پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ , Friday 29 March 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 14508
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۸ تیر, ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۳
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار > سیاسی
  •   

    مشروح دومین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی

    امروز دومین جلسه از دور دوم رسیدگی به پرونده فساد نفتی برگزار شد و در آن مهدی شمس متهم ردیف دوم پرونده و وکیل مدافع وی به دفاع از خود پرداختند.

    به گزارش رامسرنوین، صبح امروز دومین جلسه رسیدگی به اتهامات دو نفر از همدستان بابک زنجانی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی مقیسه و با حضور نماینده دادستان، متهمان و وکلای آنها، کارشناسان بانک مرکزی و نماینده تأمین اجتماعی برگزار شد.

    اتهام فساد فی‌الارض، کلاهبرداری و پولشویی در پرونده مهدی شمس/۳ وزیر نامه واگذاری نفت به زنجانی را امضا کردند

    قاضی مقیسه رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب صبح امروز در ابتدای جلسه رسیدگی به اتهامات مهدی شمس گفت: امروز جلسه دوم رسیدگی به اتهامات این فرد برگزار می‌شود.

    وی ادامه داد: براساس آن چیزی که از سوی نماینده دادستان و از متن کیفرخواست قرائت شد اتهامات مهدی شمس عبارتند از افساد فی الارض از طریق مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور با علم به موثر بودن اقدامات در ضربه به نظام مقدس جمهوری اسلانمی است.

    همچنین مشارکت عالمانه و عامدانه در تشکیل و اداره شبکه سازمان یافته که سران شبکه آقای زنجانی است که محکومیتش قطعی شده و دو نفر دیگر یعنی آقای شمس و فلاح که مرتکب جعل شده اند و با استفاده از اسناد مجعول و با کلاهبرداری و پولشویی به منافع خود دست یافته اند.

    قاضی مقیسه گفت: دومین اتهام مشارک در کلاهبرداری از شرکت ملی نفت و اچ کی و صندوق بازنشگستی نفت به مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون یورو بوده است.

    رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب گفت: این اقدام از طریق ایجاد صورتحساب‌های بانکی مجعول و فیش های بانکی مجعول رخ داده است.

    وی تصریح کرد: اتهام دیگر مشارکت در پولشویی عواید حاصل از جرم به مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون یورو بوده است.

    قاضی مقیسه افزود: آقای شمس باید امروز در دادگاه پاسخ دهد که چگونه توانسته برای بابک زنجانی یک اعتبار صوری ایجاد کند که ۳ وزیر نامه ‌ای امضا کنند تا براساس آن این همه نفت به زنجانی داده شود.

    وی گفت: شمس باید پاسخ دهد که چرا از یک فرد دلار فروشی که هیچ اعتبار و سابقه‌ای نداشته است یک فرد دارای وجاهت ساخته‌اند که بتوانند این میزان از سرمایه‌های این کشور را در اختیار بگیرند.

    متهم: دو سال و نیم در انفرادی بودم و اجازه نداشتم با فرزندانم انگلیسی صحبت کنم

    قاضی مقیسه خطاب به متهم ردیف دوم، گفت: شما باید بگویید که چگونه یک ارزفروش را با ۳ وزیر آشنا کردیم و چگونه آنها را راضی کردیم تا امضا کنند و نفت را تحویل فردی دهند که سابقه‌های بدی دارد.

    شمس گفت: من لایحه دفاعی‌ام را میخوانم و بعد به سؤالات پاسخ میدهم.

    وی ادامه داد: انتظارم از مقام عالی دادگاه این بود که اجازه دهد براساس کیفرخواستی که نماینده دادستان قرائت کرد دفاع کنم، نه اینکه با تحکم و دعوا وارد مسائل حاشیه‌ای شوم.

    متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی ادامه داد: اگر اجازه دهید قبل از شروع دفاعیه از دادستان تهران و سایر مقامات عالی قوه قضائیه تشکر کنم که با کمک مقامات امنیتی، اجازه دادند که پیگیر رد مال شوم.

