۱۰ درمان‌ خانگی برای پیشگیری از گوش درد

چاپ

به گزارش  رامسرنوین به نقل از بلاغ، بشیر قلی‌زاده سرچشمه: همانطور که می‌دانید گوش درد می‌تواند بسیار ناراحت کننده و آزاردهنده باشد. در بیشتر موارد دیده شده که وجود عفونت در ناحیه گوش میانی باعث بروز دردهایی شدید در گوش‌ها می‌شود. با این حال دلایل دیگری همچون؛ سرماخوردگی، تجمع موم در گوش، انسداد راه گوش به بینی، آسیب فیزیکی داخل گوش، افزایش فشار هوا و غیره نیز می‌توانند باعث به وجود آمدن درد در گوش‌ها شوند. در پاره‌های از مواقع انداختن گوشواره در گوش کودکان نیز می‌تواند مشکلاتی را برای آن‌ها به وجود آورد که نهایتا با گوش درد همراه شود. یک گوش درد ساده می‌تواند به راحتی در خانه با درمان‌های طبیعی برطرف شود. در ادامه این مطلب شما را با ۱۰ درمان‌ خانگی برای پیشگیری از گوش درد آشنا می‌کنیم.

۱۰ درمان‌ خانگی برای پیشگیری از گوش درد

۱. روغن زیتون ماده‌ای برای رهایی از گوش درد

روغن زیتون ماده‌ای طبیعی است که می‌تواند برخی از موارد گوش درد را درمان کند. این ماده به عنوان یک روان کننده عمل می‌کند و باعث می‌شود تا عفونت گوش برطرف شود. این ماده همچنین می‌تواند صدای وزوز درون گوش را نیز متوقف کند. برای رهایی از درد گوش‌ها کافی است ۳ الی ۴ قطره روغن زیتون را به وسیله قطره چکان درون کانال گوش بریزید یا اینکه مقداری روغن زیتون را به تکه‌ای پنپه آغشته کنید و درون کانال گوش بچرخانید تا این ماده با جداره داخلی گوش شما تماس پیدا کند. شما همچنین می‌توانید روغن خردل را با روش بالا به پنبه‌ای آغشته کنید و دورن کانال گوش خود بمالید.

۲. سیر نیز می‌تواند برای درمان گوش درد موثر واقع شود

خواص ضد درد و آنتی بیوتیکی سیر می‌تواند عفونت داخلی گوش را بر طرف کند و تا حد زیادی این آسیب ناشی از عفونت را کاهش دهد. برای این کار کافی است یک قاشق چایخوری سیر را له کنید و درون روغن کنجد داغ شده بریزید. وقتی روغن کنجد سرد شد، آن را فیلتر کنید و دو یا سه قطره از این مایع مخلوط با عصاره سیر را درون کانال گوش خود بریزید تا با این روش بتوانید درد حاصل از عفونت گوش میانی را برطرف و یا کاهش دهید. یک روش دیگر برای خلاصی از درد گوش این است که عصاره میخک و سیر را با له کردن، از آن‌ها استخراج کنید و سپس عصاره فیلتر شده را به اندازه ۲ الی ۳ قطره درون گوش خود بریزید تا از درد حاصل از عفونت گوش رهایی یابید.

۱۰ درمان‌ خانگی برای پیشگیری از گوش درد

۳. پیاز ماده غذایی که برای رهایی از گوش درد می‌تواند به کمک‌تان بیاید

پیاز یکی از بهترین مواد‌های طبیعی است که می‌تواند درد حاصل از گوش درد را برطرف کند. خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتری‌یایی این ماده خوراکی به خوبی می‌تواند مشکل درد گوش را بر طرف کند. فقط کافی است، یک قاشق غذاخوری از آب پیاز را از پیاز رنده شده استخراج کنید و سپس آن را حرارت داده و پس از عبور از صافی، ۲ الی ۳ قطره از آب پیاز خنک شده را ۲ الی ۳ بار در روز به گوشی که درد می‌کند، برسانید تا بتواند درد حاصل از گوش درد را برطرف و یا کاهش دهد. یک روش دیگر این است که یک پیاز تازه را خرد کنید و درون پارچه‌ای تمیز قرار دهید و سعی کنید پارچه را بپیچید به نحوی که خرده پیازها از آن خارج نشود، سپس به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه روی گوشی که درد می‌کند، قرار دهید. شما می‌توانید این کار را چندین بار در روز انجام دهید.

