پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ , Saturday 20 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 16248
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۴ آبان, ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    با آغاز به کار نمایشگاه «سیلا و پارس»؛ یک خاطره مشترک

    روابط عمیق فرهنگی ایران و کره به نمایش گذاشته شد

    معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی نمایشگاه «سیلا و پارس»؛ یک خاطره مشترک راتلاش برای معرفی فرهنگ کهنسال کره به مردم ایران دانست و گفت: این نمایشگاه ارتباط دیرین بر مبنای دوستی پایدار بین دو کشور را یادآوری می‌کند.

    به گزارش رامسرنوین به نقل از گروه جامعه خبرگزاری فارس، محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در آئین افتتاح نمایشگاه «سیلا و پارس، یک خاطره مشترک»با اشاره به آغاز روابط دیپلماتیک ایران و کره در سال ۱۹۶۲ و ادامه‌دار بودن این روابط به مدت ۵۵ سال بین دو کشور گفت: بعد از برگزاری نمایشگاه ایران در کره در سال ۲۰۰۸ این نخستین بار است که آثار کره در ایران به نمایش درآمده است. این نمایشگاه که روابط عمیق فرهنگی بین این دو کشور را نشان می‌دهد.

    وی با بیان اینکه برگزاری این نمایشگاه براساس امضای تفاهم‌نامه همکاری بین موزه ملی ایران و موزه ملی کره در اکتبر سال ۲۰۱۶ بوده است افزود: با توجه به مدارک موجود ایرانیان حداقل از حدود سده دوم پیش از میلاد با شرق آسیا ارتباط مستقیم داشتند و به تدریج از طریق راه ابریشم روابط مالی و تجاری گسرتش یافت و تأثیرات متقابل در فرهنگ و سایر جنبه‌های زندگی این منطقه دور از هم وجودداشته است.

    معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی با تاکید بر این‌که شهر تاریخی کیانگ‌جو شمار قابل توجهی از نمونه‌های برجسته هنر کره را در خود دارد، قالب‌های پیکره، نقش برجسته، پاگودا و بقایای معابد و کاخ‌ها را از نمونه این آثار برجسته کره دانست که تجلی خاص این هنر در نقوش و آثار مربوطه به فاصله‌ی سده ۷ تا ۱۰ میلادی در آن نمایان است.

    وی همچنین یکی از دلایل برگزاری این نمایشگاه را تلاش برای معرفی فرهنگ کهنسال کره به مردم ایران دانست و افزود: این نمایشگاه گذرگاهی برای تعامل و شناخت بیشتر فرهنگ‌ها با یکدیگر است و ارتباط دیرین بر مبنای دوستی پایدار بین دو کشور را یادآوری می‌کند.

    در ادامه این برنامه جبرئیل نوکنده مدیر کل موزه ملی ایران نیز با بیان این‌که این نمایشگاه دومین نمایشگاه از سلسله نمایشگاه‌های بین‌المللی سال جاری است، افزود: در نمایشگاه ایران و کره، با فرهنگ و تمدن کهن سرزمینی روبرو می‌شویم که از جهت جنوب شرق بیش از شش هزار کیلومتر با ایران فاصله دارد. اما این بُعد فاصله به معنای عدم ارتباط این دو سرزمین نیست.

    نوکنده  گفت: تعدادی از آثار به نمایش درامده در این نمایشگاه را نشان دهنده ارتباط فرهنگی این دو سرزمین کهن است و این نمایشگاه علاوه بر توجه به نکات مشترک فرهنگی دو سرزمین کره و ایران، فرصتی را برای مردم ایجاد کرده که با فرهنگ کهن و غنی سیلای باستان آشنا شوند. کشور کهنی که به سرزمین طلا شهرت داشت.

    وی با تاکید بر این‌که نمایشگاه «سیلا و پارس، یک خاطره مشترک» نمونه‌هایی از آثار منقول تمدن سیلای باستان، از سده پنجم تا دهم میلادی را برای نخستین‌بار در غرب آسیا به نمایش در آورده است، توضیح داد: این نمایشگاه سه گالری با موضوعات «سیلا: سرزمین طلا»، «زندگی مردم سیلا»و «سیلا و پارس» است. همچنین چهار اثر از مجموعه نفایس ملی کره در این نمایشگاه برای نخستین‌بار است در یک کشور آسیایی به نمایش در آمده است.

    نوکنده اظهار داشت: تعدادی از آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه جزو آثار زرین‌اند که جنبه‌های تکنیکی و هنری آن‌ها نشان‌دهنده شهرت به حق سیلا به‌عنوان سرزمین طلا است.

    وی با تاکید بر اینکه  موزه ملی ایران در چند سال اخیر نمایشگاه‌های مشترکی با کشورهای غرب و جنوب آسیا داشته است. اما این نخستین‌بار است که نمایشگاهی از آثار یکی از تمدن‌های شرق آسیا برگزار می‌کند. گفت: ایران در نمایشگاه ارمنستان و ایران، از فهرست میراث جهانی یونسکو، به معرفی کلیساهای تاریخی ایران پرداخته است.

    رئیس موزه ملی  افزود: این درحالی است که در نمایشگاه ایران و کره، منطقه تاریخی کیانگ‌جو معرفی می‌شود که در سال ۲۰۰۰ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است، بنابراین موزه ملی ایران در معرفی میراث مشترک بشری نقش ایفا می‌کند و باور داریم که معرفی میراث بشری از وظایف موزه‌ها بوده که راه را برای گفت‌وگوی فرهنگ‌ها هموارتر می‌کند.

    کیم هونگ سو، سفیر کره در ایران شنبه ۱۳ آبان در آئین افتتاح نمایشگاه «سیلا و پارس، یک خاطره مشترک»، به مقایسه تاریخ و فرهنگ تمدن غنی ایران و فرهنگ و تمدن کره جنوبی اشاره کرد و گفت: ما قدری مایوس هستیم از این‌که تمدن ایران کهن است و در قیاس با دو هزار سال تمدن کره جنوبی، تمدنی هفت هزار ساله دارد، از سوی دیگر زیبایی آثار ایران در مقابل آثار کره جنوبی بسیار چشم‌نواز و زیباست.

    او آثار باستانی کره جنوبی که در موزه ملی ایران به نمایش در آمده‌اند را یک نوع خوشامد گویی از مردم کره جنوبی به مردم ایران دانست که از دوستان صمیمی خود استقبال می‌کنند.

    وی با بیان این‌که در دو هفته‌ی آینده بخشی از صنایع دستی و آثار فلزی ایران برای نمایش در نمایشگاهی به کره جنوبی می‌روند، افزود:  این فعالیت‌ها و همکاری‌ها بین ملت ایران و کره جنوبی ایجاد کننده نزدیکی از نظر سیاسی و فرهنگی خواهد بود.

    سفیر کره همچنین در بخشی از صحبت‌هایش با بیان این‌که همه دولت‌ها در پنج سال تغییراتی از جمله تغییرات اقتصادی و سیاسی دارند، بیان کرد: با تغییرات متفاوت متغیرهای اقتصادی در همه کشور ایجاد می‌شود و تنها کانالی که می‌توان داشت دوستی دولت‌ها بین کشورهای مختلف است که باید بتوان آن را حفظ کرد.