    وی گفت: کارشناسان پرونده شاهد هستند که با تلفن و سایر امکاناتی که به صورت محدود در دسترسم قرار دادند، تا حدود زیادی اقداماتی کردم که نتیجه داشته و اگر سه سال پیش بازداشت نمی‌شدم، این کار همان زمان صورت می‌گرفت.

    وی خطاب به قاضی گفت: شما روز گذشته عنوان کردید که سه سال پیش به من گفته‌اید پول را برگردان و من هم قول همکاری دادم، گفتید سند آماده داری، و من گفتم تلاش می‌کنم، اما خبری نشد. من که رها نشدم و حتی دو سال و نیم است در انفرادی هستم و نمی‌توانم با فرزندانم که برخی کلمات فارسی را نمی‌دانند انگلیسی صحبت کنم.

    شمس ادامه داد: همواره تلاش کرده ام به صورت علمی و منطقی که اساس قضاوت است، با مستندات پاسخگوی سؤالات باشم. من داوطلبانه برای حل مشکلات نفتی آمده‌ام و حتی در آن دوران تلفنی با یکی از مسئولان نظام صحبت کردم و خودم صدای دادستان را شنیدم که به من امان دادند، اما اکنون گویا باید در وطن خود بمیرم.

    در این لحظه قاضی مقیسه در واکنش به این سخنان متهم گفت:‌جایگاهی که شما دارید من در خانه‌ام ندارم، شما در بهترین وضعیت به سر می‌برید و ملاقات دارید، دادستان هرگز به شما امان‌نامه نداده، شما اعضای باند اخلال‌گران باند اقتصادی هستید، بنابراین خودتان را آدم عادی جلو ندهید.

    قاضی مقیسه گفت: شما زنجانی را که یک ارزفروش بود را بزرگ کردید.

    تذکر قاضی به متهم: مظلوم‌نمایی و تبلیغ علیه نظام نکنید/ متهم: من سه بار به مرز خودکشی رسیدم

    در ادامه دومین جلسه رسیدگی به اتهامات همدستان زنجانی، قاضی مقیسه خطاب به متهم ردیف دوم پرونده گفت: هنوز ایادی شما در بیرون هستند، دادستان باید ریز اینها را دستگیر کنید و حتی اگر یک ریال خورده‌اند،‌ از حلقومشان بیرون بکشد، پول نفت را خورده‌اند و به راحتی نفس می‌کشند.

    وی ادامه داد: خانواده شما در خارج از کشور هستند و شما اینجا هستید، شما تابعیت انگلیسی دارید و برای ما جای تأسف دارد که نفت را دراختیار کسی گذاشتیم که تابعیت خارجی دارد.

    متهم در پاسخ گفت: من تابعیت خارجی‌ام را با اجازه مقامات گرفتم و اگر صلاح دانستید دلیل آن را خصوصی می‌گویم. خانواده من در خارج از کشور هستند و این طبیعی است، چرا که من بیش از ۳۰ سال خارج از کشور زندگی کردم، اما اگر سندی بیاورید که خیانت کردم، آن وقت حرف شما درست است.

    متهم ادامه داد: من مصداق چوب دو سر طلا شدم. من در حال بیان شرایط کلی خودم هستم و در ارتباط با شش ماه گذشته کاملاً تشکر کردم.

    وی ادامه داد: من سه بار به حد خودکشی رسیدم، مشخص است که فشارهای روانی وجود دارد، اما علیرغم اینها صبر کردم و اعتراضی نداشتم.

    قاضی مقیسه گفت: من چه کنم که خانواده شما به ملاقاتتان نیامدند. نظام هیچ برخورد خلاف شرعی با شما نداشته، جایگاه غارتگر بیت‌المال زندان است.

    شمس گفت: کجای قانون میگوید کسی دو سال در انفرادی باشد؟

    قاضی در پاسخ گفت: قانون انفرادی را منع نکرده است.

    شمس گفت: اما به من اجازه داشتن وکیل را ندادند.

