دوست خوب چه خصوصیاتی دارد؟ ۷ ترفند ساده برای شناخت دوست واقعی

چاپ

به گزارش  رامسرنوین به نقل از بلاغ، بشیر قلی‌زاده سرچشمه: اینکه بفهمیم دوستان ما واقعی هستند و یا تظاهر به دوستی می‌کنند، شاید کار سختی باشد. اما از یاد نبریم که دوستان واقعی کم و دور از دسترس هستند. از این رو با هر کسی که ارتباط دوستی داشته باشیم، نمی‎توانیم بگوییم که دوست واقعی ماست. چرا که دوستان واقعی در هر شرایطی که برای شما به وجود می‌آید، تنهای‌تان نمی‌گذارند و برای انجام دادن یکسری کارهای مشترک بهانه تراشی نمی‌کنند. خوشبختانه روش‌هایی وجود دارد که با پیروی از آن‌ها می‌توانید دوست واقعی و یا غیر واقعی خود را بشناسید.

چند ترفند ساده برای شناخت دوست واقعی

دوستان واقعی نظرات و تشویق‌های حمایتی ارائه می‌دهند

دوستان واقعی باعث می‌شوند که شما خوشحال شوید و اعتماد به نفستان بالا رود. این بدان معنی است که اگر با دوست واقعی خود باشید، این گونه حس‌ها با وجود دوست واقعی برانگیخته می‌شود. همچنین شما نیاز به دوستان واقعی را بیشتر احساس می‌کنید. هر شخصی نیاز به انرژی مثبت دارد و این انرژی مثبت خیلی راحت‌تر از طریق دوستان واقعی به شما منتقل می‌شود. حتی اگر دوست واقعی شما با نظر شخصی‌تان مخالف باشد، باز هم دست از حمایت‌تان دست بر نمی‌دارد؛ چنین مخالفت‌های کاملا طبیعی است، چرا که دوست واقعی با این گونه تفاوت در نگرش‌ها به هیچ وجه موجبات ناراحتی شما را عمدا فراهم نمی‌کند. دوستان واقعی به هیچ عنوان نظر خود را با نیش و کنایه عنوان نمی‌کنند، چرا که ناراحت شدن شما باعث ناراحت شدن خودشان نیز می‌شود.

یک دوست خوب برای اینکه شما به موفقیت برسید، از هیچ کاری دریغ نمی‌کند. چرا که موفقیت شما را موفقیت خودش فرض می‌کند. دوستان واقعی در هر شرایطی باعث خوشحالی شما می‌شوند؛ این گونه افراد موقعیت فعلی شما را بیشتر از دیگران در نظر می‌گیرند و سعی می‌کنند رفتاری که باعث ناراحتی شما می‌شود را بروز ندهند. دوستان واقعی دست از حمایت شما بر نمی‌دارند. آن‌ها در هنگام امتحانات سعی می‌کنند به شما روحیه دهند تا بهترین نمره را کسب کنید.

۷ ترفند ساده برای شناخت دوست واقعی

دوستان واقعی به حرف‌های‌تان گوش می‌دهند

گاهی اوقات انسان‌ها دوست دارند که به حرفهای‌شان گوش داده شود. یک دوست واقعی می‌فهمد که دوستش به یک شنونده خوب نیاز دارد و سعی می‌کند که حرف نزند و فقط یک شنونده خوب باشد. این چنین درک از دوستان جز از یک دوست واقعی سر نمی‌زند. دوستان واقعی سعی می‌کنند با دقت تمام، به حرف‌ها و درد دل‌های‌تان گوش کنند و در صورت نیاز نظر خود را ارائه می‌دهند. آن‌ها نظر شخصی خود را به شما تحمیل نمی‌کنند، بلکه سعی می‌کنند با نظر دادن، به شما کمک کنند تا از پس حل مشکلی که برای‌تان پیش آمده، بر بیاید. توجه داشته باشید، اگر انتظار دارید که دوست شما شنوده خوبی برای‌تان باشد، این را نیز در نظر بگیرید که شما هم باید برای او شنونده خوبی باشید. این ارتباط باید دو طرفه باشد، چرا که هر شخصی نیاز به یک شنونده خوب دارد. به یاد داشته باشید، تعادل میان دوستی‌تان بر هم نخورد.

