پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ , Thursday 25 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 15015
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۲۹ مهر, ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار > اخبار شهرستان رامسر > خبر برگزیده > ویژه ها
  •   

    فرماندار رامسر اظهار کرد:

    زباله معضل بزرگ غرب مازندران است

    محمد آزاد در گفت و گو با رامسر نوین گفت: مشکل زباله در استانهای شمالی به سالهای گذشته برمیگردد و در شهرستان رامسر در سال ۱۳۷۷ محل دپوی زباله ساحل دریا بود که باعث معضلات زیست محیطی برای مردم و آلودگی آب دریا شده بود.

    به گزارش رامسرنوین، محمد آزاد در گفت و گو با رامسر نوین گفت: مشکل زباله در استانهای شمالی به سالهای گذشته برمیگردد و در شهرستان رامسر در سال ۱۳۷۷ محل دپوی زباله ساحل دریا بود که باعث معضلات زیست محیطی برای مردم و آلودگی آب دریا شده بود.

    وی افزود: با تصمیم مسئولان شهرستانی زباله به کلاکولی جواهرده حمل میشود و ساماندهی ورودی زباله و سایت در نظر گرفته شده با یکدیگر همخوانی ندارد.

    وی تصریح کرد: در سالهای اخیر تصمیماتی در جهت احداث کارخانه زباله سوز کمپوست و تفکیک زباله از مبدا انجام شد و در بخش تفکیک زباله از مبدا در مناطقی از حوزه شهری در حال انجام است.

    آزاد گفت: روزانه باید ۳۰۰ تن زباله تامین شود تا روند کار کارخانه زباله سوز اجرایی شده و در این شهر حداکثر زباله در ایام تعطیلات که بیشترین حجم را دارد روزانه به ۱۰۰ تن میرسد و ۲۰۰ تن زباله کم داریم که باید از شهرهای همجوار تهیه کنیم.

    آزاد گفت: رامسر دارای شرایط خاص جغرافیایی نظیر نزدیکی کوه به دریا جنگلهای بکر بوده و بعلت عدم وجود کمربندی اگر زباله از شهرهای مجاور در این شهر ترانزیت شود شایسته رامسر نیست.

    وی افزود: متولیان امر باید برای ۱۰۰ تن زباله رامسر برنامه ریزی کرده و مکانی در این شهر تهیه شود تا زباله بصورت زباله سوز یا کمپوست در بیاید.

    فرماندار رامسر گفت: مردم در حوزه شهری و روستایی در بخش تفکیک زباله کمک کنند و بسترهای لازم از سوی شهرداریها، دهیاریها و محیط زیست فراهم شود تا شرکتهایی در بخش تفکیک زباله بصورت عملیاتی فعالیت کنند‌.

    وی تصریح کرد: از وضع کنونی زباله در رامسر رنج میبرم و پیگیریهای زیادی انجام شد که به نتیجه نهایی نرسیدیم و تفکیک در محل سایت زباله بصورت ناقص انجام می شود.

    به گزارش رامسر نوین شهرستان رامسر با داشتن جنگلهای بکر و سواحل زیبا سالیانه پذیرای میلیونها گردشگر خارجی و ایرانی بوده و در بیشتر نقاط سواحل و جنگلها با انبوهی از زباله های ریخته شده در دل طبیعت مواجه هستیم که چهره زیبای شهر توریستی گردشگری را به زباله دانی پر از آلودگی تبدیل می کند.

    در بازدید اخیر مسئولان از سایت زباله اشکته چال در جواهرده رامسر عنوان شد که سایت از حد ظرفیت واقعی خود پر شده و دیگر جایی برای انباشت زباله وجود ندارد.

    بر اثر پر شدن سایت زباله در اشکته چال و با وجود بارش های باران شیرابه های زباله که به گفته متخصصان ۲۰ نوع سرطان تولید میکنند از دل جنگل به رودخانه صفارود و دریا رها میشود که هنوز با وجود این معضل بزرگ زیست محیطی اقدامی از سوی مسئولان انجام نشده است.

    در فصل تابستان و ایام تعطیلات اگر از جاده جواهرده یا جنت رودبار گذر کنید با انبوهی از زباله های رها شده در دل طبیعت برخورد خواهید کرد که تا به امروز حتی یک سطل زباله در مسیرهای ییلاقی قرار داده نشده و باعث میشود گردشگران زباله ها را در مکانهای نامناسب رها کنند.

    در سالهای اخیر جلسات زیادی جهت خرید دستگاه زباله سوز برای شهرستانهای رامسر تنکابن و عباس آباد برگزار شد که تا به امروز هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

    اختلاف نظرهای مختلف بین مسئولان غرب مازندران در جهت انتخاب مکان زباله سوز و عدم وجود نقدینگی جهت خرید دستگاه زباله سوز باعث مشکلات فراوانی در این بخش شده که به نتیجه نهایی نرسیده است.

    رامسر شهری با مشکلات زیر ساختی فراوان بوده و در سالهای اخیر مسئولان کشوری و استانی بودجه مناسبی جهت حل مشکلات اساسی این شهر تخصیص نداده اند که باعث شده مشکلات روز به روز بیشتر شود.

    مسئولان عروس شهرهای ایران را با انبوهی از زباله به حال خود رها کرده اند و روز به روز به حجم زباله اضافه شده که بسیار ناخوشایند است.

    از سوی دیگر عدم وجود فرهنگ مناسب در بین برخی افراد جهت تفکیک زباله و رها کردن زباله در مکانهای نامناسب باعث ناهنجاریهای زیست محیطی بزرگی در این بخش شده است.