    قاضی مقیسه در پاسخ گفت: این موضوع مربوط به دوره تحقیقات مقدماتی بود که اسرار نظام مطرح می‌شد. شما تبلیغ علیه نظام نکنید.

    در این لحظه وکیل متهم خطاب به قاضی مقیسه گفت: آقای قاضی! من حتی امروز هم نمی‌توانم با موکلم صحبت کنم.

    قاضی مقیسه در پاسخ گفت: شما بدون اجازه وسط صحبت موکل حرف نزنید.

    متهم خطاب به قاضی گفت: شما با یک ذهنیتی وارد دادگاه شده‌اید.

    قاضی در پاسخ گفت: تنها کسی که ذهنیت غلطی از این پرونده ندارد من هستم. پرونده را هم خوانده‌ام و هم با شما صحبت کرده‌ام، هر چه می‌خواهید بگویید، اما مظلوم‌نمایی نکنید و علیه نظام تبلیغ نکنید.

    متهم گفت: اتفاقاً من دیشب به آقای فلاح گفتم زمانی که ما را دستگیر کردند، اولین کسی که با روی خوش با ما برخورد کرد شخص آقای مقیسه بود، اما در روز گذشته با رفتاری که داشتید تعجب کردم.

    قاضی در پاسخ گفت: من نه شما را می‌شناسم و نه با نماینده دادستان اخوت دارم، شما از خود دفاع کنید و مدرک بدهید که نفت را نفروختید و پولی نگرفتید.

    نماینده دادستان: ۲۷۷ نفر به جز شخص بازپرس مسیر بازجویی را پیش بردند

    مهدی شمس در ادامه دفاعیات خود اظهار داشت: اگر زنجانی دروغگو است، چرا وقتی نوبت به من می‌رسد به حرفهایش استناد می‌کنید؟ عوامل اصلی رها شده‌اند و افراد عافیت‌طلب در کناری نشسته‌اند و من که احساس مسئولیت می‌کردم را زندانی کردید؟ در حالی که شرایط کشور را طی سال‌های ۹۱ و ۹۲ به کلی نادیده گرفته‌اید.

    قاضی گفت: افراد عافیت‌طلب و عوامل اصلی چه کسانی هستند؟ ما که می‌گوییم عوامل اصلی شما هستید. شعرخوانی نکنید و دستگاه قضا را متهم نکنید. نظام برایش فرقی ندارد که افراد چه سمتی دارند، قرار نیست هر چه بخواهید بگویید و علیه نظام تبلیغ کنید. چه کسانی غیر از خود شما عوامل اصلی هستند؟

    متهم گفت: من براساس رأی دیوان صحبت می‌کنم.

    قاضی مقیسه در پاسخ گفت: دیوان و قضات دادگاه در یک مسیر هستند، اتفاقاً قضات دیوان شما را جزو شبکه و باند می‌دانند، اما به دلایل نقایصی که پرونده داشت، بررسی مجدد صورت گرفت.

    شمس در پاسخ گفت: من کسی را متهم نکردم و نگفتم که قوه قضائیه عوامل اصلی را نگرفته است.

    قاضی گفت: مواظب هر حرفی که می‌زنید باشید.

    شمس گفت: من گفتم عوامل عافیت‌طلب خودشان را دم تیغ قرار نداده‌اند .

    قاضی مقیسه گفت: خب هر کسی هست بگویید، در قوه قضائیه و قوه مجریه فرقی ندارد، هر کس هر جایی دست‌درازی کند باید این دست قطع شود.

    شمس در پاسخ اظهار داشت: من افراد را براساس گزارشات واصله نام می‌برم.

    قاضی مقیسه گفت: اگر کسی را متهم کنی و نام کسی را بدون سند بیاوری باید پاسخگو باشی.