وقتی با دوست خود درد دل می‌کنید، اگر دائما به گوشی خود توجه کند و یا به در و دیوار نگاه کند، این نشانه بی‌احترامی او به شماست. کسانی که به حرف‌های‌تان توجه نمی‌کنند، یعنی علاقه‌ای به شنیدن حرف‌های‌تان ندارند. چنین اختلاف نظری به هیچ عنوان نمی‌تواند رابطه دوستی را مستحکم کند. چنین رفتاری نشانه جعلی بودن دوستان‌تان است. البته شما نیز نباید در برخورد با دوستان‌تان چنین رفتارهایی را بروز دهید.

۷ ترفند ساده برای شناخت دوست واقعی

دوستان واقعی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند

شما با دوست واقعی خود هرگونه مسئله‌ای را در میان می‌گذارید؛ گاها ممکن است، مسائلی را که شرم دارید، برای شخص دیگری عنوان کنید، به دوست واقعی خود بگویید. این رفتار نشانه آن است که به دوست‌تان اطمینان کافی دارید. البته این رابطه باید دو طرفه باشد، اینکه شما یکسری مسائل خصوصی را با وی در میان بگذارید، اما او هیچ گونه مسئله شخصی را با شما عنوان نکند، یعنی او به شما اعتماد ندارد. البته شرط رازداری در ارتباط دوستی بسیار حائز اهمیت است. دوستان واقعی سعی می‌کنند؛ در مورد مسائل مختلف با یکدیگر مشورت داشته باشند، چرا که به نظر یکدیگر احترام می‌گذارند و به این نتیجه رسیده‌اند که دوست واقعی به ضررشان حرفی نمی‌زند.

۷ ترفند ساده برای شناخت دوست واقعی

دوستان واقعی از شایعه فاصله می‌گیرند

یادتان باشد که یک دوست واقعی به هیچ عنوان پشت سر شما به بدی حرف نمی‌زند. اگر هم در مورد شما شایعاتی بشنود، سعی می‌کند، در اولین فرصت آن را با شما در میان بگذارد تا بفهمد این شایعه به چه میزان اعتبار دارد. یادتان باشد؛ شخصی که شایعه پراکنی می‌کند به هیچ عنوان نمی‌تواند یک دوست واقعی باشد، چرا که چنین افرادی سعی می‌کنند، هر آنچه که شنیده و یا نشنیده‌اند را با دیگران به اشتراک بگذارند. کسی که شایعه پراکنی را دوست دارد، نمی‌تواند اصل رازداری را در دوستی واقعی رعایت کند. در ادامه شما را با افرادی که شایع پراکنی می‌کنند آشنا می‌کنیم.

اگر وقتی در جمع دوستان شخصی از جمع شما خارج شد، کسی بلافاصله پشت سرش صحبت و یا شایعه پراکنی کرد، بدانید که این شخص به محض خروج شما از اتاق پشت سر شما هم صحبت و شایعه پراکنی خواهد کرد. پس چنین شخصی به هیچ وجه نمی‌تواند یک دوست واقعی باشد. بلکه دوستی با چنین شخصی بسیار وحشتناک خواهد بود. یادتان نرود؛ اگر دوستان شما به طور مرتب درباره افراد دیگر که در جمع شما نیستند، صحبت کنند، این اتفاق در نبود شما نیز صورت می‌گیرد. در مورد دوستی با هر شخصی کمی تامل کنید و تا شخص مورد نظر را نشناخته‌اید، با او رازی را در میان نگذارید، چرا که ممکن است به راحتی رازتان برملا شود.

 ۷ ترفند ساده برای شناخت دوست واقعی

دوستان واقعی برای شما وقت می‌گذارند

درست است که زندگی پر از مشکلات متنوع و گاها پیچیده است، اما یک دوست واقعی در هر صورت برای شما وقت می‌گذارد. یک دوست واقعی گاها کار خود را نادیده می‌گیرد و اولویت را برای کار شما در نظر می‌گیرد. به یاد داشته باشید؛ شخصی که برای جواب تلفن و یا پیام‌های شما وقت نمی‌گذارد، طبیعتا نمی‌تواند یک دوست واقعی باشد. دوست واقعی به دنبال توجیه کارهای خود در قبال درخواست معقول شما نیست. یک دوست خوب اگر قصد گردش و یا ناهار خوردن در یک رستوران را داشته باشد، بی‌شک شما را در جریان می‌گذارد که در چنین تفریحاتی با او همراه باشید. یک دوست خوب تک خوری نمی‌کند. البته شما نیز برای انجام چنین اموراتی باید از دوستتان دعوت کنید. یک دوست واقعی، فقط در خوشی‌هایتان همراه شما نیست، بلکه در ناخوشی‌ها هم باید با شما همراهی کند. در پاره‌ای از اوقات می‌بینید که برخی از دوستان برای کار ضروری شما وقت ندارند، اما همان شخصی که از او درخواست کرده‌اید، خود را با یک کار کم اهمیت‌تر مشغول می‌کند. کسی که نتواند برای وقت شما ارزش قائل شود، پس هرگز نمی‌تواند یک دوست واقعی باشد. البته اینگونه رفتارها نباید جنبه انتقامی به خود بگیرد، چرا که با انتقام گرفتن به هیچ عنوان دوستی پا برجا نمی‌ماند.

