پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ , Wednesday 17 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 15481
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۵ آبان, ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت وگو با تسنیم:

    دولت برای خروج از رکود و جذب سرمایه خارجی کاری نکرده است

    عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت برای خروج از رکود و جذب سرمایه خارجی برای ایجاد اشتغال اقدامی انجام نداده است گفت: تمام امید دولت این است که با برداشت ۱.۵میلیارد دلاری بتواند اشتغال ایجاد کند.

    بیکاری

    به گزارش رامسرنوین به نقل از تسنیم، محمد حسینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلام، در گفت وگو با  درباره وضعیت بیکاری در کشورگفت: در حال حاضر بیکاری تنها دغدغه دولت نیست، بلکه دغدغه نظام، مقام معظم رهبری و مردم است. متأسفانه امروز در اکثر خانواده ها یک جوان بیکار وجود دارد که در راستای این بیکاری با مشکل معیشت روبرو هستند.

    وی با بیان اینکه دولت مجری اجرای برنامه ها است گفت:یکی از برنامه های دولت ایجاد ۱میلیون شغل است که در صورت تحقق علاوه بر اینکه نرخ بیکاری در این سطح باقی می ماند و بیشتر از این نمی شود، شاید اقدامی در جهت کاهش نرخ بیکاری باشد.

    حسینی بیان کرد: در بررسی ایجاد اشتغال از سوی دولت از یک طرف نوع سیاست ها و مباحث منابع درآمد را داریم که به مشکلات خاص اقتصادی  واقف هستیم. درآمدهای دولت طبق آنچه پیش بینی کرده بود پیش نرفت و بین ۶۰تا۷۰درصد در ۶ماه اول سال محقق شده است. به همین دلیل قضاوت در حال حاضر در زمینه ایجاد شغل بسیار زود هنگام است. برای ایجاد یک شغل نیازمند یک سرمایه گذاری قابل قبولی هستیم که یک شب امکان پذیر نیست.

    وی  گفت: قرار بود با استفاده از سیاست بهره وری و جذب سرمایه گذاری خارجی بخشی از اشتغال ایجاد شود، دولت درباره این دو مورد در این مدت اقدام موثری انجام نداده است  و زیرساخت های لازم انجام نشده  است.

    حسینی ادامه اد: درباره خروج از رکود به گونه ای که ظرفیت اسمی کارخانجات را گسترش دهیم تا بخشی از مشکلات حل شود نیز اقدامی صورت نگرفته است، با اجرای مصوبات کارگروه اقتصاد مقاومتی و بحث تسهیلاتی که در کارگروه رونق داده شده است،اتفاق های نسبتاً خوبی رخ داده است که  در زمینه کارگاه های کوچک و متوسط است. ولی برای کارگاه های بزرگ مشکلات عدیده ای را داریم که هنوز در کشور برطرف نشده است.

    عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی دررابطه با اشتغال خانگی و خرد گفت: متولی ایجاد مشاغل خانگی و خرد وزارت تعاون است. همه امید دولت این است که با مصوب کردن لایحه ۱٫۵میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی بتواند یک حرکت قابل قبولی را انجام دهد تا حدودی اشتغال ایجاد شود.

    وی در تحلیل برداشت ۱٫۵میلیارد دلاری ازصندوق توسعه ملی گفت:دولت اگر بتواند بازار صادرات  و قیمت تمام شده را تا حدی  کنترل کند و در حوزه کشاورزی و دامپروری و صنایع وابسته به آن و همچنین صنایع دستی و گردشگری می تواند موفق عمل کند.

    عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه صنعت گردشگری و توریسم ظرفیت ایجاد اشتغال را دارد گفت:امروز احساس می کنیم که زیرساخت های لازم در حوزه ITفراهم است و امروز جوانان مهندس کامیپوتربیکار کمتر از سایر رشته ها داریم. امیدواریم با استفاده از صنعت گردشگری شغلی را برای تحصیل کرده ها ایجاد کنیم.

    وی با اشاره به تبصره ۱۸قانون بودجه سال ۹۶ و برخی احکام برنامه ششم توسعه گفت:طبق این قوانین دولت باید بحث اشتغال فراگیر را دنبال کند و در هفته های آینده جزئیات آن را دنبال خواهیم کرد.