پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ , Wednesday 17 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 15679
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۷ آبان, ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۴
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    ایثار و فداکاری آتش‌نشانان ضامن آرامش شهروندان/ نگاهی به تلاش‌ها و اقدامات آتش‌نشانی آمل در ارائه خدمات

    سایه فداکاری آتش‌نشانان همیشه مایه آرامش بوده است و زمانی به قدرت این دست‌های ایثاگر پی‌ خواهیم برد که مشکلی در محل زندگی‌مان پیش بیاید تا جان‌فشانی‌شان را از نزدیک ببینیم.

    به گزارش رامسرنوین به نقل از  بلاغ، آتش‌سوزی در دنیا سابقه‌ای به اندازه تاریخ کشف آتش توسط انسان دارد از زمانی که آتش را درک کرد همواره در ابتلای آسیب‌های ناشی از آن بوده است.

    در ایران نخستین شهری که به سازمان آتش‌نشانی مجهز شد، تبریز بود و برج آتش‌نشانی از یادگارهای آن دوران است که توسط روس‌ها در حدود یکصد‌و‌پنجاه سال پیش ساخته شد.

    شهرستان آمل در سال ۱۳۴۹ صاحب واحد آتش‌نشانی با ۱۲ مأمور شد که یک دستگاه شورولت مدل ۵۷ تنها وسیله خاموش‌کننده حریقی بود که در اختیار داشت اما بعدها تجهیزات و دستگاه‌های بیشتری در اختیار آتش‌نشانان قرار گرفت.

    ایمنی و آرامش جامعه زیر سایه فداکاری آتش‌نشانان

    با پیشرفت تکنولوژی بیشتر به حضور آتش‌نشانان و به‌روز رساندن تجهیزات و امکانات آنان نیازمند می‌شویم، به تناسب استاندارد‌های بین‌المللی به ازای هر ۵۰ هزار نفر یک ایستگاه آتش‌نشانی مورد نیاز است.

    سایه فداکاری آتش‌نشانان همیشه مایه آرامش بوده است و زمانی به قدرت این دست‌های ایثاگر پی‌ خواهیم برد که مشکلی در محل زندگی‌مان پیش بیاید تا جان‌فشانی‌شان را از نزدیک ببینیم.

    نگاهی به خدمات آتش‌نشانی آمل

    حسین نذیری مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری آمل از یک هزار و ۲۵۹ مورد عملیات آتش‌نشانی در ۶ ماه اول سال ۹۶ اشاره کرد و گفت: آتش‌نشانان ۶۷۰ مورد عملیات امداد و نجات و ۵۸۹ مورد عملیات اطفای آتش انجام دادند.

    وی بیشترین عملیات اطفای آتش را در مرداده ماه با ۱۶۵ مورد دانست و اظهار کرد: در فروردین ۴۸ مورد، اردیبهشت ۵۰ مورد، خرداد ۷۲ مورد، تیر ۹۰ مورد، شهریور ۱۶۴ مورد بوده است.

    مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی شهرستان آمل بیشترین تعداد عملیات امداد را ۱۲۹ مورد در اردیبهشت امسال عنوان کرد و افزود: فروردین ۱۰۱ مورد، خرداد ۱۱۸ مورد، تیر ۱۱۷ مورد، مرداد ۹۸ مورد و شهریور ۱۰۷ مورد بود.

    وی با اشاره به آموزش ۳ هزار و ۲۳۳ دانش‌آموز خاطرنشان کرد: آموزش نکات ایمنی و اطفای حریق در ۳۰ مدرسه در شهرستان آمل انجام گرفت و همچنین به آموزش پرسنل شهرک صنعتی، بیمارستان امام علی(ع) شرکت زربال، پرسنل شهرداری امامزاده عبدالله(ع) و آموزش در مساجد و تکایا پرداخته شد تا از آسیب‌های وارد در شرایط وجود بحران کاسته شود.

    نذیری از صدور ۳۵۳ پرورانه ساختمانی از سوی واحد آموزش و پیشگیری آتش‌نشانی خبر داد و تصریح کرد: ۲۳۷ پایان کار ساختمان صادر شده است.

