پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ , Saturday 20 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 14571
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۲۶ تیر, ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۶
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    ۱

    به گزارش بلاغ، عمر دولت یازدهم به روزهای آخر خود نزدیک می شود و رئیس جمهور منتخب آماده چینش کابینه دوم خود است، کابینه ای که قرار است علاوه بر به اتمام رساندن کارهای ناتمام دولت اول، وعده های انتخاباتی روحانی برای دوره دوم را هم عملیاتی کند. بر همین اساس انتخاب کابینه دولت دوادهم […]

    به گزارش بلاغ، عمر دولت یازدهم به روزهای آخر خود نزدیک می شود و رئیس جمهور منتخب آماده چینش کابینه دوم خود است، کابینه ای که قرار است علاوه بر به اتمام رساندن کارهای ناتمام دولت اول، وعده های انتخاباتی روحانی برای دوره دوم را هم عملیاتی کند.

    بر همین اساس انتخاب کابینه دولت دوادهم این روزها زیر ذره بین است و بحث ها و خبرهای گوناگونی را در محافل مختلف دربر داشته است زیرا انتظار می رود دولت دوازدهم بر خلاف دولت یازدهم روحانی چابک‌تر، کارآمدتر و توانمندتر در مسیر تحقق وعده‌های رئیس جمهور پیش برود.

    یکی از مهمترین انتقادات منتقدین و حتی برخی موافقان دولت یازدهم به کابینه دولت فعلی پیری و خسته بودن برخی از وزرا در امور محوله بود که این انتقادات باعث شده است تا انتظارات از رئیس جمهور برای انتخاب وزرای جوان و کارآمد بیشتر شود.

    اما نکته ای که در این بین حائز اهمیت است سهم خواهی های همیشگی احزاب و حتی اشخاص برای ورود در کابینه دولت ها مد نظر است که در روزهای اخیر انتخاب کابینه دولت دوازدهم از این موضوع مستثنا نبوده است.

    سهم خواهی اصلاح طلبان با اعلام اینکه روحانی با حمایت و تلاش های این حزب مجدداً منتخب مردم شد در این روزها نقل محافل رسانه ای و سیاسی است و از طرفی اصولگرایان نیز با زیر ذره بین قرار دادن این حرکات و واکنش ها اعلام می کنند  که دولتی موفق تر است که از دو جناح مدیران متخصص را انتخاب کند و از این رو یر اعتدالی بودن دولت نیز در مباحث سیاسی صحه گذاشته شود.

    سید احمد حسینی دانشجوی دکتری علوم سیاسی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: در هر دولتی با توجه به نیاز و طرز تفکری که آن دولت دارد افراد را برای کابینه خود بر می گزینند.

    وی افزود: دولت های جمهوری اسلامی ایران در طول تاریخ همواره شاهد برخی وزرای کارآمد و برخی وزرای بی کیفیت بودند که در روند امور محوله خودشان هم سر منشاء اثرات مفید و هم مضر برای آینده کشور شدند.

    این دانشجوی دکتری علوم سیاسی در ادامه بیان کرد: به طور معمول در تمامی دولت ها افراد مختلف به منظورهای متفاوت به دنبال دستیابی به قدرت به ویژه در بدنه آن دولت هستند و به همین منظور وزارت بهترین راه رسیدن به این قدرت است.

    وی با اشاره به اینکه برخی ها همواره در دولت ها به دنبال سهم خواهی به منظور رانت و کسب قدرت هستند خاطر نشان کرد: همواره در تمامی دولت ها برخی افراد به دنبال رانت و پارتی برای کسب پست و جایگاه بودند اما این موضوع را در دولت های موزون به اصلاحات بیش از سایر دولت ها دیدیم.

    وی تصریح کرد: در دولت تدبیر و امید به دلیل وجود مشکلات فراوان نیاز به ترمیم کابینه و تغییرات گسترده است زیرا در دولت تدبیر و امید تغییرات شاید عاملی برای تحرک وضعیت آشفته کشور باشد .

    حسینی با بیان اینکه دولت اعتدال با این وزرا توان حل مشکلات را ندارد، افزود: آنچه باید مدنظر تمامی مسئولان قرار بگیرد کارآمدی مسئولان است و نباید به فکر پاسخ به حمایت آنها در انتخابات باشد.

    وی تاکید کرد: سهم خواهی در هر زمانی برای هر کاری به شدت نکوهش شده است و آفت هر مجموعه ای محسوب می شود.

    وی اظهار داشت: آنچه مشخص است با توجه به تحرکات قابل پیش بینی سهم خواهی اصلاحات از روحانی نسبت به دولت گذشته بیش از پیش شده است و پیش بینی می شود بر خلاف شعار دولت تدبیر مبنی معتدل بودن این دولت کمترین توجهی به جناح مخالف نکند و پاسخ سهم خواهی های هم طیفی های خود را دهد.

    حجت‌الاسلام ابراهیم کرمی کارشناس مسائل سیاسی نیز در ادامه در گفتگویی بیان کرد: با توجه به وضعیت موجود در کشور و وجود برخی مشکلات انتظار می رود تا کارآمدی دولت دوزادهم باید افزایش پیدا کند.

    وی افزود: یکی از ضعف های دولت یازدهم پیری و عدم پویایی لازم در اجرای کارها بود که انتظار می رود سن دولت  به مدت ۱۰ سال کاهش یابد.

    وی با بیان اینکه پیر بودن دولت معایب فراوانی دارد اظهار کرد: فشار اصلاح طلبان بر روحانی هر روز برای سهم خواهی در کابینه دولت دوازدهم بیشتر می شود که این خود محل انتقاد است.

    این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه تصریح کرد: اصلاح طلبان در این دولت باید به دنبال تطهیر خود در وهله نخست و سپس به دنبال در دست گرفتن مناصب اصلی از دست رفته هستند که در کابینه دوم روحانی می توانند به آن دست پیدا کنند.

    وی تاکید کرد: باید دید روحانی واقعا به دنبال حفظ اعتدال و شعارهای خود است یا باز هم تسلیم متفکران اصلاحات می شود و برای اینکه بفهمیم که آیا دولت به این موضوع می تواند توجه کند یا خیر باید به روزنامه های اصلاحات رجوع کرد.

    وی با بیان اینکه نکته مهم برای دولت روحانی در چینش کابینه باید کار برای مردم باشد افزود: تا زمانی که در موارد مهمی همچون انتخاب کابینه کارآمد بازی سیاسی وجود دارد حتی کابینه جوان نیز کارآمد نخواهد بود و روحانی باید بداند فرصت اشتباه ندارد و کابینه اش در زیر ذره بین است.

    به گزارش بلاغ، باوجود همه حواشی و بحث های کارشناسی در انتخاب وزرای کابینه دولت دوازدهم نکته حائز اهمیتی که اکنون وجود دارد این است که آیا روحانی ترجیح می‌دهد کار انتخاب کابینه دولت دوازدهم را به جریانات و افراد سیاسی نزدیک به خود بسپارد و خود را از فشار آن‌ها رهایی بخشید یا اینکه عزم خود را جزم کرده تا با انتخاب کابینه‌ای کارآمد و جوان، همانگونه که خودش وعده داده بود دولت دوازدهم بتواند پاسخگوی مردم باشد و مشکلات آنها را حل کند، به نظر می‌رسد برای پاسخ به این سوال باید تا ۱۵ مرداد منتظر ماند.

    برچسب ها :