پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ , Tuesday 16 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 15840
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۹ آبان, ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    رانندگان شخصی بیشتر در معرض آلودگی‌های مرگبار هستند

    ۳ راهکار برای جان سالم به در بردن از آلودگی هوا

    با توجه به تحقیقات جدید، اگر شما در یک منطقه شهری شلوغ زندگی می‌کنید و یا اینکه مجبورید از وسیله نقلیه شخصی و تاکسی‌ها استفاده کنید، روش‌هایی برای کمتر قرار گرفتن در معرض دود اگزوزهای ماشین‌ها وجود دارد؛ ازجمله بستن پنجره‌های ماشین، روشن کردن تهویه مطبوع خودرو یا همان استفاده از دکمه A / C در خودروها که به همین منظور طراحی شده است.

    به گزارش  رامسرنوین به نقل از بلاغ، بشیر قلی‌زاده سرچشمه: یک مطالعه جدید نشان می‌دهد، رفت و آمد با ماشین شخصی برای رفتن  به سر کار بیش از گذشته برای سلامتی‌تان مضر است. شاید این کار هر روز شما باشد، مسیری پرترافیکی را طی می‌کنید تا به محل کار خود برسید و این ماجرا برای برگشت به خانه‌تان نیز تکرار می‌شود. امروزه بسیاری از کلان شهرها مسئله حل نشده بار ترافیک و آلودگی هوا را دارند. حتما می‌دانید که دود حاصل از اگزوز خودروها می‌تواند سلامتی شما را تهدید کند.

