سکته مغزی، دومین عامل مرگ و میر در سنین بالا

چاپ

به گزارش رامسرنوین به نقل از فارس، اصغر بیاتی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شهرکرد، با اشاره به اینکه تغذیه و اکسیژن مغز هم مانند سایر قسمت‌های بدن به واسطه خون‌رسانی به آن می‌رسد، اظهار کرد: اگر عروقی که به مغز وارد می‌شوند، به هر علتی دچار انسداد یا پارگی شوند عمل مغز در یک قسمتی به طور ناگهانی مختل می‌شود و علائم سکته مغزی بروز می‌دهد.

وی با بیان اینکه سکته مغزی به‌دنبال وجود لخته در عروق مغزی و یا لخته‌ای که از سایر نقاط بدن با جریان خون به این محل رسیده اتفاق می‌افتد، افزود: پاره شدن رگی در مغز، به دلایل مختلف مانند فشارخون بالا هم یکی از دلایل به وجود آمدن سکته مغزی است.

متخصص داخلی مغز و اعصاب، سکته مغزی را از علل مهم ناتوان کننده در سنین بالا عنوان و اضافه کرد: این سکته دومین علت مرگ و میر در سنین بالا است.

بیاتی با اشاره به اینکه علائم سکته مغزی به صورت ناگهانی بروز می‌دهد و طی چند ثانیه پیشرفت دارد، ادامه داد: تغییر ناگهانی در فرم صورت مثل ساختار دهان، اختلال در طرز صحبت کردن مانند سنگین شدن تکلم فرد، فلج شدن و ضعف اندام‌ها در یک طرف از بدن و یا یک اندام، کاهش سطح هوشیاری، عدم تعادل ناگهانی از علائم سکته مغزی هستند که به صورت ناگهانی رخ می‌دهند.

وی گفت: در صورت بروز این علائم به صورت ناگهانی، فرد بهتر است سریعاً به اورژانس مراجعه کند، چرا که درمان در ساعات اولیه از به وجود آمدن عوارض و ناتوانی‌های بعدی جلوگیری می‌کند.

این پزشک متخصص، زمان طلایی برای درمان سکته مغزی را حدود ۳ تا ۴٫۵ ساعت عنوان کرد و افزود: مهم‌ترین علت بروز این سکته مسدود شدن تدریجی رگ است که به صورت ناگهانی انسداد کامل می‌شود.

بیاتی اضافه کرد: فشار خون بالا، دیابت، افزایش چربی خون و کلسترول، مصرف سیگار، افزایش وزن، غلظت خون، کاهش فعالیت‌های بدنی و بیماری‌های قلبی از عوامل بروز سکته مغزی هستند.

وی ادامه داد: می‌توان با اندازه‌گیری دوره‌ای فشارخون در افراد بالای ۱۸ سال، کنترل قند در افراد بالای ۴۵ سال، ترک سیگار، پیاده‌روی سریع روزانه به مدت ۲۰ دقیقه، ورزش، تغییر سبک زندگی و کاهش قند، نمک، چربی در رژیم غذایی و درمان بیماری‌های قلبی از بروز سکته مغزی جلوگیری کرد.

انتهای پیام/چ