    شمس در پاسخ گفت: من براساس حکم دیوان حرف می‌زنم. سؤال من از دادگاه این است من در کدام شرکت زنجانی مدیر، عضو هیأت مدیره، سهامدار یا صاحب امضا بودم؟

    در این لحظه نماینده دادستان در پاسخ به اظهارات متهم ردیف دوم گفت: متأسفانه همانطور که جناب قاضی گفتند، شما به جای اینکه از خود دفاع کنید، به مسائل حاشیه‌ای پرداختید.

    نجفی افزود: علی‌رغم همکاری کامل دادستانی، وزارت نفت و ضابطین هیچ نتیجه‌ای در راستای استرداد اموال بیت‌المال صورت نگرفته است. کسی که تحت فشار باشد نمی‌تواند روزی صد مرتبه استدلال و لایحه بنویسد، کمی انصاف هم خوب است.

    نجفی ادامه داد: آقای شمس! شما در ایران علیه کشور همجمه بردید، گناه زنجانی به جای خود، گناه شما هم جای خود. شما در یک عملیات مجرمانه شرکت کردید، در یک سرقت مسلحانه حتی کسی که راکب موتورسوار هم هست، مشارکت در سرقت مسلحانه انجام داده است.

    وی ادامه داد: شما اعلام می‌کنید که ما بدون سند و تنها براساس اقاریر بابک زنجانی صحبت می‌کنیم در حالی که اینطور نیست و خیلی از حرف‌های ما براساس اظهارات خود شما است. من اینها را می‌گویم که آقای شمس به صحرای کربلا نزند.

    نماینده دادستان گفت: زنجانی ادعا می‌کند تمام ال‌سیهایی که به شرکت SCT صادر کرده بیمه دارد، این بیمه کجاست؟ چرا سه سال است پول مردم پرداخت نمی‌شود؟

    نجفی گفت: این پرونده جزو معدود پرونده‌هایی است که به غیر از بازپرس، ۲۷۷ نفر دیگر در آن بازجویی کرده‌اند.

    وی ادامه داد: دیوان عالی کشور در رأی خود گفته که شمس و فلاح تأثیر بسزایی در معرفی زنجانی به مسئولان نظام و اغفال و تبانی فعالانه داشته‌اند، این سند رسمی و رأی محکمه اصلی کشور است، مدام نگویید من نقشی ندارم.

    متهم: بانک مرکزی و چهار وزیر بانک FIIB را تأیید کردند/ من خودم یکی از قربانیان ال‌سی‌های جعلی هستم

    در ادامه دومین جلسه رسیدگی به اتهامات همدستان بابک زنجانی، قاضی مقیسه خطاب به متهم گفت: آقای شمس شما به گونه‌ای صحبت می‌کنید که گویا دیوان عالی کشور شما را بیگناه می‌داند. شما تنها کسی هستید که با آقای «و.د» مدیرعامل صندوق بازنشستگی کارکنان نفت و همچنین آقای «ن.م» رابطه داشته‌اید.

    وی افزود: اینها زنجانی ارزفروش را که هیچ امکانی برای فروش نفت نداشت را نمی‌شناختند و شما بودید که توانایی‌های کاذب این فرد را به وزارت نفت معرفی کردید.

    وی افزود: شما زنجانی را به آقای «ن.م» و «و.د» معرفی کردید و اولین کار نفتی بابک، بعد از معرفی غیرواقعی شما به این آقایان آغاز شد. شما قرارداد ۳ میلیون بشکه نفت را با صندوق بازنشستگی منعقد کردید.

    در این لحظه شمس پرسید، آیا من قرارداد را منعقد کردم؟

    که قاضی در پاسخ گفت: با همکاری شما صورت گرفت و نفت هم تحویل شما داده شد. شما به عنوان کارشناس کشتیرانی سابقه دوستی با این افراد را داشتید و صریحاً گفته‌اید که نفت را گرفته‌اید.

    شمس گفت: اینها متن کیفرخواست است نه اظهارات من.

    قاضی در پاسخ گفت: اقرار خودت است، مشخصاً اقرار کرده‌اید.