    مطالعاتی که درباره اثرات آلاینده‌ها بر روی راننده‌ها و مسافرین آنها صورت گرفته، نشان می‌دهد که این افراد بیشتر از آنچه که دانشمندان فکر می‌کردند، در معرض آلودگی هوا قرار دارند. تحقیقاتی که در شهر آتلانتای امریکا صورت گرفته، نشان می‌دهد در پیک ساعت‌های خاصی از شبانه روز مقدار ذرات معلق و مواد آلاینده داخل ماشین‌ها گاها به دو برابر حالت عادی افزایش می‌یابند. مایکل برگین استاد مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه Duke ایالات متحده امریکا می‌گوید:«ما دریافته‌ایم، کسانی که در چنین محیط آلوده‌ای قرار گیرند، سلامتی‌شان نیز تحت تاثیر فراوانی قرار می‌گیرد». بسیاری از محققان معتقدند که این مواد شیمیایی برای افراد بسیار مضر است با این تفاسیر کسانی که هر روز با ماشین سر کار می‌روند باید نسبت به این عادتشان کمی تفکر کنند.
    رفت و آمدی که کشنده است
    توجه داشته باشید که میزان آلودگی در ترافیک که توسط سنسورهای تشخیص میزان آلودگی هوا در فضای باز ثبت می‌شود با میزان آلودگی که در کنار اگزوزها اتومبیل تولید می‌شود، کاملا متفاوت است. دودی که از اگزوز خارج می‌شود، وقتی با هوا مخلوط می‌شود و با توجه به گرمای محیط، نور خورشید و گرمای حاصل از ترافیک در جاده‌ها ممکن است، میزان آلودگی آن تغییر کند. از این موضوع می‌توان نتیجه گرفت که هر چقدر فاصله افراد به دود اگزوز منتشر شده، توسط ماشین نزدیکتر باشد، میزان مواد آلاینده و ذرات معلق بیشتر از هر جای دیگر است. میزان آلودگی‌ای که مانیتورهای سنجش آلودگی هوا ثبت می‌کنند، می‌تواند خیلی کمتر از آن چیزی باشد که در اتومبیل خود استنشاق می‌کنید. از آنجایی که نزدیک‌ترین افراد به ماشین‌ها در ترفیک راننده‌ها و مسافرین هستند، پس این گروه بیشتر از سایرین در معرض آلودگی ناشی از اگزوز خودروها قرار می‌گیرند.
    در این باره تحقیقی توسط هشت محقق، دانشگاه Emory و  Duke و همچنین موسسه فناوری جورجیا انجام شده که در مجله Atmospheric Environment منتشر شده است. این گروه تلاش کرده‌اند که تصویری بهتر درباره میزان قرار گرفتن و استنشاق مواد آلاینده توسط مسافرین و رانندگان را نشان دهند. رابی گرینوالد استاد دانشگاه و مسئول تحقیقات Emory، یک دستگاه نمونه گیری درست کرده است که شبیه به ریه انسان کار می‌کند و می تواند حالت استنشاق هوا را مثل شش‌ها انجام دهد. نمونه‌های این دستگاه را روی صندلی‌های بیش از ۳۰ خودرو نصب نمودند و با این روش سطح آلودگی را اندازه گیری کردند. این خودروها به مدت ۶۰ روز در اوج ترافیک در مرکز آتلانتا و حاشیه‌های این شهر رفت و آمد می‌کردند.
    مسیرهای انتخابی برای رانندگان متفاوت بود
    محققان به طور عمد مسیر انتخابی رانندگان را متفاوت فرض کردن تا میزان آلودگی را در جای جای شهر و حاشیه‌های آن را خوب بسنجند. در این بین برخی از شرکت کنندگان این تحقیق برخی در حاشیه بزرگ راه‌ها توقف داشتند و برخی دیگر درون خیابان‌های شهرتردد می‌کردند. رانندگان در هر شرایط رانندگی که بودند، میزان ذرات ریز PM ۲.۵ دریافتی داخل خودروی آنها دو برابر بیشتر از محیط بیرون بود.
    مشکلات ریز
    ذرات با اندازه‌های PM ۲.۵، ذرات فوق العاده ریزی هستند که توسط محفظه احتراق خودرو تولید شده و توسط اگزوز آن از اتومبیل خارج می‌شوند، این ذرات بسیار ناپایدار بوده و در هوای بسیاری از شهرهای پرترافیک به صورت معلق وجود دارند. این ذرات بسیار ریز که از ترکیبات آلی، فلزات و سایر مواد شیمیایی تشکیل شده‌اند، فقط توسط میکروسکوپ‌های الکترونی قابل مشاهده هستند. این  ذرات بسیار ریز قادرند به راحتی وارد منافذ ریه شده و از آنجا به گردش خون راه یابند. این ذرات به حالت بسته‌های Oxidative stress در جریان خون  تبدیل می‌شوند که این اختلال خود باعث ایجاد رادیکال‌های آزاد و پراکسیده شده که می‌توانند مشکلات مرگباری در بدن ایجاد کنند.
    تنفس ذرات با اندازه ۲.۵ میکرون باعث ایجاد مولکول‌های بی‌ثباتی به نام رادیکال‌های آزاد در بدن شده و وجود این رادیکال خود سبب اکسید شدن سلول‌های بدن می‌شود، مثل اینکه شما یک سیب پوست کنده را در معرض هوا قرار دهید. بدن‌مان به طور طبیعی این رادیکال‌ها را تولید می‌کند اما ذرات معلق ریز باعث می‌شوند، این رادیکال‌ها بیش از مقدار مجاز در بدن تجمع داشته باشند. مطالعات در این باره نشان داده است که Oxidative stress، ناشی از مقدار زیاد رادیکال‌های آزاد در بدن، می‌تواند بیماری‌هایی چون؛ سرطان، نارسایی قلبی، افسردگی، سندروم خستگی مزمن و بیماری چون آلزایمر را در بدن ایجاد کند. برگین می‌گوید:«هنوز بحث‌های زیادی در مورد نوع آلودگی که باعث نگرانی ما می‌شود، وجود دارد و این که چه چیزی باعث خطرناک‌تر شدن آنها می‌شود، هنوز در بحث و گفتگوهای علمی باقی است. در هر صورت رانندگی در اوج ترافیک بدتر از آن چیزی است که فکرش را می کنید». این مطلب که رفت و آمد با ماشین در ترافیک باعث ایجاد Oxidative stress در بدن می‌شود، به صورت یک مقاله در مجله تایمز آمده است و نوشته شده رانندگی در چنین شرایطی به سلامتی راننده و مسافران آسیب می‌زند.
    استراتژی برخورد با ترافیک
    به استثنای کسانی که در خانه کار می‌کنند، بقیه افرادی که مجبورند، برای کار به خارج از خانه بروند، پیاده روی و دوچرخه سواری می‌تواند گزینه خوبی برای آنها باشد، البته اگر از داخل خیابان نباشد. استفاده از حمل و نقل عمومی به خصوص استفاده از وسایل برقی همچون مترو می‌تواند درصد ابتلا به انواع بیماری‌ها حاصل از دود اگزوز ماشین‌ها که نصیبتان می‌شود را بکاهد. برای اینکه به موقع به محل کار خود برسید، می‌توانید صبح‌ها کمی زودتر از خواب بیدار شوید، تا راحتر به کار خود برسید. «شما این را در نظر داشته باشید؛ استفاده از ماشین‌های شخصی علاوه بر اینکه با سلامت شما بازی می‌کند، می‌تواند ماهانه هزینه بسیار زیادی را بر شما متحمل کند. حتی کرایه ماشین‌های شخصی گاها چندین برابر وسایل حمل و نقل عمومی است. درست است که استفاده از ناوگان عمومی همچون مترو در بیشتر مواقع بسیار سخت و طاقت فرسا است. اما این را نیز باید در نظر گرفت سهولت دسترسی با مترو در شهرهای پرترافیک خیلی راحت‌تر از ماشین‌های شخصی بوده و مجبور نیستید که ساعت‌ها در ترافیک منتظر باز شدن راه‌ها باشید»
    با توجه به تحقیقات جدید، اگر شما در یک منطقه شهری شلوغ زندگی می‌کنید و یا اینکه مجبورید از وسیله نقلیه شخصی و تاکسی‌ها استفاده کنید، روش‌هایی برای کمتر قرار گرفتن در معرض دود اگزوزهای ماشین‌ها وجود دارد؛ ازجمله بستن پنجره‌های ماشین، روشن کردن تهویه مطبوع خودرو یا همان استفاده از دکمه  A / C در خودروها که به همین منظور طراحی شده است.  شاید با این روش‌ها نتوان بحران ترافیک پیش رو را حل کرد، اما لااقل کمتر در معرض این آلاینده‌های مرگبار قرار می‌گیرید.
    نکته: هیچگاه زمان عقب افتاده خود را با سرعت زیاد جبران نکنید، چرا که جان شما و همسفرانتان در اولویت قرار دارد.