پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ , Friday 19 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 15687
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۷ آبان, ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    پیاده‌روی اربعین تجلی آمادگی جامعه جهانی برای ظهور حضرت حجت/ موکب‌هایی که مشتاقانه آماده پذیرایی از زائران هستند

    پیاده‌روی اربعین آمادگی جهانیان را برای ظهور حجت حق فراهم می‌کند و تا ظهور آن حضرت تداوم خواهد داشت.

    به گزارش رامسرنوین به نقل از  بلاغ، اربعین نقش مهمی‌ در فرهنگ شیعه دارد، از طرفی خاطره کربلا و عاشورا را تداعی می‌کند و از طرف دیگر پیوند مردم با قیام امام حسین(ع) را مستحکم‌تر و پنجره جدیدی از زیارت آن حضرت را برای عاشقان می‌گشاید تا اینکه به منشاء یک حرکت هدفمند و جهانی تبدیل شود.

    این حرکت رو به رشد که امروزه به مانور بزرگ دینی تبدیل شده در طول تاریخ نه تنها بی‌سابقه بوده است، بلکه خارج از هر منطق تحلیل‌گران اجتماعی و سیاسی دنیا می‌باشد که نمی‌توانند با هیچ معادله‌ای به پاسخی درست برسند و این حضور پرشور میلیونی را در آن بگنجانند.

    نه ناامنی، نه امکانات محدود برای استراحت و تغذیه و نه هیچ تهدیدی مانع زیارتشان نمی‌شود، این احساس حسینی که بعد از ۴۰ روز به تکامل و بلوغ می‌رسد و در میان استدلال‌های خشک عقلانی با احساسات ناب ایمانی همراه می‌شود تا از غرق شدن در دنیای مادیات به سمت کشتی نجات حرکت کند.

    در روز اربعین عاشقان صحنه‌گردان مراسم هستند عشقی که در قالب راه پیمایی شکوفا می‌شود و در عین حال آثار جهانی گسترده‌ای دارد که روح انسان‌های آزاده را نشانه گرفته و استثنایی قائل نیست، هر دین، مذهب و سرزمینی مفهوم این عشق را به زبانی درک می‌کند و هر چه مفاهیم عاشورا به شیوه بهتری ابراز شود، زمینه برای اقبال آزاد اندیشان جهان به سمت حقانیت اسلام بیشتر خواهد شد.

    جهانیانی که این روزها در دام تبلیغات ضد اسلامی ‌به سلطه گرفتار شدند با این چنین جنبش‌های مردمی‌چراغ نجاتی خواهند یافت و تبلیغ عملی فریاد آزادی بخش اسلام را نظاره خواهند کرد.

    حجت‌السلام سیدجلیل مرتضوی رئیس ستاد عتبات عالیات شهرستان آمل پیاده‌روی اربعین را سنت ارزشمندی دانست و اظهار کرد: برای زیارت اربعین و تاثیرات آن روایت‌های متعددی ذکر شده است که بعد از صدام به مرور زمان شکل دیگری گرفت و امروز بیش از ۲۰ میلیون جمعیت از عاشقان آن حضرت در این مراسم شرکت می‌کنند.

    وی زیارت اربعین را بیعتی مجدد با سالار شهیدان دانست و خاطرنشان کرد: بیعت مجدد که با نگاه امر به معروف سیدالشهدا و پرچم احقاق حق قیام امام حسین(ع) است عاشورای سرخ حسینی را امتداد می‌بخشد.

    پیاده‌روی اربعین تجلی آمادگی جامعه جهانی برای ظهور حضرت حجت

    امام جمعه آمل مراسم پیاده‌روی اربعین را مقدمات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در ظهور امام زمان(عج) خواند و تصریح کرد: این پیاده‌روی آمادگی جهانیان را برای ظهور حجت حق فراهم خواهد کرد و تا ظهور آن حضرت تداوم خواهد داشت.

    مرتضوی به سه موکب تشکیل شده ویژه شهرستان آمل در عراق برای پیاده‌روی اربعین اشاره کرد و افزود: مسئولین شهر، فرماندار و مردم کارهای آن را انجام می‌دهند تا به نحو احسن از زوار پذیرایی انجام شود.

    وی با اشاره به سفر اخیر خود به شهرهای نجف و کربلای معلی اظهار کرد: در این سفر از نزدیک موکب شهرستان آمل را مورد بررسی قرار دادیم و قرار بر این شد که با همکاری مسئولان این مراسم خوب برگزار شود.

    امام جمعه آمل در ادامه درباره موکب‌های شهرستان آمل تصریح کرد: موکب آقای رجبی در ورودی کربلا، یک موکب دیگر در کربلا و موکب اول در نجف است.

    مرتضوی ادامه داد: از همه مسئولان شهری برای همکاری در اجرای این کار بزرگ تشکر ویژه می‌کنم، در بحث تهیه غذا، امکانات پزشکی، اسکان و کارهای جانبی بسیاری در حال انجام است.

    وی با بیان اینکه این برنامه تا شب ۲۱ صفر ادامه دارد، افزود: موکب نجف با ۶ هزار متر وسعت و با ۲۵ میلیارد هزینه ساخت در اختیار مردم آمل قرار دارد.

    امام جمعه آمل با اشاره به اینکه بسیاری از مردم و صنعت‌گران شهر آمل برای برپایی موکب کمک کردند، اظهار کرد: باتوجه به اینکه هزینه‌ها بسیار زیاد است هر کسی نذورات نقدی و غیرنقدی دارد فرمانداری، سپاه و ستاد نماز جمعه تا پایان هفته نذورات را جمع‌آوری می‌کنند.