دوستان واقعی رفتار متقابل مثبت دارند

در یک دوستی واقعی سعی می‌شود هر دو نفر تلاش کنند تا ارتباط‌شان را با یکدیگر حفظ کنند بطور مثال در هنگام خرید نوشیدنی و یا هر خوراکی دیگر سعی می‌کنند یکی درمیان حساب کنند به طوری که طرف مقابل متضرر نشود. در مورد تماس گرفتند، یک دوست واقعی تماس گرفتن را وظیفه شخص مقابل نمی داند و در این مورد سخت گیری نمی‌کنند. دوستان واقعی دوستی را با رفتارهای‌شان ثابت می‌کنند نه فقط با تعریف و تمجید از شما.

یادتان باشد اگر دوستی دست و دلباز دارید از او سوء استفاده نکنید تا تمام هزینه هایی که با آن روبرو می شود بر عهده او باشد چنین رفتاری دیر یا زود زننده و ناراحت کننده خواهد شد معمولا کسی از افراد مفت خور خوشش نمی آید. کسانی که با چنین روشی زندگی می کنند به هیچ وجه نمی توانند در امر دوست یابی موفق شوند. اگر شما در انجام کارها و هزینه بهع صورت متقابل رفتار کنید بی شک دوستی تان مستحکم تر و ماندگار تر خواهد بود. از یاد نبرید که رفتار متقابل نشانه شخصیت شما و درک آنچیزی است که در محیط اطزافتان می گذرد این کار در امر دوستی بسیار ضروری است.

دوستان واقعی همه رفتارهای شما را تایید نمی‌کنند

دوست شما نباید با هر کاری که از شما سر می‌زند موافقت کند یک دوست واقعی عاقل هم باید باشد. اگر دوست شما در مورد کار بدی که از شما سر می‌زند جبهه می‌گیرد این نشانه آن است که دوست ندارد شما دچار مشکل شوید و در گمراهی خود بمانید. دوست واقعی دلسوز شما نیز است. یک دوست خوب علاوه بر اینکه باید از شما حمایت کند، اما نباید هر کاره غیر معقول شما را بپذیرد چرا که دوستی با افراد نادان نمی‌تواند شما را به سعادت برساند بلکه باعث نابودی شما خواهد شد.

دوستان واقعی شما را خوشحال می‌کنند

دوست واقعی شخصی است که اگر در کنارش باشید احساس شادی و امنیت می‌کنید چرا که مطمئن هستید که او بد شما را نمی‌خواهد و همچنین می‌توانید به او اطمینان کنید. چنین شخصی چه در خوشی و چه در ناراحتی و حتی مشکلات بزرگتر تنهای‌تان نمی‌گذارد. البته این در شرایطی است که شما هم دوستی خود را به او ثابت کرده باشید. یادتان نرود یک دوست واقعی رو شما غیرت و تعصب دارد اگر در جمعی پشت سر شما سخنی گفته شود دوست واقعی شما سعی می کند در نبودتان از شما حمایت کند.

نکته: «اگر این سوال که دوستی شما واقعی است یا نه در شما ایجاد شود این سوال نیز خود می‌تواند به شما کمک کند تا دوست واقعی خود را بهتر بشناسید. یادتان نرود دوستان شما هم اشتباه می‌کنند، شما نباید بخاطر یک اشتباه کوچک تمام دوستی چندین ساله خود با دوست‌تان را زیر سوال ببرید. کسی که دوست واقعی شما است هرگز به فکر آزار و اذیت و یا صدمه زدن به شما نیست حتی اگر در یک مدت کوتاهی با شما قهر باشد.