۴. استفاده از بطری آب داغ برای رهایی از گوش درد

حرارت حاصل از بطری آب داغ می‌تواند در پاره‌ای مواقع گوش درد شما را برطرف کند. برای این کار ابتدا مقداری آب داغ را درون بطری و یا کیسه آب گرم بریزید و آن را درون پارچه‌ای قرار دهید، پس از این مرحله پارچه محتوی کیسه آب گرم و یا بطری آب گرم را روی گوشی که درد می‌کند، بگذارید. چند دقیقه‌ای صبر کنید تا گرما به گوشتان منتقل شود. توجه داشته باشید که آب درون بطری به حدی داغ نباشد تا باعث سوختن پوست صورت و یا گوش‌تان شود. گرمای حاصل از این روش می‌تواند باعث برطرف شدن درد گوش و یا کاهش درد آن شود.

۱۰ درمان‌ خانگی برای پیشگیری از گوش درد

۵. زنجبیل و درمان عفونت گوش

زنجبیل گیاهی است درمانی، که دارای خواص ضد التهابی قوی‌ای است که می‌تواند در درمان عفونت گوش مفید واقع شود. زنجبیل در زمره مواد طبیعی‌ای قرار دارد که قادر است، درد گوش را تسکین دهد. ابتدا باید عصاره زنجبیل طبیعی را از آن استخراج کنید سپسس برای تسکین درد و کاهش التهابات درونی گوش خود این عصاره را به صورت مستقیم روی گوش خود قرار دهید. شما همچنین می‌توانید یک قاشق چای‌خوری ریشه زنجبیل رنده شده را با دو قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید، سپس آن را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه به حال خود بگذارید و پس از این مرحله چند قطره از این مخلوط را به گوشی که درد می‌کند، برسانید. برای این کار می‌توانید روغن مخلوط شده را به یک تکه پنبه آغشته کنید و درون گوش خود بمالید یا چند قطره را به طور مستقیم درون گوش خود بچکانید.

۶. استفاده از نعناع فلفلی برای رهایی از گوش درد

هم برگ نعناع فلفلی و هم روغن نعناع فلفلی می‌توانند گوش درد را تسکین دهند. برای این کار کافی است با فشردن برگ‌های نعناع فلفلی عصاره آن را بیرون بیاورید و یا روغن این گیاه را از بازار تهیه کنید و چند قطره از آن را در حاشیه گوش بیرونی خود بمالید تا باعث کاهش درد گوش شود. همچنین شما می‌توانید چند قطره از روغن نعناع فلفلی را به یک تکه پنبه آغشته کنید و درون گوش خود بمالید. از ریختن روغن و عصاره نعناع فلفلی به طور مستقیم درون گوش خود اجتناب کنید. همچنین این روغن را می‌توانید با مقداری روغن زیتون مخلوط کنید و سپس بر روی گوش خود اعمال کنید.

۱۰ درمان‌ خانگی برای پیشگیری از گوش درد

۷. ریحان گیاهی که گوش درد را تسکین می‌دهد

ریحان با توجه به خواص ضد التهابی، ضد باکتری و ضد دردی که دارد می‌تواند گوش درد را از بین ببرد. برای این کار کافی است چند برگ ریحان را له کنید به نحوی که عصاره آن از برگ جدا شود. شما می‌توانید به مقدار ۲ الی ۳ قطره از عصاره برگ ریحان را روی گوشی که درد می‌کند، اعمال کنید تا باعث کاهش درد آن شود. همچنین شما می‌توانید این روش را یک یا دوبار در روز انجام دهید.

