پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ , Thursday 25 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 15683
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۷ آبان, ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    گزارشی از سفر به سرزمین نور

    موکب محمودآباد و نور در کربلا برپا شد/ تقابل شوق و حسرت محمودآبادی‌ها در سفر اربعین امسال

    پیاده‌روی ایام اربعین که همه ساله با حضور شیعیان و دلدادگان به امام حسین(ع) در این ایام انجام می‌شود، امسال با استقرار موکب مشترک شهرهای محمودآباد و نور حال و هوای خاصی پیدا می‌کند.

    به گزارش  رامسرنوین به نقل از بلاغ، سال‌های سال است که پیاده‌روی به سمت کربلای معلی در ایام اربعین از سراسر کشور عراق و همچنین شهرهای مختلف کشورمان صورت می‌گیرد، اما چند سالی است که این پیاده‌روی رنگ و بوی دیگری گرفته و با استقبال غیرقابل وصفی در میان مردم جهان، به‌ویژه هموطنان‌مان مواجه شده است، به طوری که سال گذشته شاهد پیاده‌روی میلیون‌ها نفر در مسیرهای منتهی به کربلا و حضور آنان در اربعین حسینی در جوار بارگاه ملکوتی امام حسین(ع) و باب‌الحوائج، اباالفضل العباس بودیم.

    استان مازندران به عنوان دیار علویان نیز همه ساله عشق و دلدادگی خود را به سید الشهدا(ع) نشان داده و مردم ولایتمدار طبرستان هم نوا با عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب کبری(س) از شهرهای مختلف خود را مهیای سفر به عراق می‌کنند تا در اجتماع بزرگ اربعین در مسیر پیاده‌روی نجف تا کربلا حضور پیدا کنند.

    بیان شور و حالی وصف ناشدنی مردم متدین و حسینی شهرستان محمودآباد در این ایام خالی از لطف نیست و تلاش می‌کنیم در این گزارش به گوشه‌ای از این حال و هوا بپردازیم.

    شهرستان محمودآباد به عنوان یکی از شهرهای ساحلی مازندران با تقدیم ۴۲۹ شهید در دوران انقلاب، دفاع مقدس و دفاع از حرم، عشق و دلدادگی خود را به فرزندان مولای متقیان امام علی(ع) نشان داده است و در ایام اربعین امسال نیز دست به یک کار بزرگی زده تا بتواند پذیرای زائران حسینی در کربلا باشد.

    بر همین اساس موکبی مشترک توسط خیران محمودآباد و نور در شهر کربلا بنا شده است و در روزهای گذشته نیز وسایل و مایحتاج پذیرایی و اسکان زائران توسط چند دستگاه کامیون عازم کشور عراق شدند تا امسال این دو شهرستان نیز افتخار میزبانی از عزاداران حسینی را به دست آورند.

    اما عاشقان و دلباختگان به ساحت مقدس آل‌الله از روزهای گذشته در تب و تاب بستن بار سفر به نجف و کربلا، سامرا و کاظمین بودند و همه در تلاش هستند تا در ایام اربعین خود را به سرزمین کربلا، قطعه‌ای از بهشت خدا برسانند تا نامشان امسال در فهرست زائران اباعبدالله الحسین قرار گیرد.

    جعفر حسنی یکی از کسانی است که سر از پا نمی‌شناسد برای آغاز سفر به کربلای معلی چرا که برای اولین بار به این سفر معنوی اعزام می‌شود.

    وی در گفت‌وگو با خبرنگار ما به بیان احساس خود در آستانه سفر به کربلا اظهار کرد: شاید بیان احساس من در این روزها در قالب کلمات و جملات نگنجد اما اشتیاق این سفر را تاکنون تجربه نکردم و لحظه شماری می‌کنم تا بتوانم در جمع شیعیان حضرت سیدالشهدا(ع) در پیاده‌روی اربعین باشم.

    حسنی گفت: سال‌های گذشته وقتی شور و حال مردم را در پیاده‌روی اربعین از قاب تلویزیون به نظاره می‌نشستم، آه و حسرتی تمام وجودم را فرا می‌گرفت تا اینکه امسال با عنایت خود حضرت توانستم توفیق زیارت نجف و کربلا را به دست آورم.

    این زائر کربلای حسینی در پاسخ به این سوال که مشقت‌های زیاد حضور در اجتماع اربعین و پیاده‌روی نجف تا کربلا چه می‌کند، بیان کرد: جان‌ها فدای حضرت زینب(س) که همه این مشقت‌ها را به عشق دیدن برادر تحمل کرد و این شاید کمترین کار ما باشد که بخواهیم هم نوا با اسوه صبر و مقاومت مسیر نجف تا کربلا را طی کنیم که در واقع این سختی‌ها “اهلا من العسل” است.

    اجتماع بزرگ اربعین حسینی جدای از مسئله مذهبی به یک کنگره سیاسی جهان اسلام تبدیل شده است تا به اتحاد بیشتر میان مسلمانان کمک کند.

