پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ , Tuesday 16 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 15716
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۷ آبان, ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۹
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    رسانه هندی اعلام کرد

    بهانه جدید هند این بار درباره کیفیت گاز «فرزاد ب»/ مقامات ایران واکنش نشان دادند

    هند پس از چانه‌زنی در مورد قیمت گاز میدان گازی «فرزاد ب»، اکنون کیفیت این میدان گازی را بهانه جدید مطرح کرده است و مقامات ایرانی می‌گویند با این وضعیت دهلی‌نو در حال از دست دادن این پروژه است.

    خبرگزاری فارس: بهانه جدید هند این بار درباره کیفیت گاز «فرزاد ب»/ مقامات ایران واکنش نشان دادند

    به گزارش رامسرنوین به نقل از فارس، یک مقام وزارت نفت ایران گفت تهران از اینکه هند در مورد قیمت‌گذاری انعطاف‌پذیر نیست و در مورد کیفیت گاز ابراز نگرانی کرده، ناراحت است.

    درحالی‌که مقامات دولتی ایران گفته‌اند هند در آستانه از دست دادن مناقصه توسعه میدان گازی فرزاد ب است، مقامات وزارت نفت هند ضمن رد این موضوع، می گویند تمامی اینها بخشی از فرآیند مذاکره است.

    یک مقام ارشد وزارت نفت هند به دِ هیندو گفت: «آنها با روسیه و و با ما صحبت کرده‌اند…. و این دقیقا یک پیشنهاد جدید نیست. ما قبلا با ایرانی‌ها در مورد تمامی مسائل مربوط به فرزاد ب مذاکره کرده‌ایم. الان فقط موضوع تغییر چند عدد و برخی شرایط قرارداد در اینجا و آنجاست. از این رو وقتی این اتفاق می‌افتد، این به معنای پیشنهاد جدید نیست. مذاکرات همچنان ادامه دارد.»

    یک دیپلمات ارشد ایرانی که این مذاکرات را مدیریت می‌کند، گفت ایران از اینکه هند انعطاف‌پذیری در پیشنهادهایش برای میدان گازی فرزاد ب نشان نداده است، ناامید شده است و احتمالا توسعه این میدان را به دیگران، نظیر شرکت بزرگ روس‌نفت روسیه که پیشنهادهای بهتری دارد، بدهد.

    با توجه به نبود انعطاف‌پذیری از سوی هند در قیمت‌گذاری، ما انتخاب دیگری نداریم و هند به طور کامل پروژه فرزاد ب را از دست خواهد داد.

    مقام وزارت نفت هند توضیح داد که مذاکرات میان ایران و هند به معنای این است که پیشنهادها در تعدادی از عوامل نظیر مدت زمان قرارداد، عنصر استهلاک یا مالیات و پرداخت های مربوط به حق امتیاز به روز رسانی شده است.

    وی افزود: «مذاکرات همانقدر در حال انجام است که قبلا بود… و این بدان معنانیست که مذاکرات پایان یافته و یک مذاکرات جدید آغاز شده است.»

    وی گفت نگرانی اصلی طرف هندی در مورد میدان گازی فرزاد ب، کیفیت گاز است و اینکه آیا ارزش سرمایه گذاری دارد.

    «برای هر سرمایه‌گذاری برون‌مرزی، نرخ بازگشت داخلی بسیار مهم است…الزامات نرخ بازگشت داخلی باید رعایت شود و باید این موضوع در نظر گرفته شود که میدان گازی فرزاد ب، به علت جود گاز ترش، دیگر شرایط نظیر ناخالصی در گاز تولیدی، سخت‌ترین میدان گازی است.»