خداحافظی همیشگی استقلال و پرسپولیس با آسیا!؟

چاپ

به گزارش  رامسرنوین به نقل از بلاغ، بعد از اینکه اعلام شد باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به دلیل بدهی فراوان احتمال دارد از لیگ قهرمانان آسیا سال آینده کنار گذاشته شوند، موجی از صحبت‌های حمایتی از سوی مسئولان ورزش و حتی دولت مطرح شد. مسئولان تاکید کرده بودند که برای حل مشکل پرسپولیس و استقلال هر کاری انجام می‌دهند. نوبخت، سخنگوی دولت تدبیر و امید گفت: همه بدهی های استقلال و پرسپولیس با دولت! این بهترین خبر طی یکی، دو ماه اخیر بود؛ از زمانی که AFC به باشگاههای بدهکار ایرانی اولتیماتوم داد اگر پول طلبکارانشان را ندهند مجوز حرفه ای شان را باطل کرده و سرخابی ها از شرکت در لیگ قهرمانان آسیا محروم می شوند.

اما چه لزومی به رسانه ای کردن این خبر بود؟ می شد به جای سینه سپر کردن و فریاد کمک دولت به دو تیم(مثلا) حرفه ای(!) برای خوشامد هواداران این دو باشگاه، سیاست به خرج داد تا لااقل ظاهر ماجرا حفظ شود! دولت تدبیر در این باره بی تدبیری کرد. هم رسما به کنفدراسیون فوتبال آسیا(AFC) اعلام کرد دو تیم اول ایران (از نظر طرفداری) دولتی هستند و هم دولت را رودرروی مجلس شورای اسلامی قرار داد!

من و شما می دانیم که این دو تیم دستشان در جیب دولت است و البته AFC هم این را می دانست ولی نه به این وضوح که سخنگوی دولت آن را اعلام کرد. سالی که لیگ آزادگان به لیگ برتر ارتقا یافت AFC فلسفه اش را بر این پایه استوار نهاد که دیگر در هیچ کشوری باشگاه ها متکی به حمایت ارگان های دولتی یا نظامی نبوده و باشگاه ها با تکیه بر حقوق فوتبالی در مسیر درآمدزایی پیش رفته و روی پای خود بایستند. اتفاقی که در اغلب کشورهای عضو در AFC هم رخ داد اما در کشور ما همواره مقاومت هایی در این باره صورت گرفت!

به گزارش مشرق، مهدی تاج در تازه ترین اظهارنظری که در این باره داشت رسما اعلام کرد هرچقدر در این سالها این موضوع لاپوشانی شده و به AFC اخبار غیرواقعی داده ایم، این بار راهی برای فرار از خصوصی کردن و واگذاری سرخابی ها وجود ندارد.

تاج گفت:«تا سال ۲۰۲۰ موضوع اداره باشگاه های حرفه ای باید به صورت فیرپلی مالی با شفافیت کامل مباحث مالی جلو برود. یعنی دیگر هیچ کمکی از دولت یا دستگاه های وابسته به دولت به هیچ باشگاه حرفه ای قابل پذیرش نیست. به این معنی که هر باشگاهی باید با بهره گیری از حقوق فوتبالی از صفر تا صد درآمدها و هزینه های شان را خودشان تأمین کنند».

رییس فدراسیون فوتبال تأکید کرد:« حقوق شناخته شده فوتبال عبارت است از حق پخش تلویزیونی، تبلیغات دور زمین و محیط های ورزشی، تبلیغات روی پیراهن و امثال آنها».

وی با اشاره به این موضوع نقبی هم به وعده اخیر سخنگوی دولت زد و ادامه داد:«اینکه دولت در این برهه می خواهد بدهی این دو باشگاه را بدهد پایان ماجرای بدهی های این دو مجموعه نیست. چون استقلال و پرسپولیس دو نوع بدهی دیگر هم دارند. یکسری آنهایی هستند که به زمان حال نرسیده اند و حکمی برای شان صادر نشده ولی بر اساس شکایاتی که از این دو تیم شده یکی یکی منجر به صدور حکم می شوند و یقه سرخابی ها را می گیرند و دوم بدهی هایی هستند که حکم برای شان صادر شده ولی در مرحله اعتراض باشگاه یا کمیته استیناف قرار دارند و آنها هم بعد از مدتی به لیست بدهی های استقلال و پرسپولیس اضافه  می شوند».