    شمس گفت: شما اصلاً نمی‌گذارید من حرف بزنم، مدام وسط صحبت‌های من همه وارد می‌شوید و نماینده دادستان هم حرف زد. اگر اجازه نمی‌دهید حرف بزنم، زبانم را لال می‌کنم و می‌نشینم، من برای همه چیز سند و تاریخ دارم. تاریخ ال‌سی و بارنامه‌ها مشخص است.

    وی ادامه داد: نفت ۳۰۰ هزار تنی مواد مخدر نیست که قاچاقی بتوان آن را رد کرد. همه افراد بی انصافی که حرف زدند و حالا خودشان را کنار کشیده‌اند می‌دانند ماجرا از چه قرار است. آقای «ی» می‌گفت نباید پشت زنجانی را خالی کنید و عنوان می‌کرد که ما در حال جهاد هستیم.

    شمس ادامه داد: یک محموله نفتی که حمل می‌شود زنجیره دارد، انبارها را منفرد اجاره کرد و من اصلاً به آنجا نرفتم. بانک FIIB را بانک مرکزی و چهار وزیر تأیید کرد، اینها را من باید پاسخگو باشم؟

    وی ادامه داد: من فقط یکبار به مالزی رفتم و آن هم زمانی بود که برای خرید هواپیما مسافر سنگاپور بودم. من خودم یکی از قربانیهای ال‌سی‌های جعلی هستم، اگر اینها هم مشارکت محسوب شود، پس تمام کسانی که تصمیم‌گیری و اجرا کردند در این شبکه و باند مشارکت داشته‌اند.

    متهم: عکس منزلم در لندن را به زنجانی نشان دادم که بعداً نگوید شمس از طریق من پولدار شده است

    در ادامه دومین جلسه رسیدگی به اتهامات همدستان بابک زنجانی قاضی مقیسه خطاب به متهم ردیف دوم،‌ گفت: شما بودید که پول نفت بیت‌المال را در جهت خرید هواپیمای اونرایر و هواپیماهای دیگر هزینه کردید، از وجه حاصل از فروش نفت به حساب شرکت HK واریز نشده است.

    متهم در پاسخ گفت: من کارگزار بودم و از کارفرمای خودم دستور می‌گرفتم.

    قاضی مقیسه گفت: شما اگر شریک نیستید چه کاره‌اید که با پول نفت بیت‌المال به دستور زنجانی هواپیما می‌خرید و ۴۹ درصد از سهام شرکت هواپیمایی اونرایر ترکیه به لحاظ تابعیت انگلیسی شما به نام شخص شما ثبت می‌شود؟ شما شریک این معاملات، تقلب‌ها و  کلاهبرداری‌ها هستید. علاوه بر ۴۹ درصد سهام هواپیمایی اونرایر مابقی سهام که به نام فردی به نام قدرت بوده باز شما از طرف ایشان وکالت دارید که هر کاری خواستید درباره آن سهام انجام دهید.

    متهم در پاسخ گفت: این چیزی که شما می‌گویید بحث مدیریتی است و من در قالب یک امانت‌نامه موضوع را پیگیری کردم و بحث سهامداری نیست، سهام‌ها برای شخص زنجانی بوده است.

    متهم ادامه داد: اینکه می‌گویید من زنجانی را به آقای «و.د» معرفی کردم و حاضرم این موضوع را روبه‌رو کنم، خود آقای «و.د» گفتند که زنجانی مورد تأیید وزیر نفت است و در سال ۸۷ ارز جابه‌جا کردند.

    قاضی گفت: سال ۸۷ ارز جابه‌جا کرده، اما بحث نفت با شما شروع شده است. بابک نفت‌فروش نبود بلکه فقط یک ارزفروش بوده است.

    متهم گفت: من رسید تمام محموله‌های نفتی را با خودم آوردم اولین محموله مربوط به شرکت نیکو در سال ۹۳ بوده است.

    قاضی گفت: یعنی شما می‌گویید که قبل از معرفی شما بابک زنجانی نفت فروخته است؟ که متهم پاسخ داد، بله.

