غار زینه‌گان بهشت فراموش شده ایلام

چاپ

به گزارش رامسرنوین به نقل از  بلاغ، ایلام سرزمینی بکر و زیبا با منابع و جاذبه‌های طبیعی فوق‌العاده است و در این مقاله قصد داریم به معرفی غار کمترشناخته شده طبیعی زینه‌گان بپرداریم؛ با ما به نقل از کجارو همراه باشید.

 

غار زینه گان؛ غار بهشت در ایلام

استان ایلام با داشتن سهم ۸۷ درصدی از مساحت خود به عنوان ذخیره گاهی از منابع طبیعی، یکی از استان‌های پیشرو در زمینه گردشگری و طبیعت‌گردی است که ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به یک مرکز گردشگری پربازدید دارد. رود‌ها و آبشار‌های فوق‌العاده زیبا، دره‌های شگفت‌انگیز، غار‌های بی‌نظیر، کوه‌های سر به فلک کشیده، اقلیم‌های متنوع آب و هوایی، سادگی هزار رنگ طبیعت وحشی، تلفیق فرهنگ و هنر و چشم انداز‌های سحرانگیز، ایلام را به شاهکاری بکر در ایران تبدیل کرده است. غار طبیعی زینه‌گان یکی از شگفتی‌های طبیعی این استان است که در دل دشت منطقه گرمسیری بخش صالح‌آباد از توابع شهرستان مهران قرار دارد و در این مقاله قصد داریم با این غار باشکوه بیشتر آشنا شویم و زیبایی‌های آن را به شما معرفی کنیم؛ در این سفر همراه ما باشید.

غار شگفت‌انگیز زینه گان در ۵ کیلومتری جنوب خاوری (شرقی) شهر صالح‌آباد و در فاصله ۵۲ کیلومتری شهر ایلام قرار گرفته است.

این غار روباز که بیش از یک کیلومتر طول دارد، دارای آب فراوان، دهلیز‌های آب‌گیر، قندیل‌های متعدد و آبچک‌های طبیعی و بسیار دیدنی است. هوای سرد و مطبوع داخلی غار هر فردی را شگفت‌زده می‌کند؛ زیرا منطقه صالح‌آباد در تابستان بیش از ۴۰ درجه گرما دارد و اختلاف هوای بیرون غار با درون آن تقریبا به ۲۰ تا ۳۰ درجه می‌رسد! تفاوت عجیب دمای هواى خنک این غار با بیرون آن به حدى است که این غار عنوان «غار بهشت» را به خود اختصاص داده است. میانه غار به شکلی است که گویی باران می‌بارد و بوی سبزه و گل‌ها در کنار نم باران در درون غار روح و تن را مدهوش می‌کند و حس سرزندگی را به انسان می‌بخشد.

شگفتی‌های این غار بی‌مثال و وصف‌نشدنی است و وجود سرخس‌ها، جلبک‌ها، گل‌ها و گیاهان خودروی داخل غار حتی رنگ سنگ‌ها و پیچ و خم‌های مهیج داخل غار، به همراه آب خنکى که در درون غار جریان دارد، از جذابیت‌های منحصر به فرد این غار به حساب می‌آید.

غار زینه‌گان بر اثر فرسایش توسط یک رودخانه کوچک در سالیان متمادی و طولانی به وجود آمده است، که ساختار هم‌اکنون و دالانی شکل آن با گذر زمان در داخل زمین به این صورت در آمده است و به همین منظور به آن غار روباز زینه‌گان گفته می‌شود.

این غار به عنوان یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری استان ایلام محسوب می‌شود که گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. همین‌طور غار زینه گان برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور هم معرفی شده است.

برای دسترسی به این غار زیبا حتما باید از افراد راهنما که این محل را به خوبی می‌شناسند، بهره برد که خوشبختانه ایلام دارای طبیعت‌گرد‌های بومی بسیار است و می‌توان از راهنمایی آنان برای رسیدن به این منطقه استفاده کرد.

همانطور که گفته شد، ایلام علاوه بر این غار، غار‌ها و طبیعت بکر و دست‌نخورده زیبای بسیاری دارد که هر کدام می‌تواند برای گردشگران و مسافران در فصل‌های مختلف سال دیدنی و جذاب باشد.

در حال حاضر می‌توان با سرمایه‌گذاری بیشتر بر روی این آثار طبیعی و بی‌بدیل که در بیشتر مناطق استان ایلام وجود دارد، زمینه اشتغال و توسعه مناطق محروم ایلام را ایجاد کرد و با فراهم کردن بستر‌های مناسب گردشگری توجه گردشگران را بیش از پیش به این مناطق جلب کرد.