 به گزارش مشرق، البته این همه گاف سخنرانی نوبخت پیرامون نجات سرخابی ها به دست دولت تدبیر و امید نبود. چرا که این سخنرانی موجب شد تا صدای اهالی خانه ملت هم بلند شود.

محمدحسن نژاد نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی در همین ارتباط عنوان کرد:«تصمیم دولت از این بُعد که نمی خواهد تیم های کشورمان از آسیا حذف شوند خیلی خوب است اما از طرفی جناب نوبخت که اعلام کرده پول استقلال و پرسپولیس را می دهند، چرا پول بیمارستان ها را نمی دهند؟ چرا برای پیمانکاران پروژه های دولتی پول ندارند؟ اگر پول هست چرا پول صندوق بازنشستگان را نمی پردازند؟ لطفا به ما اعلام کنند یکمرتبه از کجا این همه پول آورده اند که می خواهند بی حساب و کتاب برای دو باشگاه فوتبالی خرج کنند؟».

علاوه بر این موارد با توجه به موانع مهم و بزرگی که بر سر راه خصوصی سازی این دوباشگاه وجود دارد و با توجه به زمان اندکی که تا پایان مهلت تعیین شده از سوی AFC برای حرفه ای شدن صددرصدی (تا سال ۲۰۲۰) وجود دارد این سئوال مطرح است که آیا دولت می تواند تا آن زمان این دو مجموعه را از خود جدا کند؟ عزمی برای خصوصی شدن این دو باشگاه هست؟ با قیمت گذاری آنچنانی که بار قبل برای این دو تیم تعیین شد(پرسپولیس ۲۹۰ و استقلال ۲۵۰ میلیارد تومان) کسی می تواند این دو باشگاه را بخرد و بدهی های ۷۰، ۸۰ میلیاردی شان را هم بدهد؟ افرادی که چنین پولی دارند خود شامل قانون از کجا آورده اید نمی شوند!؟ همچون مرتبه قبل (زمستان ۱۳۹۴) که موضوع “اهلیت” مطرح شد تا همه پیشنهاد دهندگان از دور رقابت کنار گذاشته شوند و در نهایت باز هم این دو تیم زیر چتر دولت باقی ماندند!

اما مهدی تاج که در دیدار استقلال – نفت و با انتشار جمله “احقاق حقوق فوتبال و عذرخواهی از تماشاگران تلویزیونی بابت پخش تصاویر نصفه و نیمه” نشان داد برای دریافت حق پخش تلویزیونی شمشیرش را از رو بسته ظاهرا در این راستا جدی است.

رییس فدراسیون فوتبال مقدمات این کار را هم فراهم ساخته و برای رسیدن به پایان دوران بدهی های انباشته چند پیشنهاد ارائه و خاطرنشان کرد:«باید از این پس از افراد غیرمتخصص در امور مربوطه استفاده نکنیم. یکبار برای همیشه بدهی باشگاه ها صرفنظر از اینکه چه کسی بدهی ها را ایجاد کرده تسویه شود. راه های پیشنهادی هم این است که دیگر بازیکن گرانقیمت نخرند تا بتوانند پولشان را بدهند».

تاج درباره برنامه های فدراسیون برای جلوگیری از بروز دوباره این بدهی ها هم اظهار داشت:«کمیته ای تشکیل داده ایم به نام کمیته تعیین وضعیت بازیکنان. همچنین باشگاه هایی که بدهی خارجی به بازیکن یا مربی خارجی دارند از جذب این قبیل بازیکنان و مربیان منع می شوند. همچنین در نیم فصل هر باشگاهی که بدهی هایش را تسویه نکرده باشد اجازه عقد قرارداد با بازیکنان جدید ندارد تا بدهی هایش را تسویه کند».

همه این شعارها را قبلا هم شنیده ایم ولی از آجا که امیدبخش هستند باز هم می شنویم به این امید که سرانجام روزی فوتبال مان به معنای واقعی حرفه ای و از محفظه اکسیژن دولت خارج شود. فرض محال، محال نیست، که اگر اینگونه نشود باید شاهد خداحافظی همیشگی دو تیم محبوب کشور با لیگ قهرمانان آسیا باشیم!