پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ , Tuesday 16 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 15909
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۰ آبان, ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۴
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    سال پیش در چنین روزی

    ترس بوش از گسترش موج اسلام خواهی

    جرج بوش معاون رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه ای با روزنامه لس آنجلس تایمز ضمن ابراز نگرانی از گسترش موج اسلام خواهی در منطقه خاورمیانه آن را بزرگترین تهدید برای منافع آمریکا در منطقه دانست.

    خبرگزاری فارس: ترس بوش از گسترش موج اسلام خواهی

    رخدادهای ۱۰ آبان ۶۳

    چکیده:

    • هاشمی: مصلحت نیست با آمریکا رابطه داشته باشیم.

    • کنگره سراسری دانشجویان مسلمان دانشگاه ها در دانشگاه صنعتی امیر کبیر آغاز شد.

    • در پی کشته شدن ایندریا گاندی راجیو گاندی نخست وزیر هند شد.

    •  رئیس جمهور از کشته شدن خانم گاندی ابراز تاسف کرد.

    • بوش: گسترش موج اسلامی در منطقه خاورمیانه بزرگترین تهدید برای آمریکا است.

    شرط هاشمی برای رابطه با آمریکا

    دکتر ولایتی وزیر امور خارجه عصر دیروز به اتفاق سفرا و کارداران جمهوری اسلامی ایران در اروپا و  آمریکا با آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کردند.

    آقای هاشمی در این دیدار گفت: امام با صراحت تمام نام چند کشور را ذکر کردند که نمی توان با آنها رابطه داشت؛ آفریقای جنوبی که دو سه میلیون سفیدپوست به میلیون ها سیاه پوست ظلم می کنند. اسرائیل هم که ماهیتا غاصب است. آمریکا هم به خاطر وضعی که با ما دارد باید طرد شود.

    رئیس مجلس افزود: آمریکا پنجه هایش در همه کشورها بر سر مظلومان دیده می شود اما به خصوص با ما خیلی بد کرده است. از زمان شاه و در جریان انقلاب جای پای شیطنت های او دیده می شود. جنگ تحمیلی، لانه جاسوسی و اجازه فعالیت در کارهای کثیف جاسوسی علیه ملت ایران و حادثه طبس و بسیاری حوادث دیگر از شیطنت های آمریکا می باشد.

    آقای هاشمی تاکید کرد: برای ما مصلحت نیست که با آمریکا رابطه داشته باشیم بسیاری از مارهای خفته و سوخته ضد انقلاب ممکن است در رابطه داشتن با آمریکا دوباره نشاط بگیرند و جنایات خود را دوباره تکرار کنند. امام در این رابطه یک حتی گذاشتند، یعنی آمریکا تا مادامی که این رویه را دارد نباید با او رابطه داشت.(۱)

    آغاز کنگره سراسری دانشجویان در تهران

    کنگره سراسری دانشجویان مسلمان دانشگاه های سراسر کشور صبح امروز در آمفی تئاتر دانشگاه صنعتی امیر کبیر تهران گشایش یافت.

    در آغاز این کنگره برادر اصغر زاده یکی از اعضای شورای دفتر تحکیم وحدت طی سخنانی گفت: ما نمی توانیم یک قشر سیاسی کار باشیم و برای مسائل خود از روش های سیاسی به سبک غربی استفاده کنیم. وی افزود: پیشنهاد می کنم در قطعنامه کنگره گنجانده شود که نسبت به فعالیت های سیاسی – اجتماعی دانشجویان حضرت امام نماینده ای بفرستند تا ما دانشجویان مسائلی را با ایشان در میان بگذاریم و با حضرت امام بیشتر در ارتباط باشیم. (۲)

    راجیو گاندی نخست وزیر هند شد

    قتل بانو ایندریا گاندی نخست وزیر هند و رئیس جنبش عدم تعهد بازتاب های وسیعی در محافل جهانی داشت. بر اساس گزارش ها خانم گاندی دیروز در حالی که از خانه خود خارج می شد هدف ۸ گلوله توسط محافظین خود قرار گرفت و در بیمارستان درگذشت افراطیون سیک مسئولیت قتل خانم گاندی را بر عهده گرفتند. ۲ ساعت پس از ترور شخص ناشناسی در تماس با دفتر اسوشیدتدپرس در دهلی نو اعلام کرد این ترور بوسیله سیک ها انجام شده است. نیروهای ارتش هند برای مقابله با هر گونه حادثه احتمالی به حال آماده باش کامل درآمدند. بر اساس این گزارش اعضای کابینه دولت هند راجیو گاندی فرزند وی را به عنوان نخست وزیر جدید معرفی کردند و نخست وزیر جدید نیز بعد از ظهر دیروز مقابل رئیس جمهور سوگند یاد کرد. سران دولت ها نیز ترور خانم گاندی را محکوم کردند. رئیس جمهور کشورمان نیز دیشب با صدور پیامی خطاب به رئیس جمهور هند ترور خانم گاندی را محکوم کرد. آقای موسوی نخست وزیر نیز در جلسه دیروز هیئت دولت از ترور خانم ایندریا گاندی ابراز تاسف کرد. آقای هاشمی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در نشست امروز مجلس از ترور نخست وزیر هند ابراز تاسف کرد.(۳)

    ترس بوش از گسترش موج اسلام خواهی

    جرج بوش معاون رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه ای با روزنامه لس آنجلس تایمز ضمن ابراز نگرانی از گسترش موج اسلام خواهی در منطقه خاورمیانه آن را بزرگترین تهدید برای منافع آمریکا در منطقه دانست و گفت: سیاست و هدف دولت آمریکا در منطقه خاورمیانه این است که اسرائیل در امنیت کامل باشد. وی افزود: ما برتری همه جانبه نظامی و سیاسی اسرائیل را مورد تاکید قرار می دهیم. همچنین تلاش های جاری دولت آمریکا جهت تقویت مواضع کشورهای عرب محافظه کار و تضعیف کشورهای تندروی عرب را مورد تاکید قرار می دهیم.(۴)

    منابع:

    ۱٫ اطلاعات، ۱۰ آبان ۶۳، ص ۳
    ۲٫ اطلاعات، ۱۰ آبان ۶۳، ص ۲
    ۳٫ جمهوری اسلامی، ۱۰ آبان ۶۳ ، ص ۳ و ۱۶
    ۴٫ کیهان، ۱۰ آبان ۶۳، ص ۱ و