    مهدی شمس در ادامه دفاعیات خود گفت: من نسبت به کیفر خواست اعتراض دارم و می‌گویم مبالغ کیفرخواست محاسبه نشده است. بنده حقوقدان نیستم اما می‌دانم مبالغی که در کیفرخواست آمده است اعداد غیر واقعی است.

    وی ادامه داد: من می‌گویم کیفرخواست گزینشی است. به عنوان مثال چرا نامه بابک زنجانی را درکیفرخواست مطرح کرده‌اید اما پاسخی که من به این فرد داده‌ام در کیفرخواست نیامده است.

    من در پاسخ به بابک زنجانی گفتم من زمانی که با شما آشنا شدم شما در قسمت اقتصادی هواپیما می‌نشستید و من درقسمت فرست کلاس من حتی عکس منزل خود را در لندن گرفتم و به بابک زنجانی نشان دادم که بعدا نگوید شمس از طریق من پولدار شده است.

    نماینده شرکت نفت: پول نفت به جای واریز به خزانه صرف خرید کارخانه آلومینیوم به نام یک زن شد

    در ادامه رسیدگی به اتهامات همدستان بابک زنجانی، نجفی نماینده دادستان  اظهار داشت: بابک زنجانی در اقرارات خود می‌گوید که شمس به من گفته است که شرکتی به اسم فال خریدار محموله نفتی شما است. لذا شما بار را ارسال کنید و من هم بار را ارسال کردم. الباقی محموله را حواله گرفتم که بار آنها از طریق HK به آقای شمس دادم.

     نماینده دادستان در ادامه گفت: بین شرکت نفت و بابک زنجانی صحبت می‌شود که ما بار را تحویل چه کسی بدهیم و بابک زنجانی می گوید که بار را تحویل آقای شمس بدهید . شرکت نفت می‌گوید که ما این آقا را نمی‌شناسیم و یک نامه بدهید و معرفی کنید که ما این محموله را به آقای شمس بدهیم.

    در ادامه رسیدگی شمس متهم ردیف دوم پاسخ می‌دهد و می گوید: بر اساس قوانین تجارت بین الملل حمل بار دارای قوانینی است. به عنوان مثال یک کامیون یک محموله را از نقطه A به نقطه B حمل می‌کند اما خریدار پول فروشنده را نمی‌دهد. در اینجا که نباید پول بار را از حمل کننده طلب کرد و یقه او را گرفت.

    شمس توضیح داد: در فروش نفت ما یک زنجیره فیزیکی داریم و یک زنجیره مالی که باید نفت را حمل می کردند و به فروش می رساندند.

    نماینده شرکت نفت: به جای اینکه پول نفت به خزانه واریز شود صرف خرید کارخانه آلومینیوم به نام یک زن شده است!

    در ادامه مهدوی نماینده شرکت نفت نسبت به دفاعیات متهم اعتراض داشت و اظهار کرد: ما به عنوان مالباخته با شما بحث داریم که مشارکت اقتصادی مورد بحث ما نیست، بلکه اینجا دادگاه کیفری است و باید به اتهامات شما رسیدگی شود. اینکه شما شریک بوده‌اید و واسطه بوده‌اید برای ما مهم است. شما در اظهارات خود گفته‌اید که من پول را به دستور بابک زنجانی هزینه کرده‌ام و این نشان می‌دهد که شما شریک جرم هستید.

    مهدوی گفت: ما با شما ساعت‌ها جلسه گذاشتیم که موضوع روشن شود چون طرف اصلی شرکت فال شما بوده‌اید. متأسفانه به جای اینکه پول نفت به خزانه واریز شود صرف خرید کارخانه آلومینیوم به نام یک زن شده است که حتی جواب ما را نمی‌دهد. پول نفت که قرار بود به خزانه واریز شود صرف خرید شرکت حمل و نقل برای داماد آقای اردوغان شد.حتی تمام کسانی که با شما شراکت داشتند با تبانی سهام ۵۱ درصد شرکت هواپیمایی را فروختند و به نحوی سر شما کلاه گذاشتند. متاسفانه نه آقای زنجانی و نه آقای شمس در ارائه مدارک و ادله به ما کمک نکردند.

