیاست فعلی عربستان برای کاهش قیمت نفت با توجه به مشکلات کنونی اشتباه است.

این نشریه آمریکایی در مقاله ای با عنوان نمایشنامه نفت سعودی…چرا عربستان به کاهش قیمت نفت ادامه می دهد؟ ناخواسته از توطئه کاخ سفید و ریاض برای کاهش قیمت نفت پرده برداشت و ضمن اشاره به بیماری “عبدالله بن عبدالعزیز” پادشاه عربستان به سیاست فعلی این کشور در کاهش قیمت نفت پرداخت.

فارین افرز نوشت: دوشنبه (۱۵ دی) داعش به مرز عربستان حمله کرد و یک ژنرال سعودی و دو نگهبان از گارد مرزی در این حمله کشته شدند.این اولین هجوم علیه عربستان از زمان تشکیلات ائتلاف جهانی علیه داعش بود.

موضوع وخامت وضعیت سلامتی پادشاه عربستان که در بیمارستان بستری شده است و از التهاب ریوی حاد رنج می برد ، بحث و سوال های بسیاری را به راه انداخته است.

از سوی دیگر قیمت هر بشکه نفت برای اولین بار از سال ۲۰۰۹ به ۵۰ دلار رسید و همه چشم های به سمت عربستان سعودی به عنوان کشوری که ۷۳ درصد از منابع زیرزمینی نفت را در اختیار دارد ، دوخته شد تا شاید با کم کردن تولیدش بهای نفت کمی بهبود یابد اما عربستان نپذیرفت.

مشکل است که باور کنیم عربستان نتایج ژئو سیاسی این قمارش را نداند. کاهش قیمت نفت به معنای درآمد کمتر برای کشورهای دارای نفت مانند ایران و روسیه است. عربستان امید دارد به این وسیله، بر ایران به خاطر برنامه هسته ای و برخی سیاست هایش درمنطقه فشار بیاورد و از سوی دیگر بر سیاست روسیه در اوکراین نیز تاثیر بگذارد.

فارین افرز اذعان کرد: اما این اقدامات سعودی باعث کوتاه آمدن ایران و یا روسیه نشد بلکه دقیقا نتیجه بالعکس داد. ایران حمایت هایش را از سوریه شدت بخشید و “ولادیمیر پوتین” رئیس جمهور روسیه این فرصت را غنیمت شمرد و آمریکا را دخیل در اوضاع نابسان اقتصادی کشور اعلام کرد و به این وسیله حمایت ملی بیشتری برای خود به دست آورد و به هیچ وجه قصد عقب نشینی از اوکراین ندارد.

این نشریه سپس با ادامه کاهش نفت ، برای عربستان در سال ۲۰۱۴ خسارت ۸۹ میلیارد دلاری پیش بینی کرد که احتمالا این کشور را در بودجه دچار مشکل خواهد کرد.

نشریه آمریکایی فارین افرز نوشت: با وضعیت وخیم ملک عبدالله، رقابت بر سر قدرت و پادشاهی، فشارهای داخلی، درگیری در یمن به عنوان همسایه عربستان، تهدیدات داعش و غیره، عربستان زمان عجیبی را برای اقدام فعلی ژئوسیاسی خود در جهان نفت انتخاب کرده است./ع

مشرق