    این مسئله را در بیانات رهبر معظم انقلاب به خوبی می‌توان دریافت که می‌فرماید: “مسأله آمدن بر سر مزار سیدالشهدا(ع)، در حقیقت امتداد حرکت عاشورا بود، با این کار خواستند به پیروان حسین‌بن علی(ع) و دوستان خاندان پیغمبر و مسلمانانی که تحت تأثیر این حادثه قرار گرفته بودند تفهیم کنند، این حادثه تمام نشد؛ مسأله با کشته شدن، دفن کردن و اسارت گرفتن و بعد رها کردن اسیران خاتمه پیدا نکرد؛ مسأله ادامه دارد.

    به شیعیان یاد دادند اینجا محل اجتماع شماست؛ اینجا میعاد بزرگی است که با جمع شدن در این میعاد، هدف جامعه شیعی و هدف بزرگ اسلامی جامعه مسلمین را باید به یاد هم بیاورید، تشکیل نظام اسلامی و تلاش در راه آن حتی در حد شهادت، آن هم با آن وضع! این چیزی است که باید از یاد مسلمانان نمی‌رفت و خاطره آن برای همیشه زنده می‌ماند، آمدن خاندان پیغمبر، امام سجاد(ع) و زینب کبری(س) به کربلا در اربعین به این مقصود بود”.

    محمد رضازاده یکی از زائرانی است که چهار سال در پیاده‌روی اربعین شرکت کرده است و از او درباره حال و هوای معنوی این سفر سوال پرسیدیم.

    وی اظهار کرد: هر کسی که یک بار در این مراسم بی‌نظیر معنوی شرکت کند، پس از پایان سفر برای سال آینده و حضور مجدد در این اجتماع بزرگ جهان اسلام لحظه شماری می‌کند.

    رضازاده گفت: روح معنوی و اخلاص در بین زائران و همچنین شعیان عراق که در قالب موکب‌ها به پذیرایی مهمانان امام حسین(ع) مشغول هستند و همچنین حضور مواکب ایرانی در مسیر نجف به کربلا و سایر مسیرهای منتهی به کربلا، صحنه‌های زیبا و ماندگاری را در تاریخ شیعه رقم می‌زند.

    این زائر سرزمین عاشقی، کربلای معلی با بیان اینکه مردم محمودآباد در شهر و روستاها هر سال بیش از سال‌های گذشته شور و شوق سفر به کربلا را دارند، خاطرنشان کرد: تمرین اتحاد و یکدلی و دوری از هرگونه غرور و خودخواهی در بین زائران و خادمان در این سفر به خوبی دیده می‌شود.

    امسال با توجه به استقرار دفتر کنسولگری موقت عراق در مازندران، خوشبختانه صدور روادید کشور عراق از سهولت بیشتری نسبت به سال‌های گذشته برخوردار است و مردم در کمتر از سه روز ویزای کشور عراق را در دست خواهند داشت.

    علی کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با تقدیر از ابتکار خوب حج و زیارت مازندران در استقرار دفتر موقت کنسولگری عراق در استان بیان کرد: این کار در سهولت صدور روادید کمک شایانی کرده است و امسال بهتر از سال‌های قبل توانستیم ویزا برای حضور در کربلا را به دست آوریم.

    اما برخی از شهروندان محمودآبادی هستند که همچنان حسرت حضور در جمع زائران اربعین حسینی را در دل دارند که به سراغ یکی از این شهروندان رفتیم تا حس و حال این ایام را از زبان او بشنویم.

    این شهروند جامانده از سفر اربعین که با حالتی گریان در مورد اربعین با ما سخن می‌گفت با اشاره به اینکه بیماری اجازه حضور وی را در اجتماع اربعین نمی‌دهد، اظهار کرد: تنها خواسته من از خدا این است تا بتوانم یک بار در این سفر پرشور و شعور شرکت کنم اما همه این سال‌ها حسرت حضور داشتم و با چشمانی اشک بار از طریق تلویزیون حضور مردم را نظاره می‌کردم.

    وی افزود: بسیاری از بستگان و دوستانم در این سفر شرکت می‌کنند و از همه آن ها خواستم تا برایم دعا کنند تا امام حسین(ع) نیز مرا بطلبد و یکبار هم شده قبل از پایان عمرم بتوانم حرم امامان معصوم را در عراق زیارت کنم.

    به گزارش بلاغ، شوق سفر به کربلا در ایام اربعین در بین مردم کشورمان بیش از ایام دیگر سال، نمود پیدا می‌کند و این اجتماع بزرگ فرصت مناسبی برای ایجاد وحدت بیشتر بین شیعیان جهان و بهره برداری مناسب فرهنگی و سیاسی برای نشان دادن یکپارچگی جهان اسلام در سایه حضور شیعیان تمامی کشورهای دنیا در صفی واحد است.