    وی ادامه داد: ما به عنوان شرکت نفت به شما نفت دادیم که آن را بفروشید و پول آن را به برگردانید، شما نه تنها این کار را نکردید حتی از برخی افراد شنیده‌ایم که به شرکای خارجی شما گفته‌اید که با نمایندگان ایرانی همکاری نکنند. لذا ما معتقدیم این فرد در ارتکاب جرم با زنجانی هم دست بوده‌ است.

    شمس در پاسخ به اظهارات نماینده شرکت نفت گفت: آقای مهدوی بنده برای شما به عنوان یک شخصیت عالم و آگاه احترام قائل هستم چون می‌دانم کاملا به قوانین اشراف دارید. شما در خارج از کشور یک شرکت بین المللی دارید.

    در اینجا مهدوی بلافاصله پاسخ داد و گفت: بنده اعلام می‌کنم که هیچ گونه شرکتی در خارج از کشور ندارم.

    شمس در ادامه دفاعیات خود گفت: در دیداری که با بابک زنجانی داشتم او به من گفت من خواسته‌ام همه چیز را گردن شما بیندازم. لذا پس از بازداشت من اصلا هیچ حرفی وجود ندارد که گفته شده باشد که من نفت را تحویل گرفته‌ام.

    قاضی مقیسه در واکنش به دفاعیات متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی گفت: شما هر کجا که به نفعتان است به صحبت‌های آقای زنجانی رجوع می کنید اما هر زمان که صحبت‌های آقای زنجانی به ضرر شما است می‌گویید من این حرفها را قبول ندارم وآقای بابک زنجانی دروغگو است.

    متهم: در لندن در حال کار تجاری بوده و برای کمک به کشور آمدم

    در ادامه جلسه امروز وکیل شمس گفت: بنده به رسیدگی اعتراض دارم چون دیروز هم همین اتفاقات افتاد. آقای مهدوی به عنوان نماینده شرکت نفت می‌گوید که ما به عنوان نماینده شرکت نفت از شما شاکی هستیم در حالی که مسائلی که از سال ۹۴ بوده است را مطرح می‌کند. آقای مهدوی درحال پیشداوری کردن است و مطالب غیر مرتبط را بیان می‌کند لذا از دادگاه تقاضا دارم که مسیر رسیدگی دچار انحراف نشود.

    وی گفت: ما درحال رسیدگی به یکی از بزرگترین پرونده‌های اقتصادی کشور هستیم بنابراین باید مشارکت در جرم را احراز کنیم. مجددا تقاضا دارم که فقط در خصوص کیفرخواست بحث شود.

    متهم ردیف دوم پرونده نفتی در ادامه دفاعیات خود تصریح کرد: نماینده شرکت نفت انسان عالم و متدینی است اما نباید به من بگوید که پول نفت را خورده‌اید و برده‌اید.

    وی اضافه کرد: آقای زنجانی در زمانی که من  نبوده‌ام درباره من اظهارات خود را بیان کرده است .

    قاضی مقیسه اظهار کرد: شما نسبت به همه مثل بازپرس پرونده، نماینده دادستانی در دادگاه و نماینده شرکت نفت بیان می‌دارید که انسان‌های درست و سالمی هستند. پس باید بدانید که این افراد به شما اتهام خاصی نمی‌زنند بلکه شرح ما وقع را درباره شما اعلام می کنند. دستگاه قضایی باید تمامی ایادی موجود در این پرونده را به پای میز محاکمه بکشاند و رسیدگی‌ها تا انتها دنبال شود که زمینه اینگونه فسادها به طور کامل بسته شود.

    شمس خطاب به قاضی مقیسه اظهار کرد: درباره نحوه پرداخت پول و فرآیند آن بنده توضیح دادم. اگر بخواهیم بگوییم که بنده چون با وی همکاری کرده‌ایم پس مجرم هستم پس باید همه عوامل را به اینجا بکشانید، نه فقط بنده را.