    وی از آموزش و به‌روز‌ رسانی نیروهای آتش‌نشانی گفت و بیان کرد: برگزاری دورهای آموزش در استخر، غواصی، آبندان و دریا برای ۱۶ آتش‌نشان در ۶ ماه نخست امسال انجام گرفت.

    مجید شاهزاده زیدی یکی از آتش‌نشانان پرتلاش آملی با اشاره به اینکه ماموریت‌های امداد و نجات سخت‌ترین ماموریت‌ها است اظهار کرد: وقتی می‌بینیم عده‌ای با سهل‌انگاری دچار آسیب می‌شوند و یا هنگام درآوردن مصدومان با حال وخیم که گاهی جوان هستند در روحیه ما تاثیر بدی دارد و تا چند روز تصاویر حادثه در ذهن ما باقی می‌ماند.

    تلخ‌ترین خاطره

    وی در ادامه به سخت‌ترین ماموریتی که انجام داد اشاره کرد و گفت: سخت‌ترین ماموریتیم سال ۸۷ آتش‌سوزی وسیع منزلی در خیابان ۱۴ معصوم و آتش‌سوزی شرکت پر سفید که حریق اولیه هرچند سه الی چهار ساعت ساعت طول کشید اما به علت نشت گاز آمونیاک و امکان انتشار آن که تمام منطقه را دچار مسمومیت می‌کرد با تجهیزات کامل دو روز در منطقه ماندیم.

    آتش‌نشان آملی افزود: حادثه‌ای که برای خانواده هوشیار در سال ۸۴ رخ داد نیز واقعا دردناک بود و در این سانحه چهار نفر از یک خانواده بر اثر گاز گرفتگی جانشان را از دست دادند.

    آتش‌نشان سازمان آتش‌نشانی آمل با بیان اینکه در این کار خانواده‌ام مشوق هستند و همسرم خیلی با من همکاری می‌کند، یادآور شد: روال کاری ما عموما این‌طور است که در سه شیفت ۲۴ ساعت کار می‌کنیم و ۴۸ ساعت در مرخصی هستیم و ۲۴ ساعت اول را باید در شهر باشیم و گاهی شده ۵۰ ساعت در سر کار باشیم، ندیدن خانواده هرچند مشکل است اما همسرم شرایطم را می‌سنجند و با من همکاری می‌ کند.

    آتش‌نشان بودن شجاعت و قلب بزرگ می‌خواهد

    شاهزاده زیدی با عنوان اینکه آتش‌نشان بودن شجاعت و قلب بزرگ می‌خواهد تا بتوانی در میان آتش به‌روی و شخصی را نجات دهی، تصریح کرد: آتش‌نشان باید همیشه خطر کند، جوانی که بر اثر بی‌احتیاطی جان خود را از دست می‌دهد باید دست‌هایت را آغشته به خونش کنی تا او را بیرون بیاوری تحمل اتفاقاتی از این قبیل قلب بزرگی می‌خواهد.

    وی به خاطرات تلخ و شیرین کار آتش‌نشانی اشاره کرد و گفت: حادثه‌ای سال‌ها پیش در جاده قدیم آمل به بابل اتفاق افتاد که دو خواهر جان خود را از دست دادند هر وقت از این مسیر عبور می‌کنم یاد خاطره تلخ آن روز می‌افتم و اتفاق‌های دیگر که فراموش شدنی نیست، البته اتفاق‌های خوب هم داریم حس خوب ماموریت‌های ما، تشکر مردم است و حس بهتر اینکه بعضی افراد فوش و کتک می‌زنند و بعد از اتمام ماوریت از ما تشکر و عذرخواهی می‌کنند.

    این آتش‌نشان جوان با اشاره به اینکه ارتباط بین اعضای گروهش دلی است، خاطرنشان کرد: ما رئیس و مرئوس نداریم و همه با هم همکاری می‌کنیم و در حین عملیات به این توجه نمی‌کنیم که من رئیس هستم چرا زیر دست من از من می‌خواهد کاری انجام دهم.