    مرتضوی با توجه به نیازمندی موکب‌های شهرستان آمل، یادآور شد: حدود ۶ هزار پتو نیاز است که تاکنون ۴ هزار پتو فراهم شده و برای ۲ هزار پتوی دیگر آن هزینه هر پتو مبلغ ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان است، موارد دیگر مورد نیاز نیز خرید و تهیه برنج و مواد اولیه غذایی است که ان‌شاءالله با یاری شما مردم تهیه می‌شود.

    وی به اهمیت سفر اربعین اشاره کرد و گفت: هر کسی می‌تواند از مردم آمل به این سفر برود چرا که این سفر از اهمیت زیادی برخوردار است.

    روح آزادگی در جوهره عاشورا موج می‌زند

    یکی از زائران این مسیر عشق در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: این نوع زیارت با عرض ارادت مخلصانه خاصی همراه است کسانی که یکبار به این سفر مقدس پا گذاشته باشند طعم آن را با هیچ زیارت دیگری نخواهند چشید.

    وی زیبایی زیارت امام حسین(ع) را با شور و حالِ عظیم زائران غیر قابل وصف خواند و بیان کرد: آیینه‌ای است که در برابر چشمان میلیون‌ها عاشق تصویری از نهضت آزادی نقش می‌بندد حسی که در هیچ جای دنیا وصف ناشدنی است.

    این زائر حسینی اربعین را نقطه آغاز تبلیغ آرمان کربلا دانست و اظهار کرد: روز پرشکوهی که از خون حسین(ع) زنده شده و غم ناشی از مصیبت بزرگ عاشورا را طی ۴۰ روز به تکامل می‌رساند و به این خاطر است که پیام‌های آن قیام بزرگ با این احساسات جمعی بهترین فرصت برای انتقال اهداف قیام عاشوراست.

    وی به سخن حضرت امام(ره) اشاره کرد و افزود: می‌فرمایند «و سید الشهدا را این گریه‌‏ها حفظ کرده است و مکتبش را، این مصیبت‌ها و داد و قال‌ها حفظ کرده؛ این سینه زنی‌ها و این دستجات، و عرض مى‌کنم اینها حفظ کرده. اگر فقط مقدّسى بود و توى اتاق و توى خانه می‌‏نشست براى خودش و هى زیارت عاشورا می‌‏خواند و تسبیح می‌گرداند، نمانده بود چیزى، باید پایش سینه بزنند، هر مکتبى تا پایش سینه زن نباشد، تا پایش گریه کن نباشد، تا پایش توى سر و سینه زدن نباشد، حفظ نمی‌‏شود. این‌ها اشتباه مى‌کنند، بچه ‏اند این‌ها!»(صحیفه امام/۸/۵۲۶)

    محبت به حسین(ع) هویت ماست

    این زائر آملی به بیان خاطره‌هایش از این سفر پرداخت و خاطرنشان کرد: حضور جوانان و پیران زیادی که عاشقانه با دل و جوان از زائران پذیرایی می‌کنند وصف‌ناشدنی است، شور و هیجانی که برای خدمت‌گزاری از زائران حسینی سبقت می‌گیرند و بر روی موکب‌های خود شعار‌های عاشورایی نصب می‌کنند مثلا بر موکبی نوشته جالبی بود که بسیار نظرم را جلب کرد نوشته شده بود(حب الحسین هویتنا و خدمه زوار الحسین شرف لنا) محبت به امام حسین(ع) هویت ماست و خدمت به زوار آن حضرت مایه شرافت ماست.

    وی حضورش در راهپیمایی به رغم مشقت‌هایش، از شیرین‌ترین ایام عمر خود دانست و اظهار کرد: طعم این زیارت از ذائقه هیچ زائری زدوده نخواهد شد خاکی که قدسیان عالم بر آن بوسه می‌زنند این زیارت پنجره جدیدی به سوی انسان باز می‌کند تا عاشورا را با جان و دل درک کنیم.

    این بانوی زائر از حال و هوای مسیر راه گفت و عنوان کرد: در طول راه و از همه موکب‌ها، نوای مداحی و عزاداری پخش می‌شود، اما این بار که می‌شنیدم بسیار سوزناک و دلنشین به نظرم می‌آمد و محتوای پخته و احساسی عمیق داشتند.

    وی حماسه اربعین را نمایشگاهی عظیم بیان کرد و افزود: ظرفیت بی‌پایانی که به برکت خون امام حسین(ع) حیات یافته و واکنشی چنین عظیم حاصل شده است که این همدلی و دلدادگی را در جهان بی‌نظیر می‌کند و روح ظلم ستیزی را با حماسۀ جوان‌مردانه یادآور می‌شود.

    این بانوی جوان آملی ضعف مدیریت و عدم سازماندهی مناسب از این ظرفیت بی‌پایان را خلع بزرگی برای جهان اسلام خواند و اظهار کرد: اگر این سیل جمعیت، تعلیم کافی ببینند و سازماندهی و مدیریت درستی شوند، تمام فرقه‌های تکفیری را نابود خواهند کرد و هیچ ظلمی‌توان ایستادگی با آنها را نخواهد داشت.

    به گزارش بلاغ، اربعین زنگ بزرگی برای بیداری جهانیان است تا دنیا را از خواب رفتگی نجات دهد و در این بین نه فقط شیعیان و محبان اهل بیت علیهم‌السلام بلکه جامعه جهانی را آماده ظهور حجت حق کند حضرت می‌کند خوشا به سعادت آنانی که قدم‌هایشان بر این خاک قدسی گواه پاکی شان خواهد شد و سعادت همراهشان بود تا چشم‌هایشان حسرت دیدار را به جان نخرد.