    قاضی مقیسه بیان داشت: آقای شمس شما چرا قبل از همکاری نرفتید تحقیق کنید که اصلا بابک زنجانی در مالزی بانکی ندارد. دختر و داماد آقای فلاح هروی در آن موسسه می‌روند که بگویند که آنجا یک بانک است و فقط برای اینکه آن ساختمان خالی نباشد به آنجا رفت و آمد می‌کنند درحالی که آنجا بانکی نبود و یک موسسه ساده بوده است . شما نرفتید در این خصوص تحقیق کنید. با این حال چرا این آقا را به مسئولان جور دیگری معرفی کردید؟

    شمس در پاسخ گفت: به خدا من اینکار را نکردم و این فرد را به کسی معرفی نکرده‌ام. به من می‌گویند که فلان بانک وجود نداشته و مدارک جعلی بوده است. می‌گویند الی سی‌ها جعلی بوده است پس چرا شرکت نفت اعتبار سنجی نکرده است؟

    قاضی مقیسه پاسخ داد و گفت: چون به شما و اعتبار سابقه کارتان در نظام اعتماد کرده‌اند.

    شمس در ادامه دفاعیات خود بیان کرد: نه رئیس بانک مرکزی، نه وزرا، نه مسئول شرکت نیکو، نه مسئول شرکت HK و نه هیچ کسی دیگر را اصلا نمی‌شناختم. حرفم و دفاعیاتم در اینجا در خصوص قوانین تجارت است. بنده از قوانین حقوق و جزا اطلاعی ندارم. بنده صرفا به عنوان یک کارگزار وارد این پرونده شده‌‌ام.

    وی افزود: بنده در زمان تحقیقات و برای کمک، به کشور آمدم. واقعا قصد کمک داشتم. علم غیب نداشتم که بدانم این فرد می‌خواهد پولها را در جای دیگری خرج کند. وقتی می‌بینم که در کشور از این فرد حمایت می‌شود چگونه بفهمم زنجانی کلاهبردار است.

    شمس بیان کرد: خدا شاهد است که من به جز مسئول صندوق بازنشستگی نفت که در یک جلسه حضور داشتند آقای زنجانی را به کسی دیگری معرفی نکرده‌ام . اصلا من ایران نبوده‌ام که بخواهم این فرد را به دیگران معرفی کنم.

    متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی عنوان کرد: من به عنوان یک کارگزار در این ماجرا وارد شدم. من برای کار خود اعتبار سنجی کردم. حتی یک وکیل انگلیسی و یک کارشناس مالی گرفتم و از شرکت فال ۴ میلیارد ضمانت گرفتم.

    وی گفت: در فعالیت‌های من ۱۳ میلیون بشکه نفت جا به جا شده است. حتی اگر حق من از هر بشکه ۱ دلار باشد  ۶۵ دهم درصد از کل مبلغ قرارداد، می شود لذا عنصر مادی من و منافع من بسیار بسیار کم بوده است و اینکه گفته می‌شود که من چندین میلیون دلار گرفته‌ام و تحویل نداده‌ام اصلا درست نیست. بنده در لندن در حال کار تجاری بوده‌ام و حتی در لندن استاد دانشگاه بودم.

    شمس افزود: در این پرونده من به عنوان یک کارگزار فعال بوده‌ام. به من گفتند که بحث تحریم‌ها است و بیایید به آقای زنجانی کمک کنید. آقای زنجانی به من گفت که می‌خواهم برای کشور هواپیما بخرم و با پول نقد هزینه آن را بپردازم.

    وی ادامه داد: این شرکت هواپیمایی که سهام آن مورد بحث است در آن شرایط بسیار می‌توانست به ما کمک کند. لذا بر اساس دستورات زنجانی من پول نفت را به این شرکت هواپیمایی پرداخت کردم.

    در این لحظه قاضی مقیسه ختم جلسه را اعلام کرد و گفت: جلسه بعدی ۲۵ تیرماه در شعبه ۲۸ برگزار می‌شود.

    دانا/