۸. برگ درخت نئم یک ضد عفونی کننده عالی

برگ‌های درخت نئم خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی قوی‌ای دارد که برای مبارزه با عفونت‌ها بسیار موثر است. علاوه بر این موارد برگ‌های نئم دارای اثرات ضد التهابی و ضد درد نیز است که به کاهش آسیب های شنوایی کمک زیادی می‌کند. چریش یا درخت Neem بومی شبه قاره هند و میانمار است و در نواحی گرمسیری و نیمه‌گرمسیری می‌روید. همچنین این گیاه در جنوب شرق بلوچستان هم به کثرت یافت می‌شود. شما می‌تواند چند عدد از برگ نئم را بساوید و سپس عصاره آن را جدا کرده و چند قطره از آن را درون گوشی که درد می‌کند، بچکانید تا از اثرات درمانی آن بهره‌مند شوید. اگر این کار برای شما سخت است، می‌توانید عصاره برگ‌های نئم را به یک تکه پنبه آغشته کنید و پنبه را با احتیاط کامل درون گوش خود قرار دهید، سپس بعد از چند دقیقه پنبه را دور بریزید. هر یک از این موارد را یک الی دو بار در روز انجام دهید تا بتوانید خود را به یک متخصص گوش و حلق و بینی برسانید.

۱۰ درمان‌ خانگی برای پیشگیری از گوش درد

۹. علف اسقف راهی برای درمان گوش درد

علف اسقف که به زنیان رومی نیز معروف است یکی دیگر از موادی طبیعی‌ای است که می‌توان از آن برای درمان گوش درد، بهره برد چرا که این گیاه، دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد میکروبی است. برای استفاده از این گیاه باید یک قاشق چایخوری عصاره علف اسقف را با سه قاشق چایخوری روغن کنجد مخلوط کنید، سپس آن را به آرامی گرم کنید. پس از این مرحله وقتی دمای روغن قابل تحمل بود چند قطره از آن را در گوش خود بریزید تا اثرات درمانی آن اعمال شود. همچنین شما می‌توانید دو قاشق چایخوری روغن خردل گرم شده و یک و نیم قاشق چایخوری عصاره اسقف و چندین تکه سیر از پوست جدا شده و قطعه قطعه شده را مخلوط کنید و به آن‌ حرارت دهید تا جایی که تکه‌های سیر قرمز شوند. سپس مواد را فیلترکرده و به عنوان قطره گوش درون گوش خود بریزید.

۱۰. استفاده از سشوار برای رهایی از گوش درد

اعمال حرارت مرطوب از طریق سشوار می‌تواند، یک راه عالی برای کاهش درد گوش باشد. وقتی از حمام خارج می‌شوید، اجازه دهید تا رطوبت روی مو و گوش های‌تان خشک شوند. سپس با حرارت سشوار گوش خود را در معرض باد گرم قرار دهید. توجه داشته باشید که باد سشوار بیش از اندازه داغ نباشد که باعث سوختگی گوش شما شود. به مدت چند دقیقه این باد گرم را روی گوشی که درد می‌کند، اعمال کنید. شاید حرارت باعث شود، شما از شر گوش درد خلاصی یابید.

نکته: اگر با پیروی از موارد بالا از شر گوش درد خلاص نشدید، حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید، «چرا که در پاره‌ای از مواقع ممکن است گوش درد دلیل دیگری به جز عفونت داخلی و یا مواردی که بالا ذکر شد داشته باشد. روش‌هایی که ذکر شد ممکن است بر روی برخی افراد کارایی نداشته باشد. در صورت نیاز حتما به پزشک مراجعه کنید».