پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ , Thursday 28 March 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 15823
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۹ آبان, ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۹
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    در بالکن خانه درخت نگین دار بکارید!

    این گیاه زیبا را می‌توانید در بالکن، پاسیو و حتی درون خانه به راحتی بکارید. این درختچه زیبا برای تبدیل شدن به بونسای هم بسیار عالی است! میوه‌های کوچک و براق کامکوات را روی درختی کوچک تصور کنید، خیره کننده می‌شود!

    به گزارش رامسرنوین به نقل از  بلاغ، شاید به نظر شما میوه‌های درخت عادی بیاید، اما از نظر من کامکوات میوه‌های عجیبی دارد! آن‌ها مانند پرتغال‌های کوچک هستند با پوسته‌ای چرمین و سفت. به نقل از فوت و فن طعم میوه‌ها فوق العاده است و عطر دل انگیزی هم دارند. یک برتری دیگر این میوه، برای افراد تنبل، نسبت به پرتقال، این است که میوه کامکوات نیاز به پوست کندن ندارد! این گیاه زیبا را می‌توانید در بالکن، پاسیو و حتی درون خانه به راحتی بکارید. این درختچه زیبا برای تبدیل شدن به بونسای هم بسیار عالی است! میوه‌های کوچک و براق کامکوات را روی درختی کوچک تصور کنید، خیره کننده می‌شود!

     

    درخت نگین دار بکارید!

     

    برای پرورش موفقیت آمیز این گیاه هم از شرایطی که برای پرورش پرتقال و دیگر مرکبات رعایت می‌کنید، پیروی کنید: زهکشی خوب، آبیاری و نور زیاد و کود دهی و تغذیه مناسب.

    شرایط رشد

    – نور

    کامکوات در مکانی روشن حتی با نور مستقیم به خوبی رشد می‌کند. در فصل تابستان گیاه را به بالکن یا پاسیویی آفتاب گیر منتقل کنید، جایی که گیاه بتواند مقدار زیادی نور خورشید دریافت کند و رشد خوبی داشته باشد. آفتاب کامل باعث رشد سالم و پویای گیاه می‌شود، از ابتلای گیاه به بیماری‌های قارچی جلوگیری می‌کند و شکوفه دهی را هم افزایش می‌دهد.

    – آبیاری

    هیچ گیاه مرکباتی خیسی خاک را دوست ندارد و کامکوات هم از این قاعده مستثنی نیست! این گیاه آبیاری منظم را دوست دارد. هیچ وقت اجازه ندهید خاک گیاه به طور کامل خشک شود و قبل از این حالت گیاه را آبیاری کنید. هر از گاهی سوراخ‌های زهکش گلدان را چک کنید تا بسته نشده باشند و اندازه‌شان هم مناسب باشد.

    – خاک

    هر خاک گلدان با کیفیتی برای کاشت کامکوات‌تان مناسب است. البته قبل از تهیه مواظب باشید که خاکی که خریداری می‌کنید ساختار مناسبی داشته باشد تا آب اضافی در خاک جمع نشود و زهکشی آن خوب باشد. می‌توانید به خاک مقداری شن و کود هم اضافه کنید.

    – کود دهی

    برای کود دهی گیاه کامکوات‌تان یک کود با کیفیت، مخصوص مرکبات تهیه کنید و گیاه را در ابتدای فصل رشد تغذیه کنید تا سالم و شاداب بماند و گل‌های بیشتر، و در نتیجه میوه بیشتری بدهد.

    تکثیر

    کامکوات به راحتی از طریق قلمه ساقه تکثیر می‌شود. در ابتدای فصل رشد به کمک چاقوی باغبانی یا چاقویی تیز قلمه‌ای از ساقه را جدا کنید و درون هورمون ریشه زنی قرار دهید تا شانس گرفتن قلمه بیشتر شود. چند گلدان کوچک حاوی خاکی خوب و با زهکشی مناسب تهیه کنید. می‌توانید از خاک مخصوص ریشه دهی هم استفاده کنید. قلمه‌ها را درون گلدان‌های کوچک بکارید و بعد آن‌ها را در مکانی گرم و روشن قرار دهید و منتظر بمانید تا رشد جدید را ببینید.

    چون ریشه‌هایی که از دانه کامکوات رشد می‌کنند ضعیف هستند، بهتر است برای تکثیر گیاه از روش کاشت دانه استفاده نکنید، چون احتمال موفقیت آن کمتر است. به هر حال اگر می‌خواهید از دانه برای تکثیر استفاده کنید، بهتر است از دانه‌های تازه استفاده کنید و آن‌ها را سریع بکارید.

    تعویض گلدان

    در سال‌های اول رشد گیاه، گلدان کامکوات را هر سال یا هر ۲ سال یک بار تعویض کنید. کامکوات در حالت بالغ تبدیل به درختی به ارتفاع ۱۵۰ تا ۱۸۰ سانتی متر می‌شود، البته میزان رشد درخت به هرس آن بستگی دارد. گیاه در سال‌های نخستین زندگی‌اش میوه تولید نمی‌کند و رشد آرامی هم دارد. برای تعویض گلدان، گیاه را با احتیاط از گلدان قبلیش خارج کنید. در این هنگام مواظب ریشه‌ها باشید. سپس آن را در گلدانی تنها یک سایز بزرگ‌تر از گلدان قبلی اش قرار دهید. اگر گیاه‌تان به اندازه‌ای بزرگ شده که برای تعویض گلدان آن با مشکل رو به رو می‌شوید، با احتیاط مقداری از خاک سطح گلدان را بردارید و به جای آن خاک تازه بریزید.