    وی در پایان سخنان خود نگاه برخی مردم به آتش‌نشانان را نادرست دانست و افزود: در هنگام کار برخی افراد به ما دشنام می‌دهند و گاهی ما را کتک می‌زنند و باعث اختلال در کار ما می‌شوند هرچند ما باید با خونسردی برخورد کنیم و جز ماموریت‌های خسته کننده ما می‌شود، البته مزاحم تلفنی‌ها هم هستند که ما را دچار مشکل می‌کنند و این روزها بخاطر شمارگیر کم‌تر شد.

    توصیه‌های ایمنی در فصل سرما

    نامدار بابایی روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی شهرستان آمل با بیان شروع فصل سرما به توصیه‌های ایمنی دراین فصل اشاره کرد و گفت: بسته شدن روزنه‌های منازل، تبادل اکسیژن و جابه‌جایی هوا در محیط منازل کمتر اتفاق می‌افتد و همین باعث می‌شود فشار هوای داخل و خارج از اتاق متفاوت باشد که این دو عامل می‌تواند در کنار عوامل نقص فنی وسایل گاز سوز باعث انتشار گاز منواکسید کربن در محیط‌های بسته شوند.

    وی اولین و مهم‌ترین عاملی که می‌تواند گاز منوکسیدکربن را در محیط منتشر کند نقص وسایل گازسوز دانست و اظهار کرد: هرگاه اکسیژن هوا کم باشد گاز مونوکسیدکربن جایگزین آن خواهد بود، بنابراین باید از وسایل گرمایشی استاندارد استفاده شود و پیش از رسیدن فصل سرما همه وسایل گرمایشی را سرویس کرد تا با کمترین مشکل در فصل سرما مواجه شویم.

    روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی شهرستان آمل خاطرنشان کرد: شهروندان از گازگرفتگی با گاز منوکسیدکربن هیچ کجا در امان نخواهند بود، چرا که در هر فضایی که از گاز شهری، گاز مایع و نفت برای گرمایش استفاده می‌شود، خطر وجود دارد و هر چه فضا کوچکتر باشد، به‌خاطر وجود اکسیژن کمتر، احتمال خطر افزایش می‌یابد.

    وی گاز طبیعی را ایمن‌ترین سوخت‌ در میان سوخت‌های فسیلی در دنیا دانست و عنوان کرد: این گاز از متان تشکیل شده است و به طور طبیعی بی‌رنگ و بی‌بوست، اما برای امنیت بیشتر کمی ‌بو به آن افزوده می‌شود، بویی شبیه به تخم مرغ گندیده یا سولفور تا به هنگام نشت گاز به راحتی بتوان آن را تشخیص داد.

    بابایی به نشت گاز در فضای اتاق‌ اشاره کرد و ادامه داد: زمانی که گاز در هوا منتشر شود با هوا ترکیب شده و می‌تواند در صورت رسیدن به شعله آتش یا یک منبع قابل اشتغال آتش گیرد، گاز طبیعی به هیچ وجه سمی ‌نیست، اما در صورتی که به مقدار زیاد در فضایی بسته جمع شود اکسیژن هوا را از میان برده و موجب بی‌هوشی می‌شود.

    وی در پایان به شهروندان توصیه کرد: در مواقع احساس خطر شیر اصلی گاز را ببندند و سریعاً با شماره ۱۲۵ سازمان آتش‌نشانی تماس حاصل کنند و اگر بوی بسیار شدید گاز و یا بو و صدای نشت گاز را شنیدند، یا متوجه ترکیدگی و یا شکستگی یک لوله گاز شدند فوراً محل را ترک کنند.

    جلوه ایثار

    آتش‌نشانی و سر و کار داشتن با آتش دل و جرات می‌خواهد، مرد میدان باید سوز و گداز آتش را تحمل کند، از حریق نترسد و مثل شیر خود را به میدان معرکه نزدیک کند تا بتواند جان افراد را نجات دهد این‌گونه فداکاری، مختص بعضی افراد است و همه نمی‌توانند این‌چنین ایثارگر باشند.

    این شغل استرس‌ها و خطرهای زیادی دارد هرلحظه شخص آماده مواجه شدن با خطر است و با دل و جان آن را پذیرفته و خطرات آن را می‌داند.

    آتش‌نشانان باید همیشه آماده به خدمت باشند و چه بسیار لذت بخش است آتشی که خاموش می‌کنند و جان عزیزی را نجات می‌دهند